Kinderen 21 jaar

Plaats hier alles wat met alimentatie te maken heeft.
Plaats reactie
Michiel VR
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 nov 2019, 10:40

Kinderen 21 jaar

Bericht door Michiel VR »

Hallo allemaal,

Ik heb een vraag over de kinderbijdrage voor kinderen die 21 worden.
In principe is het tot 21 jaar, maar als ze nog niet in hun levensonderhoud kunnen voorzien is dit langer?
Wie bepaalt dat?
En tot hoe ver gaat dat, tot ze werken? Mijn dochter volgt een opleiding met baangarantie 0
Alvast bedankt voor het antwoord

Groeten Michiel
ll2014
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 696
Lid geworden op: 08 sep 2014, 21:35

Re: Kinderen 21 jaar

Bericht door ll2014 »

Als ze niet in hun levensonderhoud kunnen voorzien, hebben ze recht op een bijstandsuitkering of studiefinanciering.
mannetje
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 nov 2016, 10:29

Re: Kinderen 21 jaar

Bericht door mannetje »

Dus als ik het goed begrijp, hoef ik mijn kinderen als ze straks 21 worden niet meer financieel te onderhouden, ook niet als ze te lui zijn om meer uren te maken, en willen werken?

En hoe zit het met mijn jongste zoon, die nu bijna 18 is, veel heel veel geld verdient met zijn 0 uren contract ( jaja heel slim van mijn ex ) en daarnaast heel veel bijklust, ( zwart geld ) tja wie deed dat vroeger niet.

Het is moeilijk in te schatten wat mijn jongste zoon verdient, maar ik denk tussen de 800-1000 euro in de maand.
Kan en mag ik met hem afspraken hierover maken, en mag ik op basis van onze onderlinge overeenkomst( zodra hij 18 jaar is geworden ) mijn financiele bijdrage beëindigen met hem, en kan mijn Ex ( daar is niet mee te praten ) weer opnieuw roet in het eten gooien?
Casper
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 968
Lid geworden op: 14 dec 2009, 11:18

Re: Kinderen 21 jaar

Bericht door Casper »

Inderdaad, vanaf 21 jaar is er geen onderhoudsverplichting meer. Je kunt de kinderalimentatie dan geheel stop zetten.

En inderdaad, vanaf 18 jaar kun en moet je met de kind zelf afspraken maken. Je hoeft dan geen kinderalimentatie naar je ex meer over te maken. In principe blijft hetzelfde bedrag staan, dus maak die afspraken tijdig.
Dalton
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 9
Lid geworden op: 06 feb 2020, 15:52

Re: Kinderen 21 jaar

Bericht door Dalton »

Dat is onjuist kinderen mogen hun opleiding afmaken waarschijnlijk en wellicht is dit op hun 21 maar dat kan ook later zijn. Je kind zal vanaf 21 moeten aantonen dat het behoeftig is

ook ik zit als verstoten vader te betalen voor iemand die ik niet zie, ik zit volgende week met de expertgroep ouderverstoting en heb nog een kleine enquete gemaakt om daar nog beter voor de dag te komen

graag jullie mening/invullen (volledig annoniem) https://forms.gle/SgkrVFe1khPVmtNNA
ll2014
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 696
Lid geworden op: 08 sep 2014, 21:35

Re: Kinderen 21 jaar

Bericht door ll2014 »

Dalton schreef: 26 mei 2020, 15:14 Dat is onjuist kinderen mogen hun opleiding afmaken waarschijnlijk en wellicht is dit op hun 21 maar dat kan ook later zijn. Je kind zal vanaf 21 moeten aantonen dat het behoeftig is
Hier zit je toch echt fout, zie https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... oudsplicht
Wel is er een voorstel om dit bij studerende kinderen naar 23 jaar op te trekken, en bij niet studerende te verlagen naar 18 jaar.
Dalton
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 9
Lid geworden op: 06 feb 2020, 15:52

Re: Kinderen 21 jaar

Bericht door Dalton »

toch echt niet...rechters zullen ihag ook kinderen na hun 21 jaar gewoon (betaald) hun studie laten afmaken
indien er natuurlijk niet met de pet naar gegooid wordt!
lees uitspraken er maar op na
ll2014
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 696
Lid geworden op: 08 sep 2014, 21:35

Re: Kinderen 21 jaar

Bericht door ll2014 »

Dalton schreef: 28 mei 2020, 16:23 toch echt niet...rechters zullen ihag ook kinderen na hun 21 jaar gewoon (betaald) hun studie laten afmaken
indien er natuurlijk niet met de pet naar gegooid wordt!
lees uitspraken er maar op na
Oftewel jij beweert dat de voorlichting van de rijksoverheid niet klopt en dat de rechter niet volgens de wet beslist?
Geef me daar maar eens een aantal duidelijke voorbeelden van dan...
Plaats reactie