Kinderbijslag delen

Plaats hier alles wat met alimentatie te maken heeft.
Leermoment
Zeer deskundige schrijver
Zeer deskundige schrijver
Berichten: 280
Lid geworden op: 04 nov 2017, 09:35

Re: Kinderbijslag delen

Bericht door Leermoment »

Goed plan. Ben benieuwd wat hij zegt.
Jens
Gewaardeerde schrijver
Gewaardeerde schrijver
Berichten: 29
Lid geworden op: 21 okt 2016, 09:20

Re: Kinderbijslag delen

Bericht door Jens »

Leermoment schreef: 08 jul 2018, 22:42 Alleen de beschikking van de rechtbank is geldig. Co ouderschap, indien niet bekrachtigd door de rechter, bestaat dus niet.
Volgens mij klopt dat niet. Als er sprake is van een ouderschapsplan (waarin de zorgverdeling is vastgelegd), die door beide partijen is ondertekend, is dat gewoon rechtsgeldig. Dat lees ik tenminste overal op internet.
Caroline
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 55
Lid geworden op: 02 jul 2018, 11:12

Re: Kinderbijslag delen

Bericht door Caroline »

Hoi

Ik heb reactie van mn advocaat. Mijn ex mag niet zomaar stoppen met alimentatie te betalen zonder tussenkomst van rechter.
Hij dient wanneer hij meent het niet meer te kunnen betalen een herberekening te laten doen. Maar zal dan een procedure moeten starten.
Hij heeft samen met zijn vriendin ook een kind waar hij ook zorg voor draagt die had hij op moment van alimentie vaststelling nog niet , hierdoor zal zijn draagkracht wel wat minder zijn.
Kind gebonden budget behoort alleen tot mij toe te komen. hoef ik niet te delen want ik dus ook nooit gedaan hebt en hij kan me niks maken hiervoor. Kinderbijslag kan gedeeld worden als hij inderdaad ook mee betaald aan dingen voor zijn zoon en niet alleen het hoognodige bij hem thuis maar ook zwemles enz.
Ik ben tot nu toe niet verplicht om iets over te maken. Krijg het advies om dit ook niet meer te doen , hierdoor wordt hij gedwongen om een procedure te starten en niet steeds de druk op mij te leggen. Maar het is wel de vraag wil ik weer een gang naar de rechtbank maken. Een advocaat ziet het natuurlijk ook als een zaak waar ze aan verdienen , wat ik ook snap. Maar als hij daadwerkelijk in de financiële problemen zit , is het ook moeilijk om daar iets van alimentatie te kunnen uitkrijgen.

Ik moet ook zeggen nu op dit moment is het ook wel lekker rustig zo. Hoop dat ze me mee rust laten.
Leermoment
Zeer deskundige schrijver
Zeer deskundige schrijver
Berichten: 280
Lid geworden op: 04 nov 2017, 09:35

Re: Kinderbijslag delen

Bericht door Leermoment »

Je zou een mail kunnen sturen naar je ex met daarin dit verhaal. Geef aan dat je dus GEEN kgb gaat delen, geen kinderbijslag gaat delen en gewoon alimentatie wil ontvangen. Je zou kunnen voorstellen het alimentatiebedrag te verlagen naar €100,- of €90,- om hem iets tegemoet te komen. Of misschien beter voor jou, alimentatie zo houden en kinderbijslag delen? In iedergeval iets in die richting waar jij je prettig bij voelt en wat hem iets verlicht in de kosten. Mogelijk voorkom je zo een rechtszaak en geef jij je grenzen aan. Niet je uiterste grens voorstellen zodat je nog wat onderhandelingsruimte hebt. Stel jij wil minimaal €80,- alimentatie, stel je €100,00 voor. Is even wat werk maar misschien komen jullie er samen wel uit. Suc6
Caroline
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 55
Lid geworden op: 02 jul 2018, 11:12

Re: Kinderbijslag delen

Bericht door Caroline »

