Melding Veilig Thuis

Heb je vragen? Klik dan hier, want hier kan je al je vragen kwijt. Kijk ook bij de anderen die een vraag geplaatst hebben, misschien kun je iemand helpen met een antwoord
Plaats reactie
Stormbreak
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 sep 2020, 16:23

Melding Veilig Thuis

Bericht door Stormbreak »

Sinds kort zijn mijn ex en ik officieel gescheiden. Eea is ingeschreven bij de betreffende Gemeente. Omgangsregeling met de kinderen loopt goed, afspraken worden nagekomen ondanks een hele nare scheidingsprocedure. Deze omgangs regeling loopt bijna al twee jaar, sinds de voorlopige voorziening.
Recent ontving ik een brief van Veilig Thuis dat er melding was gemaakt over de gezinssituatie. Deze brief was aan mijn ex gericht, maar op mijn adres bezorgd. Dat was al merkwaardig. Ik heb toen VT gebeld en gevraagd naar die melding. Konden ze op dat moment niet zeggen. Ik zou worden teruggebeld. Dat gebeurde echter weer met het verhaal "we kunnen het niet in het systeem zien", we bellen u terug. Werd dus niet meer teruggebeld. Tot vandaag. In de tussentijd ben ik er achter gekomen dat de melding door de huisarts is gedaan. In een weekend wat ik met mijn kinderen had hebben we gevoetbald heeft mijn jongste blijkbaar een scheurtje in zijn onderarm opgelopen. Toen het gebeurde zijn we naar huis gegaan, ijs erop om de zwelling te verminderen. In het weekend nog veelvuldig ge-iced. Zwelling was nagenoeg weg, kon zijn hand gewoon bewegen. Op maandag naar school gebracht. Ontvang ik s middags bericht van de ex: was naar het ziekenhuis gegaan want scheurtje dus in ellepijp. Arm was blijkbaar op school weer dikker geworden.
Kortom, blijkbaar aanleiding genoeg voor de huisarts om een melding te doen. Ikzelf ben niet gevraagd over hoe en waar eea gebeurde en de verdere context.

Nu ben ik dus weer gebeld door VT en die willen een afspraak inplannen en bij mij thuis komen. Ik heb ze gemeld dat ze me eerst maar eens officieel een schriftelijke melding moeten sturen inclusief de melding en dat ze een paar data kunnen opgeven voor een afspraak bij hun op kantoor (en niet bij mij thuis). Die brief gaan ze me sturen.

Zijn er tips hoe ik met dit incident en het verdere kontakt met VT moet omgaan ? In mijn optiek is deze melding volslagen idioot, maar ligt het er wel………
Gebruikersavatar
mrniemand
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 104
Lid geworden op: 30 aug 2016, 11:50

Re: Melding Veilig Thuis

Bericht door mrniemand »

Beste Stormbreak,

Ik zou het luchtig houden met VT.
Vertel de situatie zoals je die omschreven hebt, niets meer en minder.

Dat er een melding is gedaan door zorg van de huisarts is protocol.
Wellicht dat kennis (van de huisarts, school) omtrent een nare echtsscheidingsprocedure een rol heeft gespeeld (1+1=2 gedachtegoed).

Tip: nogmaals, houd het luchtig.

Succes en sterkte.
You never know how strong you are until being strong is the only choice you have...
Lara
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 8
Lid geworden op: 23 mar 2021, 07:10

Re: Melding Veilig Thuis

Bericht door Lara »

Een huisarts werkt met een meldcode en heeft een meldplicht dus hier hoef je niet meteen van te schrikken, dit zijn ze verplicht.

Wat veilig thuis vervolgens doet is informatie verzamelen, gewoon meewerken, het gesprek aangaan en rustig uitleggen wat je hier ook verteld, voor in de toekomst alles bijhouden in een dagboek en eventueel met bewijs erbij. Ze zullen wellicht ook met je ex gaan praten en met de huisarts die de melding heeft gedaan. Dit is hun protocol en nogmaals ze verzamelen alleen informatie. Als alle info is verzameld geven ze een advies, meer niet. Tenzij ze mishandeling vermoeden, maar hiervoor moet echt wel bewijs zijn. Of ze sluiten het dossier of ze stellen een onderzoek in, dit is nog geen ramp. Gewoon rustig je verhaal blijven vertellen hoe het gegaan is. Heel veel sterkte!
Plaats reactie