Belasting naheffingen

Heeft u een onderwerp waarover u denkt dat hierover gediscussieerd kan worden, dan kan dit hier.
Plaats reactie
josil
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 feb 2015, 13:05

Belasting naheffingen

Bericht door josil »

Beste leden, ben helemaal gefrustreerd, probeer het kort te houden maar er is zoveel gebeurd, triest voor woorden. Al 10 jaar zie ik mijn kinderen niet meer, wel heb ik netjes de alimentatie betaald, omdat mijn ex-vrouw meer alimentatie wilde 2 jaar processen gevoerd maar ik heb wel in hoger beroep gewonnen, totale kosten €15.000, daar zijn mijn huidige vrouw en ik nog van het bijkomen. Ik weet niets van mijn kinderen, wat ze doen enz.
Nu kreeg ik afgelopen december een naheffing van 2011 waarin afgeweken wordt v.d. aanslag omdat ik kosten voor levensonderhoud heb afgetrokken en dat mocht niet, één zoon studeert en de ander werkt, waarvan ik totaal niets weet. Naheffing € 980,-- Ik wilde het niet terug vragen bij mijn kinderen om ze niet met schulden te laten beginnen (zou ook niet weten waar ik het moet vragen weet niet eens waar ze wonen). Ondanks een verzoek tot betaling in termijnen (meerdere) werd het bedrag in januari en februari verrekend van mijn belasting teruggave.
Vandaag krijg ik de naheffing van 2012, € 1420,--, ze zijn plots wel erg snel hun werkachterstand in te halen...... Gezien de hoge ziektekosten (chronisch ziek) zit ik nu helemaal in de financiële put, de ene na de andere rekening komt binnen. Ben bang dat ik over 2 maanden de aanslag van 2013 en dan ook nog van 2014 kan verwachten. Hebben jullie geen advies voor mij hoe ik met deze situatie kan omgaan of tips ? Het is toch niet normaal dat ik telkens weer financieel kaal geplukt wordt, dus wel de lasten maar niet de geneugten heb, dus contact met mijn kinderen. Eerlijk gezegd voel ik mij ook erg bedondert doordat zij mij belangrijke informatie hebben onthouden. Ik zie jullie reactie's met spanning tegemoet, alvast bedankt!!!
Voiceless
Zeer deskundige schrijver
Zeer deskundige schrijver
Berichten: 251
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:50

Re: Belasting naheffingen

Bericht door Voiceless »

Dit is erg vervelend en onrechtvaardig. In principe voert de belastingdienst de regels correct uit, aftrek is er alleen als de kinderen niet in hun onderhoud kunnen voorzien. Jouw hex had dit moeten melden. In principe is de alimentatie onverschuldigd ontvangen.

Wat kan je nu doen. Als eerste zou ik stoppen met de alimentatie te betalen. Er is geen behoefte meer. Ik zou dat wel netjes schriftelijk melden aan jouw hex of aan de kinderen als ze ouder dan 18 zijn.

Ten tweede kan je bezwaar aantekenen bij de belastingdienst. De aanslag is waarschijnlijk nog voorlopig. Jouw onderhoudsbijdrage is door de rechter vastgesteld en dat heb je vastliggen in een beschikking en je hebt bewijs dat er betaald is. Je kan de situatie uitleggen en ern beroep doen op de hardheidsclausule. Dit doe je bij het ministerie van Financien, maar ook de inspecteur kan dit ambtshalve beslissing. De termijn hiervoor is vijf jaar, te meten vanaf, geloof ik, 2012. Het verzoek kan je doen voor de reeds ingediende aangiftes en voor 2014 zou ik het vermelden bij het doen van de aangifte.
josil
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 feb 2015, 13:05

Re: Belasting naheffingen

Bericht door josil »