KGB ga ik zoiezo niet delen en heb ik ook nooit gedaan.
Kinderbijslag ben ik bereid als hij ook de helft van de kosten gaat betalen. Alimentatie ga gewoon aan hem dit vertellen wat advocaat heeft gemaild.
Hoop dat we het zonder strijd kunnen oplossen zodat het voor ieder kan zonder een hoop kosten aan een juridische procedure.
Wel gaf hij aan dat hij Sander op zijn adres wilt inschrijven om zo ook kgb te kunnen ontvangen. Hier ga ik niet mee akkoord. Hoop een rechter ook niet mocht het zover komen.
ll2014
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 696
Lid geworden op: 08 sep 2014, 21:35

Re: Kinderbijslag delen

Bericht door ll2014 »

Caroline schreef: 10 jul 2018, 09:56 Kinderbijslag ben ik bereid als hij ook de helft van de kosten gaat betalen.
Voor de kinderbijslag gaat het om de verdeling van de zorg, als die ongeveer 50/50 is dan is het normaal dat de kinderbijslag gedeeld wordt. Hoeveel daadwerkelijk voor de zorg bij de één uitgegeven wordt en hoeveel bij de ander is niet belangrijk, dat is aan de ouders zelf om te bepalen. Als jij kosten betaald voor als jullie kind bij hem is, is het natuurlijk een ander verhaal. Als hij jou alimentatie betaalt zoals dat zou moeten dan is er ook geen enkele reden waarom jij de kinderbijslag niet zou horen te delen, tenzij bij de berekening van de alimentatie is gesteld dat de kinderbijslag volledig voor jou is.
ll2014
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 696
Lid geworden op: 08 sep 2014, 21:35

Re: Kinderbijslag delen

Bericht door ll2014 »

Caroline schreef: 10 jul 2018, 09:56 Wel gaf hij aan dat hij Sander op zijn adres wilt inschrijven om zo ook kgb te kunnen ontvangen. Hier ga ik niet mee akkoord. Hoop een rechter ook niet mocht het zover komen.
Een rechter zal niet zomaar voor een verandering van adres kiezen, maar een zekerheid heb je hier niet over.
Ik zit mij overigens wel af te vragen als je ex een zodanig laag inkomen heeft dat hij voor KGB in aanmerking zou komen en jij ook zo'n laag inkomen hebt dat je er voor in aanmerking komt, en jullie de zorg verdeeld hebben, waarom er dan toch alimentatie door je ex betaald moet worden. Als de draagkracht van beide ouders redelijk gelijk is en de zorg verdeeld wordt ligt dat niet echt voor de hand.
Is de huidige situatie misschien flink anders als toen de alimentatie is vastgesteld?
Caroline
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 55
Lid geworden op: 02 jul 2018, 11:12

Re: Kinderbijslag delen

Bericht door Caroline »

toendertijd toen er alimentatie is vast gesteld , ging Sander 1 keer per 14 dagen een weekend naar zijn vader. Vaak kwam hij deze niet na dus daarom is door de kinderbescherming co-ouderschap opgelegd.
Ook werkte zijn vriendin toen nog niet , op moment van vaststellen alimenatie, nu werken ze allebei en hebben ze allebei een inkomen. KGB als ze daar inderdaad recht op hebben dan verdienen ze niet veel.
ll2014
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 696
Lid geworden op: 08 sep 2014, 21:35

Re: Kinderbijslag delen

Bericht door ll2014 »

Als ze weinig verdienen en er is co-ouderschap, dan zou het dus best kunnen als je ex herziening van de alimentatie vraagt deze inderdaad op nul zou kunnen uitkomen. En is het zelfs niet uitgesloten aangezien jij KGB krijgt die je draagkracht dus verhoogt jij alimentatie aan hem zou moeten betalen. Als ik jou was zou ik in ieder geval proberen een berekening te (laten) maken.
Het kan natuurlijk ook zo zijn dat hij alleen maar denkt dat hij in aanmerking komt voor KGB....

