Problemen rondom het ouderschapsplan

Bent u gescheiden na 1 maart 2009, geef hier u ervaringen weer over het ouderschapsplan.
Wat kan er allemaal mis gaan en waar men op moet letten bij het opstellen
Plaats reactie
Casper
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 968
Lid geworden op: 14 dec 2009, 11:18

Problemen rondom het ouderschapsplan

Bericht door Casper »

Van: http://www.jurofoon.nl/nieuws/weblog.asp?id=6750

Het verplicht opstellen van een ouderschapsplan nadat ouders uit elkaar zijn gegaan, levert in veel juridische procedures problemen op. Rechters gaan daar verschillend mee om.

Ouders die uit elkaar gaan en samen het gezag hebben over hun minderjarige kinder(en) zijn verplicht om een ouderschapsplan op te stellen. Dit geldt zowel bij uiteengaan na samenwonen, ontbinding van een geregistreerd partnerschap als echtscheiding. In het ouderschapsplan staan de afspraken over de verdeling van de zorg, opvoedingsstaken, omgang, informatie-uitwisseling en kinderalimentatie.

Rechter beslist
Onenigheid tussen ouders over de afspraken in het ouderschapsplan leidt er vaak toe dat de rechter de knoop moet doorhakken. Oorspronkelijk was het echter de bedoeling dat in geval van een echtscheiding een rechtbank deze niet zou uitspreken zolang ouders niet een ouderschapsplan zouden overleggen. Uit de praktijk blijkt dat rechters hier verschillend mee omgaan.

Zo zal de ene rechtbank zelf een ouderschapsplan opstellen als ouders er niet uitkomen, terwijl de andere rechtbank de ouders weer terug naar de onderhandelingstafel stuurt. Soms worden de ouders doorverwezen naar Bureau Jeugdzorg in een poging om daar tot overeenstemming te komen.

Naar de notaris
Niet in alle gevallen hoef je naar de rechter om je ouderschapsplan vast te laten leggen. Sterker nog, soms heeft dat zelfs geen zin. In een recente zaak (link: http://jure.nl/BZ2444) weigerde de rechtbank haar goedkeuring uit te spreken over een ingediend ouderschapsplan. De ongetrouwde ouders waren voor goedkeuring ervan naar de rechtbank gestapt, omdat dat in hun geval de goedkoopste optie was.

Ze wilden namelijk dat de rechtbank haar goedkeuring zou geven zodat het ouderschapsplan ook juridisch afgedwongen kon worden, indien één van de ouders zich niet aan de gemaakte afspraken zou houden. Gezien hun inkomen hadden ze voor de procedure een advocaat op basis van toevoeging kunnen krijgen en dat was goedkoper dan naar een notaris te stappen.

Volgens de rechtbank rechtvaardigde dat echter niet de stap naar de rechter. Dit is namelijk alleen verplicht in rechterlijke procedures tot echtscheiding, scheiding van tafel en bed en ontbinding van het huwelijk na scheiding van tafel in bed en ontbinding van een geregistreerd partnerschap.

De teleurgestelde ouders werden dus doorverwezen naar een notaris. Door het ouderschapsplan in een notariële akte te laten neerleggen, zou het eveneens juridisch af te dwingen zijn, aldus de rechtbank.
JCC
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 121
Lid geworden op: 30 dec 2010, 09:46

Re: Problemen rondom het ouderschapsplan

Bericht door JCC »

Het ouderschapsplan.

O ja, dat is dat papiertje wat de (financiele geborgde) rechten van 1 ouder dubbel bevestigd. Mijn ervaring met dit vodje papier is dat als moeder niet meewerkt dat het ophoud wegens een vergeten in te bouwen sanctie gedeelte voor als 1 van beide ouders zich niet aan afspraken houd.

Ik zie dat er meer mensen toevallig problemen mee hebben.
The Driver
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 843
Lid geworden op: 29 dec 2009, 23:37

Re: Problemen rondom het ouderschapsplan

Bericht door The Driver »

Hoezo wettelijk verplicht ouderschapsplan ?

Ik heb er nog nooit van gehoord !
Soffers
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 apr 2013, 10:50

Re: Problemen rondom het ouderschapsplan

Bericht door Soffers »

The Driver schreef:Hoezo wettelijk verplicht ouderschapsplan ?

