Wijzigingsverzoek alimentatie door moeder

Plaats hier alles wat met alimentatie te maken heeft.
Plaats reactie
Condat47
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 186
Lid geworden op: 17 feb 2014, 08:49

Wijzigingsverzoek alimentatie door moeder

Bericht door Condat47 »

Beste vaders,

Ik maak me zorgen over de volgende kwestie: is het ten aller tijden mogelijk dat moeder een wijzigingsverzoek voor kinderalimentatie doet via haar advocaat.

Mijn situatie: ik betaal de volledige behoefte van mijn kind juist met de hoop dat dit er voor zorgt dat ex niet gaat mauwen over de alimentatie. Ja, ik heb een omgangsregeling (1 x per 2 weken een weekend) maar het verschil tussen de volledige behoefte en de korting voor de omgangsregeling is maar +/- 20 euro per maand. In 2015 is bij de herziening van de kinderalimentatie de behoefte nog geïndexeerd en de jaarlijkse verhoging (indexatie) heb ik ook steeds netjes toegepast.

Vorig jaar heb ik echter een hogere functie gekregen en ben ik 1 loonschaal naar boven gegaan (dit is bij ex niet bekend).

Ex zat in de bijstand maar heeft nu een baan precies onder bijstandsniveau in de horeca (fooien zijn zwart enz). Het verschil tussen haar loon en de bijstand is een paar euro. Hierdoor ontvangt ze de hoogste toeslagen en kortingen via belastingdienst en gemeente.
Zij houdt van haar netto loon + kinderalimentatie en alle toeslagen en kortingen netto meer over dan mijn netto loon - de kinderalimentatie.

Kan zij nu zo maar een wijzigingsverzoek aanvragen of moet hier wel een gegronde reden voor zijn? Mijn ervaring met berekeningen is helaas dat ik er ALTIJD slechter aan uitkom en meer moet betalen.

Wie heeft er ervaring met een wijzigingsverzoek van de kant van moeder. (omdat ze bv. toch te horen heeft gekregen dat je een nieuwe functie hebt en geld ruikt). Kan het nu hebben van een baan aan haar zijde een rede zijn voor wijzigingsverzoek ook al betaal ik al de volledige behoefte?
Leermoment
Zeer deskundige schrijver
Zeer deskundige schrijver
Berichten: 280
Lid geworden op: 04 nov 2017, 09:35

Re: Wijzigingsverzoek alimentatie door moeder

Bericht door Leermoment »

Leuke casus. Aan de ene kant zeg ik, je verdient meer dus kan je ook meer bijdragen aan de kinderen. Het is immers voor de kinderen en dus niet voor je ex. Echter begrijp ik uit jouw verhaal dat jij de volledige kinderbehoefte al voor jouw rekening neemt dus lijkt het mij logisch dat het ook niet meer zal worden. De volledige kinderbehoefte is namelijk al beschikbaar dus zou het inhouden dat alles wat meer is, niet voor de kinderen nodig zal zijn en dus voor je ex beschikbaar is en dat in natuurlijk onzin.

Indien er een wijziging in het inkomen is, kan er altijd een nieuw verzoek ingediend worden. Als het goed is, komt dat verzoek via haar advocaat en tot die tijd zouik me niet druk maken. Mocht er een verzoek komen, kijk dan eerst hoe hoog het nieuwe alimentatiebedrag moet worden.
ll2014
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 696
Lid geworden op: 08 sep 2014, 21:35

Re: Wijzigingsverzoek alimentatie door moeder

Bericht door ll2014 »

Iedereen kan altijd een verzoek doen tot wijziging, maar als er geen goede grond voor is zal er geen wijziging komen.
Dat jij meer bent gaan verdienen betekent niet dat de behoefte van kinderen wijzigt, dat is alleen het geval als jouw netto besteedbaar inkomen nu hoger is als het netto besteedbaar inkomen van jullie samen ten tijde van de scheiding.
Als dit het geval is wordt jouw huidige netto besteedbaar inkomen als uitgangspunt voor het bepalen van de behoefte gebruikt.
BetsLenie
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 132
Lid geworden op: 14 sep 2016, 16:14

Re: Wijzigingsverzoek alimentatie door moeder

Bericht door BetsLenie »

De kinderalimentatie staat toch vast via de tabellen die daarvoor zijn. Dan wordt gekeken of je daar draagkracht voor hebt. Vervolgens wordt dat gekeken of er ruimte is voor partneralimentatie. dat is een ander verhaal. Misschien dat daar nu (meer) ruimte voor is en nodig? Hangt af van de berekeningen. Kun je zelf tevoren berekenen voordat er een rechter of advocaat aan te pas komt. Eventueel LBIO laten rekenen.
ll2014
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 696
Lid geworden op: 08 sep 2014, 21:35