Door de verandering van een weekendregeling 1x per 2 weken naar een co-ouderschap is het logisch dat de alimentatie opnieuw bepaald zou moeten worden, lijkt me niet meer dan redelijk, maar zolang dit niet via de rechter is afgesproken mag je ex niet stoppen met betalen tenzij jullie dat samen overeenkomen.

Als zowel jij als je ex een soortgelijk inkomen hebben, en jij krijgt de KGB, dan ligt het zelfs voor de hand dat jij je ex alimentatie zou moeten betalen, door de KGB wordt je draagkracht immers hoger en uitgangspunt is dat beide ouders naar draagkracht betalen.

Jullie zouden dus ook kunnen afspreken om ook de KGB te delen, geen alimentatie te betalen en de kosten die niet specifiek voor één van beide huishoudens gemaakt worden zoals bijvoorbeeld school, sport, fiets e.d. ook delen.

Dit vraagt dan wel wederzijds vertrouwen voor wat betreft elkaars inkomen....
Caroline
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 55
Lid geworden op: 02 jul 2018, 11:12

Re: Kinderbijslag delen

Bericht door Caroline »

@ll2014

Het klopt niet geheel wat je zegt. Ik snap je punt hoor. Maar KGB hoef ik niet te delen dat is berekent op mijn inkomen.
Advocaat zegt ook het is normaal dat hij zelf kleding koopt voor zijn zoon.

Kinderbijslag hoeft pas gedeeld te worden wanneer hij ook de helft vd schoolkosten en zwemles ed gaat betalen.
Maar ook zonder dat de rechter dit oplegt ben ik dit niet verplicht.
Als ik het heel eerlijk moet zijn zit ik niet te wachten op een hoop ellende weer via de advocaten en rechtbank enz. Dat is me het allemaal niet waard. Wat ik wil is gewoon rust dat ze me niet steeds de grond intrappen en berichten sturen dat ik een slechte moeder ben en niks voor mijn zoon doe . Ik heb ook zouets dat hij die alimentatie lekker in zijn ..... steekt.
Caroline
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 55
Lid geworden op: 02 jul 2018, 11:12

Re: Kinderbijslag delen

Bericht door Caroline »

Sls ze recht op kgb hebben krijgen ze dit ook voor hun dochter en if je het voor 1 of 2 kinderen krijgt maakt niet veel uit per maand 20 euro bmkwam er uit bij de proefberekening. Maar ze krijgen het nog steeds niet kind schijnt te jong te zijn , maar dit is gewoon onzin van ze.
bliep
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 102
Lid geworden op: 03 mei 2015, 11:27

Re: Kinderbijslag delen

Bericht door bliep »

@ Caroline. Ik snap even niet dat het niet nakomen van een weekendomgang eens in de 14 dagen kan leiden tot een co-ouderschap.

Hoe heeft jou ex dat voor elkaar gekregen?
Caroline
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 55
Lid geworden op: 02 jul 2018, 11:12

Re: Kinderbijslag delen

Bericht door Caroline »

@ bliep

Nou mijn ex kwam vaak gewoon niet , waardoor wij gewoon nooit wisten waar we aan toe waren.
Sander zat in de hulpverlening en moest onderzocht worden op ADHD, kon zich gewoon niet concentreren op school.Ex diverse keren op school gevraagd om eens te komen praten en ook bij de hulpverlening. Hij liet het telkens afweten, reageerde net op mails, brieven en telefoontjes. Wanneer er dan iets gepland was kwam hij gewoon niet opdagen.... Wij kwamen inmiddels geen stap verder en de problemen werden alleen maar groter. Ondertussen liep ik als moeder van hot naar her en we konden niks geen observatie of andere behandeling starten zonder zijn toestemming.
Hulpverlening heeft toen melding gedaan bij kinderbescherming dat hij steeds niet kwam en Sander dus niet de juiste zorg kon krijgen die hij nodig had.
Kinderbescherming heeft hem toen met zijn vriendin uitgenodigd op kantoor bij hun. Bij ons kwamen ze thuis.
Kinderbescherming heeft later met ons en betrokkenen gezamenlijk gesprek gehad , en toen hebben ze gezegd dat ik te braaf ben dat ik voor mezelf moet opkomen en dat hij zijn verantwoording eens moest nemen, dat hij eens moest ervaren hoe het was om elke dag voor een kind met '' problemen '' te moeten zorgen , met de hoop dat hij nu wel mee zou gaan werken aan onderzoek oid.

