Plotseling indexatie allimentatie

Plaats hier alles wat met alimentatie te maken heeft.
Plaats reactie
Peter19800
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 dec 2019, 11:43

Plotseling indexatie allimentatie

Bericht door Peter19800 »

Hallo allemaal,

Lang getwijfeld om mijn verhaal op internet te posten maar omdat ik toch graag advies wil doe ik het toch maar.

Situatie is als volgt;
9 jaar geleden gescheiden, 2 kindjes.
Toen der tijd afgesproken dat ik een klein bedrag kinder alimentatie zou betalen en verder de kinder opvang zou betalen.
Staat ook zo in het convenant en bekrachtigd door de rechter.
4 jaar later nieuwe vriendin leren kennen en kinderen hadden geen oppas meer nodig.
Afgesproken dat ik de kinderopvang kosten gewoon als kinder alimentatie overmaak.
Dit hebben we toen zelf beschreven op een A4 en beide ondertekend.

Nu heb ik samen met mijn nieuwe vriendin een zoon gekregen en zijn we net verhuisd naar een andere woning.
Omdat deze woning een stuk groter en ruimer is komt mijn ex plotseling aan met indexatie en meer alimentatie.
Ook zegt ze nu dat ik met terugwerkende kracht de indexatie moet betalen over het laatste bedrag wat we samen overeen gekomen zijn.

Even voor de duidelijkheid, ik vind het helemaal niet erg om voor mijn kinderen te betalen, echter wel nu we net verhuisd zijn en redelijk hoge maandlasten hebben en ik vind dat het wel allemaal eerlijk moet.

Feit is wel dat ik er slecht van slaap en dit niet eerlijk vind.

Iemand ervaring met zo’n case?

Alvast bedankt.
Peter.
Condat47
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 186
Lid geworden op: 17 feb 2014, 08:49

Re: Plotseling indexatie allimentatie

Bericht door Condat47 »

Beste Peter,

Misschien dat je je jezelf de volgende vragen kan stellen:
Hoelang moet ik nog kinderalimentatie betalen? Hoeveel meer alimentatie zou je volgens je ex moeten betalen?
Spreken we over een paar tientjes extra in de maand of gaat dit over meer dan b.v. €100 euro en wegen de kosten van de advocaat dan op tegen het bedrag wat je meer moet gaan betalen?
Wat staat er in het ouderschapsplan geschreven over de indexatie van kinderalimentatie?
Heb je destijds een berekening laten maken of enkel zelf een afspraak gemaakt over de hoogte van het bedrag?

Je zou je ex een voorstel kunnen doen om gewoon een nieuwe officiële berekening te laten maken van de kinderalimentatie waarbij je zowel haar als jou financiële gegevens mee neemt. Via het LBIO kost dit niet veel. Dan kan je je nieuwe situatie (het verkrijgen van een zoon met je nieuwe vriendin) meenemen in de berekening. Het loon van je huidige vriendin wordt niet meegenomen in de berekening.

Hebben jullie destijds wel de behoefte van de kinderen vast gesteld of moet deze ook opnieuw berekend worden?

Je zou via internet ook een proefberekening kunnen doen met de huidige gegevens om zo te bepalen waar je ongeveer gaat uitkomen.
Dan kan je dit alvast vergelijken met het bedrag wat je nu betaald.

Heb je hier genoeg informatie aan?
Plaats reactie