opmerkelijke wijziging beleid GI op basis van UWV-documentatie: mag dit?

Heb je vragen? Klik dan hier, want hier kan je al je vragen kwijt. Kijk ook bij de anderen die een vraag geplaatst hebben, misschien kun je iemand helpen met een antwoord
Plaats reactie
Gebruikersavatar
mrniemand
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 104
Lid geworden op: 30 aug 2016, 11:50

opmerkelijke wijziging beleid GI op basis van UWV-documentatie: mag dit?

Bericht door mrniemand »

Gegroet lotgenoten,

Graag jullie reactie danwel advies omtrent de volgende situatie.

Gebeurtenis: onlangs heeft hex een onderzoek documentatie van het UWV, t.w. een aanvraag WIA-uitkering, waarin zij aan een psychiatrisch onderzoek is onderworpen (2 sessies van in totaal bijna 2 3/4 uur) aan de gezinsvoogd overlegd. De geadresseerde van het document is een verzekeringsgeneeskunde deskundige van het UWV. Voor zover ik weet heeft de geadresseerde (voor wie het verslag bedoeld is) danwel het UWV hiervoor hun toestemming NIET gegeven om het document met de daarbij behorende gegevens beschikbaar te stellen dan enkel het UWV en ter kennisgeving aan hex. Ikzelf heb diezelfde UWV-documentatie in mijn handen gekregen van de gezinsvoogd (gv), zij stelt dat dit in overleg en met toestemming van hex was. Je raadt het al, hex heeft natuurlijk een bepaald belang met dit UWV-document. Hex is niet bepaald 'eerlijk' geweest naar de onderzoeker toe, zo zijn er o.a. veel feiteliijke onjuiste informatie die naar mij referereren en omtrent haar verleden.

Gevolg: Vorig jaar heeft er een NIFP-onderzoek plaatsgevonden, om duidelijkheid te verkrijgen op invulling gezag en omgang tussen mijn dochter en mij. Ondanks dat het NIFP eerder had geadviseerd om het gezamenlijk gezag te behouden, omdat het niet in het belang van onze dochter is om moeder het eenhoofdig gezag toe te kennen EN de bevestiging van de vorige gezinsvoogd dat de Gecertificeerde Instelling (GI) het advies van het NIFP over gaat nemen, heeft de GI bsesloten het UWV-document te gebruiken en het advies te gaan uitbrengen aan de kinderrechter om mijn gezag te ontnemen (na 2 eerdere pogingen vanuit hex en na 7 jaar juridische strijd) dit in het belang van onze dochter, aldus de GI.

Bijna onnodig om aan te geven: maar ik vind dit erg opmerkelijk en ga hierin natuurlijk in verweer. Ik zat zelf te denken aan de Klachtencommissie Jeugd, om de handeling van de GI te laten toetsen. In hoeverre mag de gv/GI zomaar deze informatie gebruiken? Hex heeft meerdere behandelaren gehad de afgelopen jaren, waarom gaat de gv daar geen contact opnemen, denk ik dan. Ik wil er op benadrukken dat ik de GI er niet van wil weerhouden om informatie over haar (gesteldheid) tegen te houden, integendeel. Maar ik vind opmerkelijk dat de GI zomaar dit document gebruikt zonder enig contact met de opsteller danwel de geadresseerde van het document te hebben genomen.

Mijn vraag aan jullie is, hoe zouden jullie het aanpakken als jullie in deze situatie zouden bevinden? Zijn er lotgenoten die in een soortgelijke situatie hebben gezeten, zo ja, wat zijn de DO's en DONT's?

Ik verneem graag jullie advies hierin.
Alvast bedankt.

nb: voor achtergrond info: viewtopic.php?f=11&t=2185
You never know how strong you are until being strong is the only choice you have...
Onmacht
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 114
Lid geworden op: 31 dec 2015, 00:59

Re: opmerkelijke wijziging beleid GI op basis van UWV-documentatie: mag dit?

Bericht door Onmacht »

Zou willen dat ik je kon adviseren, maar heb werkelijk geen idee. Ik vind het nogal raar dat een extern opgesteld rapport (UWV dus werkgerelateerd) van invloed zou kunnen zijn op jouw gezag...

Wat betreft GI; Kijk even naar art. 3.3 van de jeugdwet en in hoeverre dit opgaat. Zeker bij een rechter wel van belang.

Verder is mijn enige advies: een goede advocaat. Gelukkig is gezamenlijk gezag nog steeds het uitgangspunt
Gebruikersavatar
mrniemand
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 104
Lid geworden op: 30 aug 2016, 11:50

Re: opmerkelijke wijziging beleid GI op basis van UWV-documentatie: mag dit?

Bericht door mrniemand »

@ Onmacht,

Bedankt voor je reactie.
Het is inderdaad best bijzonder. De volgende acties heb ik ondernomen.