Re: Wijzigingsverzoek alimentatie door moeder

Bericht door ll2014 »

BetsLenie schreef: 01 mar 2018, 08:01 De kinderalimentatie staat toch vast via de tabellen die daarvoor zijn.
Die tabellen zijn o.a. afhankelijk van inkomen. Als het inkomen van één van de ouders hoger is dan dat van beide ouders samen ten tijde van de scheiding, is dat hogere inkomen bepalend voor de behoefte in die tabellen.
Er zijn dus wel terdege gevallen waarin de behoefte, en dus daarmee ook de hoogte van de kinderalimentatie wordt aangepast.
BetsLenie
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 132
Lid geworden op: 14 sep 2016, 16:14

Re: Wijzigingsverzoek alimentatie door moeder

Bericht door BetsLenie »

Ah ja inderdaad. Bij hoger inkomen later in de tijd. Even vergeten.
ll2014
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 696
Lid geworden op: 08 sep 2014, 21:35

Re: Wijzigingsverzoek alimentatie door moeder

Bericht door ll2014 »

BetsLenie schreef: 03 mar 2018, 09:07 Ah ja inderdaad. Bij hoger inkomen later in de tijd. Even vergeten.
Maar dan wel meer dan een simpele loonsverhoging of een schaal erbij.
Komt vooral voor als stellen al erg jong uit elkaar gaan en beide nog heel weinig inkomen hebben.
Als dan na de scheiding carrière gemaakt wordt is de kans op deze situatie best flink, en eigenlijk ook niet onredelijk.
In het geval de ouders niet uit elkaar waren gegaan was er ook meer terecht gekomen bij de kinderen als hun ouders carrière maken.
Condat47
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 186
Lid geworden op: 17 feb 2014, 08:49

Re: Wijzigingsverzoek alimentatie door moeder

Bericht door Condat47 »

Daar zit ook precies een addertje onder het gras. Tijdens onze relatie heeft ex besloten om te gaan stoppen met werken.
Dit betekend in de praktijk dat op het moment dat de behoefte werd vastgesteld ik de enige was met een baan en mevrouw in de bijstand zat. Echter heeft ze dit niet kunnen volhouden en heeft ze toch een baantje moeten zoeken (voor ongeveer 20 uur). Als er dus een nieuwe berekening gemaakt zou worden van de behoefte betekend dit nu dat beide lonen bij elkaar opgeteld worden. Ik snap het argument wel dat als je meer gaat verdienen, als we nog bij elkaar waren gebleven er waarschijnlijk ook meer geld naar de kinderen zou zijn gegaan maar in dat geval zou mevrouw ook nooit een baan zijn gaan zoeken als we nog bij elkaar waren gebleven. Hier had ze namelijk helemaal geen zin in. Door de nieuwe participatiewetgeving is ze nu in feite gedwongen om te gaan werken.

In de praktijk zou dit dus betekenen dat stellen waarbij enkel de man werkte tijdens de relatie, de man kan gaan opdraaien voor het feit dat mevrouw nu weer is gaan werken. Let op: omdat ze precies onder bijstandsniveau haar loon verdiend is wel de behoefte groter maar niet het bedrag wat ze kan bijdragen. Dit zou voor mij dus toch betekenen dat ik hoe dan ook meer zou moeten gaan betalen :twisted:.
Of maak in nu nog een fout in mijn redenering?
ll2014
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 696
Lid geworden op: 08 sep 2014, 21:35

Re: Wijzigingsverzoek alimentatie door moeder

Bericht door ll2014 »

Condat47 schreef: 09 mar 2018, 12:51Als er dus een nieuwe berekening gemaakt zou worden van de behoefte betekend dit nu dat beide lonen bij elkaar opgeteld worden.
Nee, dat klopt niet. De behoefte wordt vastgesteld aan de hand van het inkomen van BEIDE ouders op moment van scheiding.
Alleen als later één van beide alleen meer verdient als tijdens de scheiding samen, dan wordt dat inkomen van die ene die meer verdient als beide samen alleen als uitgangspunt genomen, het inkomen van de minder verdienende wordt voor het bepalen van de behoefte dan niet meegenomen.
Ik begrijp dat ten tijde van de scheiding jij alleenverdiener was, en dat je nu meer verdient, dus verdien je nu ook in je eentje meer dan jullie samen ten tijde van de scheiding.
Als het goed is, is dus ook alleen jouw inkomen ten tijde van de scheiding gebruikt voor de huidig bepaalde KA, je ex had immers toen geen inkomen.
Volgens de richtlijnen zal jouw hogere inkomen nu dus uitgangspunt zijn voor de bepaling van de kinderbehoefte, maar dat van je ex heeft er niets mee te maken.
Plaats reactie