Houden voor helft van vakantie

Plaats hier alles wat te maken heeft met omgangsregelingen.
Bent u tevreden?, is er iets mis? wat gaat er mis enz.
Plaats reactie
michel1009
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver

Houden voor helft van vakantie

Bericht door michel1009 »

Hallo

Even kort het verhaal
Ik ben nu bijna 2 jaar gescheiden en vanaf dag 1 heeft mijn ex de kinderen bij mij weggehouden. Na 3 rechtzaken met uiteindelijk een dwangsom werkt moeder eindelijk mee aan een omgang (het zij niet omdat ze wil maar omdat ze moet)

Nu is er in de 2e rechtzaak een uitspraak gekomen waarin ook de helft van de vakanties is opgelegd.
Maar wij komen er maar niet uit wie welke week krijgt , mijn ex gaf aan zonder overleg afspraken gemaakt te hebben voor Kerst en dat zij daarom de week van kerst wou. Uiteindelijk ben ik akkoord gegaan omdat de communicatie tussen mij en mijn ex zo langzamerhand zijn tol begint te eisen bij mij.
Maar nu loopt ze ook weer moeilijk te doen over SInterklaas waar ik enorm naar uitgekeken heb maar zij dit heeft weten te verpesten.

Ik wil nu naar aanleiding van de uitspraak de kinderen volgens regeling Vrijdag 20 December ophalen waarna ik ze Zondag 22 December terug zou bregen maar dit niet ga doen. Ik wil ze bij mij houden tot zondag 29 December om zo de helft van de vakantie te krijgen.
Mijn advocaat is hier nogal vaag over dus vroeg ik me af of er ervaringen zijn in het houden van de kinderen, ook bij een abstracte uitspraak van de rechter over de helft van de vakantie's

ik hoor heel graag van jullie en alvast mijn dank

Condat47
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver

Re: Houden voor helft van vakantie

Bericht door Condat47 »

Hoi Michel,

Heel herkenbaar. Ook hier altijd gesodemieter over de vakantie's. We zijn nu (na bijna 7 jaar ellende) bezig met het opstellen van een vakantieregeling waarbij alles op papier staat met een rooster van 2020 erbij liefst inclusief haal en breng tijden om zo veel mogelijk duidelijkheid te creëren. Wat bij ons het beste werkt is je niet laten lijden door emotie. We hebben altijd een plan B in ons gedachte.
Zodra ex namelijk door heeft dat ze je kan raken zal ze dit ook doen.

Wat ik zou doen = hou je aan het akkoord wat je NU hebt gegeven bij je ex. Ja je geeft nu even een klein beetje toe maar ga werken aan duidelijkheid om communicatie niet op het laatste moment, zo vlak voor de Kerst en Sinterklaas op de spits te drijven.

Voor volgend jaar stel je een planning op en stel deze per mail voor. Geen reactie binnen 14 dagen dan ga je er vanuit dat deze akkoord is.
Zorg dat de vakantie's netjes verdeeld zijn en het jaar daarop ruil je om. Voorbeelden zijn er genoeg te vinden op internet en anders heb ik ook wat voor je.

Op de site herkenouderverstoting.nl staat een mooi voorbeeld van een ouderschapslan waar je veel door kan borgen. Gebruik teksten uit dit plan waar nodig, stel een goed vakantierooster op en laat dit ondertekenen door je ex, eventueel borgen door bekrachtiging van de rechtbank. Zo heeft ze hopelijk helemaal geen poot meer om op te staan als ze weer eens weigert te kinderen mee te geven.
Wat betreft de Sinterklaasavond: laat je niet lijden door emotie. Vier het gewoon een andere dag hoe jammer je het ook vind maar laat dit vooral NIET merken aan kids en ex. Lees je goed in over ouderverstoting, narcisme enz. Zo kan je je beter wapenen.

Door de jaren heen zijn we flexibeler geworden: Hebben we ze niet met de KERST. Kids vinden het geweldig om een week later alsnog nog eens Kerst te vieren inclusief uitgebreide kerstmaaltijd, cadeautjes, boom en kerstmuziek. Hebben we ze niet met oudjaar: Doen we dit gewoon nog eens over op een andere dag inclusief oliebollen, aftellen, kinderchampagne, spelletjes enz.
Hoe enthousiaster jij bent hoe leuker de kids het vinden, die denken hoogsten dat papa gek is geworden :roll: . Uiteindelijk gaat het er om dat je een leuke tijd creëer met je kids. Later herinneren ze zo vast je gekke actie's nog. Als je bij de pakken neer gaat zitten voelen de kinderen dit ook en dit geeft enkel verdriet.
Helaas kan jij de ex niet veranderen maar je kan er wel anders mee om gaan door je niet door haar grillen te laten lijden.

Ik wens je veel succes.

Plaats reactie