Alimentatie en Wahjong uitkering.

Plaats hier alles wat met alimentatie te maken heeft.
Plaats reactie
Marcel1962
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 mei 2018, 09:20

Alimentatie en Wahjong uitkering.

Bericht door Marcel1962 »

Zou graag de volgende vraag willen stellen op deze forum.
Ik heb een dochter die inmiddels 18 jaar is en geboren is met een verstandelijke beperking, ze loopt in haar werkelijke leeftijd jaren achter.
Ze zit op speciale onderwijs en loopt via de school 4 dagen per week stage, in juli komt ze van school af.
Als ik op de diverse site lees dat zou mijn dochter al een Wajong uitkering hebben vanaf haar 18e jaar, dit heb ik na gevraagd bij de moeder maar die geeft geen enkele informatie.
Ook van de moeder krijg ik geen enkele informatie wat mijn dochter gaat doen als ze van school af komt, het haar beperking kan ze niet het normale arbeidsproces volgen, dit zal een dagbesteding of een werkgever voor kinderen met een beperking.
Ook het UWV geeft hier geen informatie over, wie weet hoe dit nu in elkaar steekt.
Mijn ex is in 2006 een geregistreerde partnerschap aangegaan, beiden hebben ze inkomen.
Leermoment
Zeer deskundige schrijver
Zeer deskundige schrijver
Berichten: 280
Lid geworden op: 04 nov 2017, 09:35

Re: Alimentatie en Wahjong uitkering.

Bericht door Leermoment »

Dit is een lastige. Als niemand informatie wil/kan geven zou ik het volgende doen. De moeder vriendelijk te verzoeken om de gevraagde info te verstrekken. Doet zij dit niet, nogmaals een brief met daarin nogmaals het verzoek tot informatie. Indien zij dit weigert, je genoodzaakt bent om juridische stappen te ondernemen met verzoek tot kostenveroordeling omdat je ex onnodig de gang van zaken frustreerd. Ondertussen juridisch advies inwinnen bij een advocaat. Van daaruit zie je wel wat er gaat komen. Suc6.
Rnoel
Gewaardeerde schrijver
Gewaardeerde schrijver
Berichten: 22
Lid geworden op: 14 mei 2018, 13:04

Re: Alimentatie en Wahjong uitkering.

Bericht door Rnoel »

Van de site van het UWV:
U kunt Wajong krijgen als u door een langdurige handicap geen mogelijkheden heeft om te werken en dit al op uw 18e verjaardag het geval is. (en nog wat andere situaties..)

Het ziet er dus naar uit dat vanaf het moment dat ze van school af komt in juli recht heeft op een Wahjong-uitkering. Aangezien het al eind mei is zou ik dat heel snel aanvragen want je (dochter) zal waarschijnlijk een hoop papierwerk moeten leveren en keuringen moeten ondergaan(?)

Rest de vraag van de alimentatie. De Wahjong-uitkering kan 75% van het minimum(jeugd)loon bedragen wat voor een 18-jarige zou neerkomen op €562 per maand. Je onderhoudsplicht duurt tot haar 21e jaar. Als de voor je dochter vastgestelde KA-behoefte hoger is dan die €562 zou je nog steeds een restant KA moeten betalen.
Alleen nu wel aan je (volgens de wet volwassen) dochter en niet meer aan haar moeder!
Plaats reactie