Ik wil 50/50, ex wil 75/25. Wat nu?

Bent u gescheiden na 1 maart 2009, geef hier u ervaringen weer over het ouderschapsplan.
Wat kan er allemaal mis gaan en waar men op moet letten bij het opstellen
Plaats reactie
Anton
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 6
Lid geworden op: 22 mei 2015, 21:12

Ik wil 50/50, ex wil 75/25. Wat nu?

Bericht door Anton »

Mijn vrouw wil scheiden. We zitten aan tafel bij de mediator voor een ouderschapsplan maar we komen er waarschijnlijk niet uit.
Ik wil voor 50% de zorg en opvoeding van mijn kinderen op me nemen. Dit is prima te organiseren met mijn flexibele deeltijdbaan.
Mijn ex wil dat ik de kinderen hooguit één (lang)weekend per 14 dagen krijg. Omdat ze het in het belang van kinderen vind dat ze 1 vertrouwde thuisbasis hebben en wel in haar toekomstige nieuwe woning.

Wat moet ik nu? Wat zijn mijn rechten? waar moet ik op letten?
Casper
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 968
Lid geworden op: 14 dec 2009, 11:18

Re: Ik wil 50/50, ex wil 75/25. Wat nu?

Bericht door Casper »

Hoe oud zijn de kinderen? Oud genoeg om zelf ook een mening te hebben?

Zijn er compromissen mogelijk?
Anton
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 6
Lid geworden op: 22 mei 2015, 21:12

Re: Ik wil 50/50, ex wil 75/25. Wat nu?

Bericht door Anton »

De kinderen zijn 7,5 en 2 jaar oud. We hebben het niet met de kinderen besproken, maar als we het ze zouden vragen zal het verblijf bij moeder vast een voorkeur hebben. Ook hier het klassieke plaatje: Moeder is toch vertrouwder, de band is toch anders. Als er een kind huilt lopen ze eerst naar moeder toe. Is moeder er niet, komen ze bij mij.

Compromissen zijn er momenteel niet.
ll2014
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 696
Lid geworden op: 08 sep 2014, 21:35

Re: Ik wil 50/50, ex wil 75/25. Wat nu?

Bericht door ll2014 »

Anton schreef:Omdat ze het in het belang van kinderen vind dat ze 1 vertrouwde thuisbasis hebben en wel in haar toekomstige nieuwe woning.
Helaas heb je in deze eigenlijk geen rechten, maar je ex ook niet.
Het belang van het kind zou moeten tellen, maar de kans dat een rechter een 50/50 verdeling ziet zitten als beide het er niet over eens zijn is heel klein.

Misschien kan je er je voordeel mee doen dat je ex blijkbaar alleen aan zichzelf denkt.
Waarom zouden de kinderen één vertrouwde thuisbasis moeten hebben en geen twee?
Waarom zou haar nieuwe woning vertrouwd zijn? De kinderen kennen de woning immers helemaal niet en afhankelijk of het ver van de huidige woning is hebben ze er misschien ook helemaal geen vriendjes.

Blijf jij in het huis wonen waar jullie gezamenlijk woonden? Als dat zo is zou het argument dat de kinderen bij jou in hun vertrouwde omgeving kunnen blijven een pluspunt zijn.
Anton
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 6
Lid geworden op: 22 mei 2015, 21:12

Re: Ik wil 50/50, ex wil 75/25. Wat nu?

Bericht door Anton »

We zijn er uit bij de mediator. We hebben een schema op 50/50 basis. Mijn ex ziet in dat ouderschap gedeeld moet worden. Daarnaast openen we een gemeenschappelijke kinderrekening voor voetbal enzo en duurdere aanschaffen zoals fietsen en in de toekomst computers en studiegeld. We zetten 1 kind op mijn adres voor de alleenstaande oudertoeslag.
Casper
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 968
Lid geworden op: 14 dec 2009, 11:18

Re: Ik wil 50/50, ex wil 75/25. Wat nu?

Bericht door Casper »

Prima Anton! Fijn dat er toch een compromis gevonden kon worden. Scheelt jullie allebei een zak geld en een berg grijze haren.
ll2014
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 696
Lid geworden op: 08 sep 2014, 21:35

Re: Ik wil 50/50, ex wil 75/25. Wat nu?

Bericht door ll2014 »

Anton schreef:We zetten 1 kind op mijn adres voor de alleenstaande oudertoeslag.
Die is met ingang van 2015 afgeschaft....

Wel fijn dat je nu toch op die 50/50 regeling bent gekomen.
Probeer wel duidelijk vast te leggen hoe je de financiën gaat regelen om te voorkomen dat het daarop strandt.
Die gemeenschappelijke kinderrekening is een goed idee, maar je moet dan wel redelijk exact vastleggen wat daarvan betaald mag worden en wie in welke verhouding die rekening aanvult.
In goed vertrouwen kan er veel, maar de vraag is hoe goed dat vertrouwen is....
Plaats reactie