Het kind voorkeur vragen tussen beide ouders

Plaats hier alles wat te maken heeft met omgangsregelingen.
Bent u tevreden?, is er iets mis? wat gaat er mis enz.
Plaats reactie
Peter237
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver

Het kind voorkeur vragen tussen beide ouders

Bericht door Peter237 »

Hallo allemaal
Kinderen staan onder toezicht sinds 2018. Veel huiselijk geweld. Kinderen zijn sinds 2019 uit huis geplaatst en zitten bij pleeggezin. Ieder weekend zijn de kinderen of bij mij of bij mijn ex. Ik ben de vader van de kinderen, en heb echtscheiding ingediend. Een van de voorwaardes die door Jeugdbescherming gesteld zijn voor terugplaatsing van de kinderen is, is dat er een ouderschapsplan moet zijn.

Nu daar zit ik erg mee te worstelen, en ik probeer dit zo goed mogelijk te beschrijven waarom. Wij hebben altijd evenveel voor de kinderen gezorgd (dit staat ook zo beschreven in de verslagen van Jeugdbescherming). Mijn ex heeft zich kort voor uiteengaan ziekgemeld en ontvangt ziektegeld, dus ze werkt niet meer. Ik werk wel.
Ik wil dat de zorg voor de kinderen gelijkwaardig verdeeld wordt, en dat de kinderen verdeeld worden over de adressen. Mijn ex niet. Ze gunt me de kinderen niet (gezinsvoogd zei letterlijk tegen mijn ex: je wilt de kinderen niet delen) en wilt dat ik om de 2 weken een weekend de kinderen heb, en ook dat alle kinderen bij haar staan ingeschreven. Mijn oudste kind zegt tegen de rechter hetzelfde als mijn ex: om de 2 weken een weekend bij papa.

Er is gezinsonderzoek geweest. Bij het oudste kind is parentificatie waargenomen (wil voor moeder en de andere kinderen zorgen). Ik ben daarom van mening dat de wens van mijn kind een uiting is van parentificatie. Gezinsvoogd twijfelt of dat een uiting is van parentificatie. Ook is vastgesteld dat ik de ouder ben met goede opvoedingsvaardigheden.
Wat mij het meest irriteert is dat rechters en gezinsvoogd nog steeds - luisteren naar de mening van mijn kind die al ouder is dan 12.

Ikzelf ben van mening dat er sprake is oudervervreemding/ouderverstoting:
- mijn ex geeft de kinderen dure cadeaus (mobieltjes, duur speelgoed etc.) en ik heb het gevoel dat ze omgekocht worden. Zij ontvangt kinderbijslag en kgb en partneralimentatie - maar bijna alle kosten voor de kinderen worden betaald uit de pleegzorgvergoeding, dus mijn ex ontvangt maandelijks een behoorlijk bedrag om daarmee de kinderen in de watten te leggen.
- mijn ex gunt mij de kinderen niet (ze wil een ouderschapsplan waarbij ik nog maar weinig contact heb met de kinderen en de gezinsvoogd heeft gezegd dat ze kinderen niet wil delen
- in het verleden heeft mijn ex een van de kinderen opgezet tegen mijn familie (kan ik aantonen)

Nu ben ik van mening dat het niet pedagogisch verantwoord is in deze situatie dat de kinderen naar hun wens wordt gevraagd. Er zijn veel conflicten geweest en de kinderen zitten klem. Dit lijkt mij ook niet eerlijk omdat mijn ex mijns inziens de kinderen aan het omkopen is.
Maar hoe kan ik bij de gezinsvoogd met goede argumenten komen dat er in zo'n 'complexe scheidingssituatie' niet naar de wens van het kind geluisterd moet worden? Valt dit onder ouderverstoting of oudervervreemding of....? We zij nog niet officieel gescheiden. Is hier onderzoek naar gedaan, en kan ik adhv documenten de gezinsvoogd/rechter ervan overtuigen? Ik wil voorkomen dat de gezinsvoogd mij gaat zien 'als ouder die de andere ouder onterecht zwartmaakt'. De gezinsvoogd is een vrouw en ik heb al verschillende keren gezien dat ze meer sympathie heeft voor de moeder dan voor mij - hier is overigens ook een uitzending van geweest op tv - waaruit blijkt dat vrouwelijke hulpverleners in de jeugdzorg zich meer identificeren met de moeder.

Zijn er lotgenoten die in dezelfde situatie hebben gezeten?

Mvg,

Peter
mrniemand
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver

Re: Het kind voorkeur vragen tussen beide ouders

Bericht door mrniemand »

Goedemorgen,

Google op 'ouderverstoting expertteam'.
Je zal (recente) onderzoeksresultaten (februari 2021) vinden omtrent de casus ouderverstoting/ouderonthechting, die je kan gebruiken voor je eigen situatie.

Zelf zit ik ook in een soortgelijke situatie.
Normaliter zou ik stellen, luister naar het kind. Echter, zodra uit een kind uitspraken doet die niet bij zijn/haar leeftijd hoort, dan moet je m.i. voorkomen om het kind verder te belasten. Je mag van een kind niet verwachten dat hij/zij de gevolgen inziet van een keuze dat het kind (gevraagd wordt deze te maken). Een kind hoeft geen keuzes te maken, tussen vader.moeder. Hij heeft ze beiden.

Sterkte en succes.
You never know how strong you are until being strong is the only choice you have...
MichaelS
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver

Re: Het kind voorkeur vragen tussen beide ouders

Bericht door MichaelS »

Plaats reactie