Partneralimentatie voor niet-zorgende moeder?

Plaats hier alles wat met alimentatie te maken heeft.
Plaats reactie
Zorgpapa
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 feb 2018, 11:14

Partneralimentatie voor niet-zorgende moeder?

Bericht door Zorgpapa »

Hallo, ik ben een vader die al 4 1/2 jaar helemaal alleen de zorg voor mijn kinderen heb. Moeder kijkt niet naar kinderen om en informeert zelfs niet naar ze. Ze draagt er ook financieel geen euro aan bij.
Dit geheel vrijwillig.
Wij zijn 8 jaar geleden gescheiden.

Ex heeft dus ruim 8 jaar de tijd gehad om zich op haar nieuwe situatie voor te bereiden, waarvan bijna 4 1/2 jaar zonder enige zorg voor de kinderen.
Ondanks dat ik ruim 4 1/2 jaar alleen voor mijn kinderen gezorgd heb, heb ik ook al die tijd de partneralimentatie voldaan. Daardoor kon ze zich nog verder toeleggen op nieuwe mogelijkheden om in eigen onderhoud te voorzien.

Ik stel nu dat zij de “verdiencapaciteit” heeft om in eigen onderhoud te kunnen voorzien. Verzoekschrift is ook ingediend.
Ze heeft echter alleen een contract voor ongeveer 24 uur.
Verder vindt ze het wel goed zo, anders gaat ze de partneralimentatie verliezen... en zo heeft ze ook meer de tijd om “zwart bij te verdienen”.

Hier is partneralimentatie niet voor bedoeld mijn inziens. En de termijn voor PA is MAXIMAAL 12 jaar, niet vanzelfsprekend 12 jaar.
Mijn draagkracht is voldoende, maar uiteraard gebruik ik deze financiële ruimte liever voor studie kinderen enz.
Ondanks de gehele zorg alleen voor onze kinderen heb ik altijd fulltime gewerkt.

Zijn er voorbeelden uit rechtspraken in vergelijkbare situaties?

Er zullen niet veel vaders zijn die fulltime werken, volledig alleen voor 2 kinderen zorgen en dan ook nog PA betalen, lijkt me. Maar proberen kan altijd, via dit forum ook breder zoekveld...

Zijn er nog goede tips?
Zorgpapa
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 feb 2018, 11:14

Re: Partneralimentatie voor niet-zorgende moeder?

Bericht door Zorgpapa »

Geen tips of wat dan ook? Jammer hoor. Ook hier geen gehoor...
ll2014
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 696
Lid geworden op: 08 sep 2014, 21:35

Re: Partneralimentatie voor niet-zorgende moeder?

Bericht door ll2014 »

Zorgpapa schreef: 05 feb 2018, 11:41 Er zullen niet veel vaders zijn die fulltime werken, volledig alleen voor 2 kinderen zorgen en dan ook nog PA betalen, lijkt me. Maar proberen kan altijd, via dit forum ook breder zoekveld...
Ik werk fulltime, zorg vrijwel volledig voor mijn zoon, maar betaal geen PA om de simpele reden dat we nooit getrouwd waren.
Ex probeert dat te compenseren door zoveel mogelijk KA te eisen voor de omgangsregeling.
Ze heeft het dus voor elkaar gekregen om 25% van de kinderbehoefte aan KA te krijgen, doordat ze geen zin heeft om meer dan 20 uur per week te gaan werken, en dus vrijwel geen draagkracht heeft. De rechter is daar ingetuind en houdt zich dus niet aan de trema normen die voorschrijven dat iedere ouder minstens een bepaald bedrag betaald van de kinderbehoefte ongeacht draagkracht.
Ex heeft dus een luizenleventje en krijgt met een kwart van de kinderbehoefte meer aan KA van mij dan ze ooit in die paar dagen van de omgangsregeling aan het kind kan uitgeven.
Ik snap je frustratie dus compleet, het is onrechtvaardig, maar ik vrees dat je er weinig aan kunt doen.
Het niet krijgen van tips heeft dus denk ik niet zozeer me geen gehoor krijgen te maken, maar meer met het feit dat er niet veel aan te doen is.
Leermoment
Zeer deskundige schrijver
Zeer deskundige schrijver
Berichten: 280
Lid geworden op: 04 nov 2017, 09:35

Re: Partneralimentatie voor niet-zorgende moeder?

Bericht door Leermoment »

Ook ik zou je graag iets zinnigs willen vertellen maar jouw situatie is totaal verschillend van de mijne. Suc6.
Plaats reactie