Laatste loodjes

Bent u gescheiden na 1 maart 2009, geef hier u ervaringen weer over het ouderschapsplan.
Wat kan er allemaal mis gaan en waar men op moet letten bij het opstellen
Plaats reactie
my2girls
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 apr 2020, 15:32

Laatste loodjes

Bericht door my2girls »

Hi allemaal,

Ik ben nieuw hier op dit forum en alhoewel ik al veel info heb vergaard voor mijn scheiding had ik nog een aantal vragen over mijn ouderschapsplan.

Middels mediation is deze nu voor 99% ingevuld.
Maar nu komt mevrouw met de eis om de helft van het spaargeld van de kinderen op te willen (totaal 900). En nu kan ik er wel weer vol tegen ingaan (zijn al een jaar verder), maar dat betekend dat ik de scheiding nog langer op zich laat wachten. Ze verzint elke keer wel weer wat anders. Ik ben er nu klaar mee en wil de scheiding afgerond hebben.
Deze spaarrekening heb ik destijds voor mijn kinderen geopend. Een half jaar geleden gaf ze aan dat er niets meer mee te maken wilde hebben en heeft ze afstand gedaan als wettelijke vertegenwoordiger middels een formulier.

Ze wil dit geld als buffer gebruiken mocht het financieel tegen zitten (zou het knap vinden wetende dat verkoop van het huis ieder rond de 65k gaat opleveren). Nu wil ik daar dus een aantal voorwaarden aan mijn zijde tegenover stellen. Kan ik deze voorwaarden laten opnemen?
- Geld komt op een spaarrekening op naam van de meiden
- Op mijn verzoek (en andersom) wordt er binnen een week de afschriften van de rekeningen getoond.
- Mocht er geld van de rekening gehaald, dan dient dit zsm teruggestort te worden.

En een van de laatste voorwaarden aan mijn kant is dat er nu ook getekend gaat worden. En niet nog eens de boel vertraagd wordt.

Nu is de ex nogal bang dat ze het niet financieel gaat redden. En dat is waarschijnlijk de achterliggende reden dat ze dit nu zo eist.
De voorwaarden die ik stel lijken mij geen overbodige voorwaarden.

Een ander punt is de partneralimentatie. Deze is volgens de berekening €-6,-. Juist min 6.
Maar ik kwam deze uitspraak tegen.
https://www.bssfamilierecht.nl/samenwon ... -lat-fase/

Nu heeft mevrouw al 12 maanden een lat-relatie met een nieuwe partner (ja ze woont ook nog deels bij mij onder 1 dak omwille van de kinderen. Nog even doorbijten). Ongeveer 50% van de tijd is ze bij deze nieuwe partner. Al die tijd zijn de kinderen bij mij en hebben ze inmiddels een hekel gekregen aan hun moeder.

Nu hebben wij co-ouderschap afgesproken. In hoeverre geldt deze uitspraak als ik ervoor wil zorgen dat ze toch nog geen recht meer heeft op partneralimentie. Ook al verdien ik te weinig. Op 4 van de 5 punten kan ik aantonen dat dit het geval is. Alleen het punt samenwonen is dus niet geval. Maar kijkend naar de uitspraak kan ik aannemelijk maken dat mijn ex 3 tot 4 dagen in de week bij haar nieuwe partner is:

In de casus waar het Hof over moest oordelen, stond vast dat de vrouw een aantal dagen per week in haar eigen woning verbleef en een aantal dagen per week in de woning van haar nieuwe geliefde, als ook dat het leven van de vrouw en haar nieuwe liefde sociaal en financieel niet geheel maar wel behoorlijk verweven waren. Een feitelijke situatie die tegenwoordig -vooral ook bij samengestelde gezinnen- veel voorkomt. Opletten dus!

https://uitspraken.rechtspraak.nl/inzie ... :2016:4501

In het kort dus, ik wil dat in het convenant komt te staan dat ze geen recht meer heeft op partneralimentatie vanwege haar duurzame relatie met haar nieuwe vriend.

En als punt:
Wat is beter. De kinderen ophalen op de wisseldag of de kinderen laten brengen op de wisseldag. En waarom?
ll2014
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 696
Lid geworden op: 08 sep 2014, 21:35

Re: Laatste loodjes

Bericht door ll2014 »

my2girls schreef: 14 apr 2020, 15:59 En als punt:
Wat is beter. De kinderen ophalen op de wisseldag of de kinderen laten brengen op de wisseldag. En waarom?
Brengen is in principe beter omdat daarmee de kinderen het signaal krijgen dat de ouder waar ze op dat moment zijn achter de wisseling staat.
Plaats reactie