1) Ik heb zelf contact opgenomen met het UWV, gevraagd omtrent het beleid van hoe zij met documentatiestukken omgaan, en of als blijkt dat anderen dan de belanghebbenden gebruik willen maken van deze documentatie. Het UWV stelt dat zij niet verantwoordelijk kunnen zijn hoe hun clienten zelf met hun informatie omgaan - wat zeer begrijpelijk is - en hierdoor niet verantwoordelijk voor gesteld kunnen worden. Wel is het zo dat de documentatie dan wel de bevindingen uit zo een odnerzoek een beperkt doel heeft, het gaat nl. om een WIA-aanvraag, informatie enkel bedoeld om een afweging te maken voor het UWV om iemand wel al dan niet een WIA-uitkering toe te kennen. En niet anders. Ook is gebleken dat zowel hex als de GI noch de geadresseerde of het UWV om toestemming hebben gevraagd om de informatie danwel het document te mogen gebruiken (dit houdt in dat er ook geen sprake is geweest van de GI om de informatie uit het document te verifiëren);

2) Ik heb een klacht ingediend bij de Klachtencommissie Jeugd Midden Nederland. In mijn klacht heb ik te kennen gegeven dat ik de GI verwijt van onrechtmatig handelen en de (schijn) van partijdigheid. Het feit dat de GI schijnbaar een UWV-document prevaleert boven een beschikbare rapportage danwel verklaring van een van de eigen behandelaren (door al de jaren heen 4 verschillende personen) van hex en dit document ook nog zonder de inhoud te verifiëren bij hetzij de opsteller of geadresseerde, vind ik zeer merkwaardig en gezien de complexiteit van de onder toezichtstelling (vanaf februari 2015), zeer zorgelijk te noemen. Ik heb aan de klachtencommissie het verzoek gedaan om de klacht in behandeling te nemen en de taakoefening van de GI te laten toetsen;

3) Aan de kinderrechter heb ik het verzoek gedaan om de SA te vervallen laten verklaren.

Waar het concreet om gaat: moeder strijdt al 8 jaar lang voor eenhoofdig gezag. Tot 2x toe is die verzoek door de kinderrechter afgewezen. Als blijkt dat a.d.h.v. de onderzoeksresultaten van het NIFP een advies wordt gegeven (wederom) het gezamenlijk gezag te behouden en dat het niet in het belang van ons dochter is om het gezag aan de moeder toe te kennen is. Als dit door de gezinsvoogd (van destijds in samenspraak met de gedragswetenschapper van de GI) is verklaard via de mail en in het gespreksverslag waarin ook de regiomanager van de GI bij was, waarin de GI heeft verklaard alle adviezen van het NIFP over te nemen (als het gaat om gezag en uitbreiding van de omgang met min dochter), hoe kan het dan zijn dat de (nieuwe) gezinsvoogd er nu voor pleit om hex het eenhoofdig gezag te laten toekennen. Met als motivering dat de GI van mening is dat hierdoor de uitbreiding van de omgang zijn doorgang zal plaatsvinden door hex?. En dan wordt ook nog eens door de GI aan mij vezocht mijn ouderlijk gezag NIET uit te voeren totdat de kinderrechter een uitspraak gaat doen in de bodemprocedure... En omdat ik te kennen heb gegeven hier absoluut niet mee eens te zijn, is mij een SA opgelegd.

Ik weet niet wat er allemaal afspeelt tussen hex en die gezinsvoogd maar een ding is zeker: dit zaakje stinkt... En ik ga die beerput openmaken.

nb: en dan heb ik de (recente) zorgmelding van de buren van hex en de politie jegens hex niet eens in ogenschouw genomen...
Laatst gewijzigd door mrniemand op 18 jul 2018, 23:44, 1 keer totaal gewijzigd.
You never know how strong you are until being strong is the only choice you have...
Leermoment
Zeer deskundige schrijver
Zeer deskundige schrijver
Berichten: 280
Lid geworden op: 04 nov 2017, 09:35

Re: opmerkelijke wijziging beleid GI op basis van UWV-documentatie: mag dit?

Bericht door Leermoment »

Helaas kan ik je in deze ook niet van advies voorzien. De stappen die je ondernomen hebt zijn volgens mij perfect en ik wens je veel succes. Wat er is gebeurd klopt volgens mij echt niet. Sterkte.
Gebruikersavatar
mrniemand
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 104
Lid geworden op: 30 aug 2016, 11:50

Re: opmerkelijke wijziging beleid GI op basis van UWV-documentatie: mag dit?

Bericht door mrniemand »

Thx Leermoment,

Op dit moment ben ik in afwachting op de behandeling van mijn klacht bij de Klachtencommissie Jeugd MN en de zitting bij de RB voor mijn verzoek tot vervallen verklaren van de SA. Mijn verweer ligt klaar en ook ben ik gereed om die beerput open te breken...
You never know how strong you are until being strong is the only choice you have...
Gebruikersavatar
mrniemand
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 104
Lid geworden op: 30 aug 2016, 11:50

Re: opmerkelijke wijziging beleid GI op basis van UWV-documentatie: mag dit?

Bericht door mrniemand »

Onmacht schreef: 05 jul 2018, 19:15 Gelukkig is gezamenlijk gezag nog steeds het uitgangspunt
Onmacht, dat is nu het punt. De GI (andere gezinsvoogd dan de huidige) heeft eerder in samenspraak met de gedragswetenschapper en regio-manager vorig jaar bepaald dat zij de adviezen van het NIFP gingen overnemen in hun beleid.
We zijn nu iets langer dan een half jaar verder, een zorgmelding van zowel de buren evenals de politie, de escalatie van de burenruzie (wat niet geverifieerd is door de gv, aangezien er nog geen onderzoek in de burenruzie heeft plaatsgevonden) en het beleid, dus ook de uitgangspunt wordt gewijzigd(!). In belang van mijn dochter dient hex het eenhoofdig gezag te worden toegekend.

En als ik de SA lees met daarin de motivering van dit besluit dan kan ik niet anders erkennen dan dat ik het simpelweg niet begrijp.
You never know how strong you are until being strong is the only choice you have...
Plaats reactie