Oneerlijk

Heeft u het LBIO in uw nek gehad. Schrijf hier uw ervaringen.
Plaats reactie
Leermoment
Zeer deskundige schrijver
Zeer deskundige schrijver
Berichten: 280
Lid geworden op: 04 nov 2017, 09:35

Oneerlijk

Bericht door Leermoment »

Ook ik heb het LBIO op mijn nek gehad. Even een korte samenvatting van hoe dat zo gekomen is. Door omstandigheden buiten mijn schuld om in de WW terecht gekomen. Helaas weigert ex mee te werken aan een alimentatieaanpassing en zodoende betaal ik teveel alimentatie. Onderling komen we er niet uit dus de rechterlijke weg ingeslagen. Ex weet enorm te vertragen en alles duurt nu al 10 maanden. Gelukkig binnenkort de beschikking ( als het goed is)
Nu had ik na 4 maanden zoveel betalingsachterstanden dat ik besloten had om de alimentatie zelf te verrekenen. Mag niet maar anders kon ik de rekeningen die wel terecht waren niet betalen. Ex heeft natuurlijk het LBIO ingeschakeld en toen begon het circus. Na de eerste brief van het LBIO heb ik telefonisch contact gezocht en de situatie uitgelegd. Vervolgens een mail gestuurd met de uitleg, de beschuldiging dat mijn ex alles vertraagd om zoveel mogelijk alimentatie te innen en de daarbij horende bewijzen. De vordering werd doorgezet en weer telefonisch contact gehad en toen heeft de medewerkster mij uitgelegd hoe de procedure zou verlopen en hoe ik het beste de boel kon vertragen. Ik had de hoop dat als ik zou vertragen, de rechter een uitspraak zou doen voordat de incassoprocedure gestart zou worden. Dankzij de dame van het LBIO ( die mijn situatie ook niet eerlijk vond ) was het bijna gelukt. Helaas zal het LBIO altijd de laatste beschikking volgen maar nu komt het. Als het goed is, zal de rechter de teveel betaalde alimentatie terug laten betalen. Echter, het LBIO zal hier geen partij in kunnen zijn en moet ik zelf voor die incasso zorgen. Dus onterechte inning is geen geen probleem voor het LBIO maar een herstel van zo’n foutieve medewerking is uitgesloten. Dus wel opkomen voor de moeder maar niet voor de vader. Al met al vind ik dat het LBIO best een goed instrument kan zijn maar in mijn geval zou het LBIO terughoudender moeten zijn geweest en de rechter recht moeten laten spreken. Helaas heb ik net niet lang genoeg kunnen rekken dus mijn auto moeten verkopen om de vordering te kunnen betalen. Over een paar weken (zes weken na de betaling ) staat de beschikking op de rol. Ben benieuwd hoe recht het recht in Nederland is. Hopelijk heeft iemand iets aan mijn verhaal.
ll2014
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 696
Lid geworden op: 08 sep 2014, 21:35

Re: Oneerlijk

Bericht door ll2014 »

Leermoment schreef: 04 nov 2017, 18:45 Als het goed is, zal de rechter de teveel betaalde alimentatie terug laten betalen. Echter, het LBIO zal hier geen partij in kunnen zijn en moet ik zelf voor die incasso zorgen. Dus onterechte inning is geen geen probleem voor het LBIO maar een herstel van zo’n foutieve medewerking is uitgesloten. Dus wel opkomen voor de moeder maar niet voor de vader. Al met al vind ik dat het LBIO best een goed instrument kan zijn maar in mijn geval zou het LBIO terughoudender moeten zijn geweest en de rechter recht moeten laten spreken. Helaas heb ik net niet lang genoeg kunnen rekken dus mijn auto moeten verkopen om de vordering te kunnen betalen. Over een paar weken (zes weken na de betaling ) staat de beschikking op de rol. Ben benieuwd hoe recht het recht in Nederland is. Hopelijk heeft iemand iets aan mijn verhaal.
Zorg er voor dat de rechter dit zodanig expliciet in de uitspraak zet dat er direct een gerechtsdeurwaarder mee aan de slag kan.
Ik heb dat helaas niet gedaan, mede omdat ik in mijn zaak de omgang veel belangrijker vond, en dan zo hameren op terugbetaling in het nadeel kan werken.
Gevolg is dat in mijn uitspraak wel keurig staat wat ik verschuldigd was en het teveel betaalde is dan een onverschuldigde betaling.
Die kan je ook wel terugkrijgen, maar dan moet je zelf voor de incasso zorgen, dus eventueel naar de kantonrechter om het uiteindelijk binnen te krijgen.
Gelukkig heeft LBIO wel duidelijk gesteld dat ik het teveel betaalde mocht verrekenen met de nog te betalen verlaagde alimentatie.
De rest van het geld kan ik in de praktijk gewoon naar fluiten, want hex betaalt natuurlijk niet zomaar. Die had zelfs LBIO op de dag van de uitspraak in beroep nog op pad gestuurd in een poging om nog een laatste hoge termijn binnen te hengelen voordat de nieuwe beschikking binnenkwam.
Leermoment
Zeer deskundige schrijver
Zeer deskundige schrijver
Berichten: 280
Lid geworden op: 04 nov 2017, 09:35

Re: Oneerlijk

Bericht door Leermoment »

Bedankt voor je reactie. Mijn advocaat heeft wel aangegeven dat de berekening met terugwerkende kracht zou moeten plaatsvinden maar niet expliciet daarbij hoe de terugbetaling zou moeten plaatsvinden. Stom van me! Als alles goed gaat, heb ik over twee weken de beschikking binnen. Nooit gedacht dat mijn scheiding op een vechtscheiding zou uitdraaien. Zo komen er nu allemaal vragen bij me op maar daar kan 8k nu niks mee. Eerst de beschikking afwachten.
Leermoment
Zeer deskundige schrijver
Zeer deskundige schrijver
Berichten: 280
Lid geworden op: 04 nov 2017, 09:35

Re: Oneerlijk

Bericht door Leermoment »

Wellicht leuk om een update te lezen. De beschikking kwam begin januari binnen en het alimentatiebedrag is bijgesteld naar een eerlijk bedrag. Zelfs lager dan dat ik had voorgesteld maar de teveel betaalde alimentatie hoefde mijn ex niet terug te betalen. WTF, hoezo oneerlijk? Wel erkennen dat er teveel betaald is maar dat niet terug te hoeven betalen! Zelfs dat greintje respect dat ik voor de rechters nog had is helemaal verdwenen. Ik neem geen advocaat meer in de arm en als ex weer gaat procederen, dan regel ik alles zelf wel. Sinds mijn ex dat ook weet heeft ze haar advocaat 2 keer laten dreigen met een rechtszaak en de kinderen laten vertellen dat mama ermee bezig is. Ik reageerde er niet op en ik hoor nu al twee maanden niks meer.
Plaats reactie