Hij is verpicht vanaf die tijd om Sander net zoveel van de tijd bij zich te hebben dan mij. Met alle afspraken en bso enz erbij.
Hij ziet het niet zo , hij ziet het meer als geldpotje want nu eist die dus de helft van de toeslagen en kinderbijslag.

Heb na die uitspraak ook heel veel verdriet gehad , Sander ook hoor die wilt er niet meer naar toe en zegt nu al over een paar jaar als ik 12 ben ga ik niet meer.
Leermoment
Zeer deskundige schrijver
Zeer deskundige schrijver
Berichten: 280
Lid geworden op: 04 nov 2017, 09:35

Re: Kinderbijslag delen

Bericht door Leermoment »

Pfff, dat wil je Sander toch ook niet aandoen? Welke regeling zou volgens jou het beste zijn?
BetsLenie
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 132
Lid geworden op: 14 sep 2016, 16:14

Re: Kinderbijslag delen

Bericht door BetsLenie »

Ik begrijp het echt niet. Als ik moeder was zou ik heel mijn leven inzetten in het belang van het kind dat ik op de wereld heb gezet. Ik zie ouders die gewoon alleen hun eigen belang najagen. En dan heb ik het zowel over vaders als moeders. In ieder geval kan de persoon die dit doet kan ofwel de vader of de moeder dan wel allebei zijn. Ik zie dat ouders met een zogenaamd lager IQ geen kinderen mogen krijgen of zwaar onder toezicht komen. Maar wat met al die ouders die zogenaamd wel een normaal IQ hebben maar het volgens mij net zo min kunnen maar gewoon hun gang kunnen gaan en dan gezellig besluiten een kind te maken. En bovendien al die ouders die buiten zicht van welke instantie dan ook blijven en niet gaan scheiden of gewoon nooit getrouwd zijn maar het net zo min goed doen. Kinderen die opgroeien in een crimineel milieu en ook niet beter weten.
Een besluit waarbij besloten wordt dat een kind deels naar de vader moet omdat moeder ontlast moet worden kan alleen maar goed gaan als die vader en die moeder in dezelfde mate voor het kind kunnen en willen zorgen. Anders moet een andere vorm van ontlasting worden gezocht voor de moeder in dit geval. En waarom wil het kind niet naar vader? Komt dat doordat het te horen krijgt dat vader vervelend doet? En van wie?
Maar hoe dan ook is het van alle tijden en gewoon onmogelijk om een perfecte omgeving te bieden aan kinderen. Het zijn mensen net als wij volwassenen ook ooit zijn opgevoed door onze ouders. Of misschien juist niet opgevoed zijn. Alles hangt van de omstandigheden aan elkaar. Omgeving, cultuur, land en ga zo maar door. We proberen alles te regelen en dat lukt gewoon niet.
Zoek vooral veel contact met naaste omgeving om jezelf te ontlasten. En dan hoeft dat niet perse de vader te zijn. Meer sociale contacten in de naaste omgeving kan helpen. Maar alles blijft afhankelijk van alle individuen die betrokken zijn. Het vechten en blijven ruzie maken zou in elk geval in het belang van een kind ten allen tijde vermeden moeten worden. Ook als de wet zegt dat je alles zou moeten delen. De wet is geen mens. Ook als dit betekent dat een van de ouders afstand moet nemen of houden. En eigenlijk staat vast dat altijd alleen de toekomst zal uitwijzen wat verstandig was. Als we alles tevoren wisten.
Neem vooral je eigen beslissingen. Laat je niet door iemand anders vertellen wat je zou moeten doen. Wie dat ook is. Luister en denk kritisch na als het even kan en neem dan zelf een besluit hoe je verder wilt gaan. Het resultaat weet je pas achteraf. Altijd.
Plaats reactie