Ik heb er nog nooit van gehoord !
Hier de link van de rijksoverheid
Als je er gezamenlijk uitkomt, kan scheiden goedkoper.
http://gezamenlijk-scheiden.nl
The Driver
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 843
Lid geworden op: 29 dec 2009, 23:37

Re: Problemen rondom het ouderschapsplan

Bericht door The Driver »

Feit blijft, dat als er sprake is van inmenging van een Bureau Jeugdzorg, dat een ouderschapsplan nooit en nimmer ter sprake komt.
RemcoW
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 93
Lid geworden op: 08 jan 2013, 16:13

Re: Problemen rondom het ouderschapsplan

Bericht door RemcoW »

mijn ex en ik zijn maanden bezig geweest met een mediator.
daardoor moest "de verstandhouding genormaliseerd worden" teneinde tot een omgangsregeling te komen. deze mediation is vervolgens uitsluitend gebruikt om van haar kant bagger te spuien. Al die tijd heeft ze mij voorgehouden dat ze met een plan bezig was, en in gesprek was met een kinderpsycholoog om te kijken wat voor de kleine meid het beste was.
Het kantoor van ggz waar e.e.a. plaatsvond ging op 31 Mei sluiten. Je raadt het al....sindsdien NIKS meer vernomen. En een plan? Komt er niet, daar durf ik geld om te verwedden. Haar doel is namelijk niet om een fijne omgang tussen vader en dochter voor elkaar te krijgen, maar om mij de vernieling in te helpen, en mijn vriendin uit mijn leven te krijgen.
nu kan ik natuurlijk proberen om juridische stappen te ondernemen, maar zoals wel vaker hier gebleken is, heeft dat niet heel veel zin. Het zal een kwestie van heel veel geduld worden.
Ik hoor al twee jaar dezelfde verhalen, en heb twee jaar gehoopt op verbetering. Gaat niet gebeuren. Ze weet me alleen te vinden als ze extra geld nodig heeft. mijns inziens gebruikt ze dus mijn dochter als middel om haar doelen te bereiken, maar wat kan je doen??
DarthVader
Gewaardeerde schrijver
Gewaardeerde schrijver
Berichten: 28
Lid geworden op: 28 okt 2012, 22:17

Re: Problemen rondom het ouderschapsplan

Bericht door DarthVader »

Mijn ex en ik hadden ook een (co)ouderschapsplan. Mevrouw kon echter geen woning in de buurt vinden en is 100 km verderop gaan wonen.

Lastig dan, co ouderschap. Daarnaast eiste ze €950,- kinderalimentatie per maand en een weekendregeling voor papa.

Die vlieger ging dus niet op.

Niet ik maar zij heeft nu de weekendregeling, en wat betreft haar wens voor kinderalimentatie ? Ze kreeg geen stuiver toegewezen.

En dit alles zonder dat jeugdzorg er bij betrokken is geraakt. En daar, beste kijkbuisvrienden, ben ik heel blij om.

Dus het kan ook in je voordeel werken.
wazig
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 1
Lid geworden op: 31 mei 2016, 12:34

Re: Problemen rondom het ouderschapsplan

Bericht door wazig »

mag ik vragen hoe je dat voor elkaar hebt gekregen?
mijn verhaal is vergelijkbaar.
is dat snel gegaan qua tijd?
en hoe oud is je kind of kinderen?

dat je daar blij mee bent wil ik graag geloven!
Ruud112
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 feb 2017, 12:17

Re: Problemen rondom het ouderschapsplan

Bericht door Ruud112 »

JCC schreef:Het ouderschapsplan.

O ja, dat is dat papiertje wat de (financiele geborgde) rechten van 1 ouder dubbel bevestigd. Mijn ervaring met dit vodje papier is dat als moeder niet meewerkt dat het ophoud wegens een vergeten in te bouwen sanctie gedeelte voor als 1 van beide ouders zich niet aan afspraken houd.

Ik zie dat er meer mensen toevallig problemen mee hebben.

Het ouderschapsplan is net wc papier als de ex niet meewerkt!
Plaats reactie