Bedankt voor je antwoordt! Inmiddels betaal ik geen alimentatie meer, de jongste is in november 21 geworden en de oudste is inmiddels 23. Wat ik vreemd vind is dat ze het bedrag voor levensonderhoud wat ik heb afgetrokken nooit heb terug ontvangen v.d. belastingdienst.
Heb trouwens gisteren in mijn boosheid over het hoofd gezien dat het bedrag van terugbetaling hoger is n.l. 1775,--. Zal zeer zeker bezwaar aantekenen maar wordt hier echt niet vrolijk van. Tevens ben ik er gisteren achter gekomen dat ik eigenlijk al een definitieve aanslag over 2011 had en zij desondanks een naheffing gestuurd hebben over 1045,-- die is inmiddels betaald, maar is dit wel juist?
kiekiek
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 633
Lid geworden op: 01 nov 2014, 07:26

Re: Belasting naheffingen

Bericht door kiekiek »

Gewoon de belastingdienst bellen is het enige juiste advies nu.

Hoe komen ze aan deze bedragen en komt dit wel van de KA? Over het algemeen zal je de belastingdienst niet vaak kunnen betrappen of fouten.
Ik weet ook lang niet alles, maar door gemaakte fouten uit het verleden, probeer ik anderen op een positieve manier te helpen.
Voiceless
Zeer deskundige schrijver
Zeer deskundige schrijver
Berichten: 251
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:50

Re: Belasting naheffingen

Bericht door Voiceless »

Een definitieve aanslag mag onder voorwaarden herzien worden. In principe is dat alleen wanneer er een ( bewuste) fout is gemaakt. Vaak wordt dan ook een boete opgelegd. Het is zaak zo snel mogelijk bezwaar aan te tekenen.

Gezien de bedragen die je noemt is het niet onwaarschijnlijk dat er een boete is opgelegd. Meestal is die helft van de 'verzwegen' belasting.

Waarschijnlijk heeft jouw zoon aangifte gedaan over die periode of om middeling verzocht, waardoor de 'fout' zichtbaar geworden is.
ll2014
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 696
Lid geworden op: 08 sep 2014, 21:35

Re: Belasting naheffingen

Bericht door ll2014 »

Voiceless schreef:Een definitieve aanslag mag onder voorwaarden herzien worden. In principe is dat alleen wanneer er een ( bewuste) fout is gemaakt. Vaak wordt dan ook een boete opgelegd. Het is zaak zo snel mogelijk bezwaar aan te tekenen.
Dit klopt niet.
De belastingdienst mag alleen een definitieve aanslag herzien als er na het opleggen van de aanslag nieuwe gegevens beschikbaar komen die leiden tot een gewijzigde aanslag en van de belastingdienst redelijkerwijs niet verwacht kan worden dat ze deze gegevens ook al voor de vaststelling van de aanslag beschikbaar zouden kunnen hebben, bijvoorbeeld bij buitenlandse zwartspaarders.
Je kunt redelijkerwijs van de belastingdienst niet verwachten dat ze navraag gaan doen bij alle buitenlandse banken.
Maar als ze gewoon een fout maken die ze hadden kunnen voorkomen, is dat geen reden tot herziening.
josil
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 feb 2015, 13:05

Re: Belasting naheffingen

Bericht door josil »

Beste leden, super bedankt voor jullie goede tips hier kan ik echt mee aan de slag!
Bezwaarschriften zijn geschreven en alle bankafschriften m.b.t. alimentatie erbij gevoegd tevens de beschikking in hoger beroep erbij gedaan zodat ze kunnen zien hoe schrijnend de situatie is sinds 2007 tot heden. Deze hele procedure heeft mij 15.000 gekost die ik wel gewonnen heb maar het is triest dat ik eigenlijk vanaf 2005 tot heden nog altijd financieel benadeeld wordt door mijn scheiding van een vrouw die vreemd ging en koste wat kost financieel beter hoopte te worden over de rug van mij. Ik snap nu pas wat jullie allen meemaken, heb mij niet eerder verdiept in andere gevallen maar lees nu jullie verhalen en schrik hier enorm van. Ik hou jullie zeer zeker op de hoogte en wens eenieder hier veel kracht en sterkte toe deze machteloosheid te overwinnen!!!!
Plaats reactie