School en omgangsregeling

Heb je vragen? Klik dan hier, want hier kan je al je vragen kwijt. Kijk ook bij de anderen die een vraag geplaatst hebben, misschien kun je iemand helpen met een antwoord
Plaats reactie
Jeroendeb
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 3
Lid geworden op: 19 mar 2018, 11:19

School en omgangsregeling

Bericht door Jeroendeb »

Hallo

Mijn kinderen wonen sinds bijna 2 jaar doordeweeks bij mij en in het weekend bij hun moeder en vriend. Daarvoor was het altijd week om week af. Moeder is 2 jaar geleden verhuist naar een andere plaats. Is gaan samenwonen. Moeder wilde beide kinderen van school halen en overplaatsen naar de school in de plaats waar zij woont. Hier ben ik niet mee akkoord gegaan en uiteindelijk ontstond de nieuwe regeling. Moeder was het hier nog steeds niet mee eens en was ook niet tevreden over de huidige school. Onze zoon heeft daar vaak gedoe vanwege gedrag wat hij laat zien in de klas. Zichzelf overschreeuwen, klieren in de klas en niet luisteren. Samen met moeder meerdere gesprekken met een opvoed therapeut en in de gesprekken hoorde ik als vader alleen maar hetgeen wat ik niet goed zou doen. Alle gesprekken waren alleen maar verwijten. Eigenlijk sinds ik haar al ken hoor ik met regelmaat wat ik niet goed. En dit wordt alleen maar erger en meer. Uiteindelijk heb ik de gesprekken vanuit mijn kant stop gezet. Toen hoorde ik 4 vier maanden niks over een schoolwisseling tot het laatste weekend van de zomervakantie. Moeder stuurde toen een email met daarin de mededeling dat ze de kinderen had overgeschreven op haar adres en de school in de plaats waar zij woont. Ik heb toen mijn kinderen drie weken niet gezien. Een kort geding aangespannen en gewonnen en de kinderen gingen na de herfstvakantie weer naar school bij mij in de woonplaats.

Moeder was het hier natuurlijk nog steeds niet mee eens en praatte vanaf dat moment mij als vader en de school en juffen zwart bij de kinderen. Elke zondagavond als mijn kinderen na het weekend weer bij mij zijn hoor ik weer allemaal negatieve dingen over mij en wordt ik letterlijk ter verantwoording geroepen en zijn ze overstuur en verdrietig en boos. Maar ook boos naar mij toe.

Het is nu zelfs zo ver dat mijn zoontje zo negatief over school en de juffen op school praat dat ze hiervan een melding hebben gemaakt bij een zorgteam van de team jeugd. Er werd zelf genoemd geestelijke kindermishandeling. Ik als vader praat niet negatief over moeder en haar vriend, ik wil dit niet en zal dit niet doen omdat ik dit zelf als kind heb meegemaakt.

Moeder heeft ruzie met haar ouders en familie, moeder heeft nog een zoon die na onze scheiding is geboren. De vader hiervan ziet zijn kind niet. Iedereen die ruzie met haar heeft krijgt/ kreeg ook alleen verwijten. Iedereen doet het fout behalve zij. Ik zie mijn zoon nu ook steeds meer het zelfde gedrag vertonen als moeder. Heel erg negatief en iedereen doet het fout behalve zij/hij.

Mijn kinderen staan wonen doordeweeks bij mij en dit staat ook zwart op wit en ondertekend. Ze gaan hier beiden naar school en sport. Ze hebben beiden hier hun vrienden. Wat betreft mijn zoon zou een andere school goed zijn om hem wat betreft het negatief denken over school en de juffen uit deze situatie te halen. Want op school gaat het niet meer goed zo, dat is een feit. Ik heb bij twee andere scholen waar ik woon gesprekken gehad en hij is daar meer dan welkom. Met mijn dochter gaat het perfect en die kan blijven waar ze is. MIjn standpunt is dat ze beide bij mij blijven doordeweeks en dat alleen voor mijn zoontje een wijziging komt van school in de plaats waar ik woon. Moeder wil beide kinderen bij haar op school hebben en bij haar te wonen hebben. Ik heb aangegeven bij haar dat we hier niet uit gaan komen en dat ze maar de stap naar de rechtbank moet maken.

Heeft iemand hier een soort gelijke ervaring mee? Wat kan ik verwachten van een zorgteam jeugd? Mijn gevoel is om eerst de schoolkeuze door de rechter te laten bepalen en daarna weer in gesprek. En niet andersom. Heeft iemand advies voor mij? Het is een hulpvraag waar ik nu wat in vast loop. Ik krijg als sinds onze relatie te horen wat ik niet goed doe, dit is dus al 15 jaar lang. En het wordt per week erger.

Alvast bedankt voor het lezen en tot horens.

Groetjes
Leermoment
Zeer deskundige schrijver
Zeer deskundige schrijver
Berichten: 280
Lid geworden op: 04 nov 2017, 09:35

Re: School en omgangsregeling

Bericht door Leermoment »

Pff, wat een rotsituatie. Echt idioot dat de kinderen erbij betrokken worden maar helaas ook heel herkenbaar. Uit jouw verhaal kan ik niet echt opmaken wat jij nou verkeerd doet. Dat je ex dat roept, zegt meer iets over haar. Lees dit maar eens.
viewtopic.php?f=9&t=2148&p=13241&hilit= ... tie#p12246

Goed dat je niet negatief over je ex praat. Daar hebben de kinderen niks aan.
Probeer met je ex te praten over de communicatie en stel ouderschapsbemiddeling voor. De rechter zal hier ook naar verwijzen en als jij het al hebt voorgesteld en zij heeft het afgewezen, is dat gunstig voor jou.

Wat je kan verwachten van zorgteam jeugd weet ik niet. Ik heb zelf hemel en aarde moeten bewegen om Veilig Thuis iets te laten doen. Zelfs GGZ heeft met Veilig Thuis gesproken maar dat mocht niet baten. Na een dag continue mails sturen is Veilig Thuis pas gaan bewegen. Ligt denk ik ook aan de personen waarmee je contact hebt bij zorgteam jeugd.

De rechter iets laten bepalen is niet verstandig. Probeer zelf het voortouw te nemen en overleg met je ex. Dit kan heel goed door ouderschapsbemiddeling en als zij niet wil, dan zou je de keuze kunnen maken met je zoon. ( afhankelijk van zijn leeftijd )
Verder zou je kunnen denken aan een therapie voor je zoon. Klinkt zwaarder dan het is hoor😀. Mijn zoontje had baat bij kunstzinnige therapie maar er zijn heel veel soorten te vinden.

Kortom, jij doet niks fout. Misschien zal je na het lezen van het topic over neutraliteit in communicatie een aantal dingen anders doen en kan je beter begrijpen dat het probleem vooral bij je ex ligt. Zelf heb ik dit jaar besloten me niet meer druk te maken over de uitspraken van mijn ex en pak ik langzaam mijn eigen leven weer op. Suc6 ermee.
Plaats reactie