KGB en Kinderbijslag

Plaats hier alles wat met alimentatie te maken heeft.
ll2014
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 696
Lid geworden op: 08 sep 2014, 21:35

Re: KGB en Kinderbijslag

Bericht door ll2014 »

Bertje schreef: 03 mar 2020, 18:19 Maar dan zou het toch ook eerlijker zijn dat mijn ex gewoon de helft zou betalen aan mij van het KGB wat zij krijgt voor ons kind.
Eerlijk zou zijn als beide ouders bij de belastingdienst de mogelijkheid zouden krijgen KGB aan te vragen voor een half kind, maar die mogelijkheid wordt helaas niet geboden. Nu krijgt de ene ouder meer dan de bedoeling is en de ander minder bij een co-ouderschap.
Nu zou het normaliter bij een co-ouderschap wel zo moeten zijn dat ouders in goed overleg dit soort zaken samen oplossen.
Uit eigen ervaring weet ik dat dit niet altijd het geval is, mijn hex had geen problemen met co-ouderschap, maar probeerde wel op alle mogelijke manieren geld binnen te harken.
Uiteindelijke resultaat was dat ze via de rechter het hoofdverblijf van onze zoon verloor en ook het co-ouderschap werd beëindigd. Daarna kon ik ook aanvrager van kinderbijslag worden bij SVB en werd de kinderbijslag niet langer gedeeld, maar volledig op mijn rekening gestort.
Financieel is er dan duidelijkheid, maar het is wel schadelijk voor het betrokken kind, die blijft zitten met twee ouders die waarschijnlijk nooit meer samen door één deur kunnen.
Bertje
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 128
Lid geworden op: 17 mar 2016, 19:57

Re: KGB en Kinderbijslag

Bericht door Bertje »

Heeft je hex dan wel altijd goed voor jullie kind gezorgt. Mij wordt verteld dat ze niet zomaar overgaan tot wijzigen v an hoofdverblijf? Het lijkt dat erop dat ze wel meer heeft misprutst.
Ik krijg het niet voor elkaar om de helft te krijgen omdat mijn ex dit niet deelt. Via procedure kost ook een flinke som geld. Ex weet dat ook.

Eigenlijk sta ik gewoon machteloos.
ll2014
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 696
Lid geworden op: 08 sep 2014, 21:35

Re: KGB en Kinderbijslag

Bericht door ll2014 »

Bertje schreef: 03 mar 2020, 22:55 Heeft je hex dan wel altijd goed voor jullie kind gezorgt.
Ik heb geen aanwijzingen van niet
Bertje schreef: 03 mar 2020, 22:55Mij wordt verteld dat ze niet zomaar overgaan tot wijzigen v an hoofdverblijf?
Gebeurt ook niet zomaar, maar een rechter kan ook snel zien waar een zaak om is begonnen, haar nadruk lag constant op het financiële plaatje, ik heb belang van het kind voorop gesteld. Resultaat was hoofdverblijf bij mij, en toch nog alimentatie betalen voor het lange weekend dat mijn zoon bij haar was. Dat was natuurlijk veel minder dan ze gehoopt had. Of je het eerlijk kan noemen betwijfel ik, maar ik vind het veel belangrijker dat het gevecht over is en mijn zoon voornamelijk bij mij is.
Bertje schreef: 03 mar 2020, 22:55Ik krijg het niet voor elkaar om de helft te krijgen omdat mijn ex dit niet deelt. Via procedure kost ook een flinke som geld. Ex weet dat ook.
Procedures zijn inderdaad erg duur, heeft mij iets van 14.000 euro gekost, zonde van het geld want alleen advocaten worden daar beter van..
Bertje schreef: 03 mar 2020, 22:55Eigenlijk sta ik gewoon machteloos.
Sommige dingen kan je beter accepteren, of je het nu eerlijk vind of niet. Zeker als het alleen maar om geld gaat. Geluk en rust is veel meer waard.
Bertje
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 128
Lid geworden op: 17 mar 2016, 19:57

Re: KGB en Kinderbijslag

Bericht door Bertje »

Vreemd dat ze dan zomaar.tot wijziging van hoofdverblijf overgaan.

Dat zouden wij ook het liefst zien. Maar mijn ex geeft geen meter mee met iets.
Mijn advocaat zei dat ik met harde bewijzen moet komen dat zij daadwerkelijk slecht voor onze zoon zorgt.
Een rechter schijnt niet zomaar toestemming te geven.

Ook kgb is zeer moeilijk af te dwingen blijft ze zeggen.
Wat veel geld zo n procedure maar ja je hebt wel je kind bij je.

Ik vraag me af hoeveel kans ik maak. Ik werk ook fultime dus dan zal nest veel zorg ook bij mijn vriendin komen te liggen. Maar dat is nog altijb beter dan.mijn ex
ll2014
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 696
Lid geworden op: 08 sep 2014, 21:35

Re: KGB en Kinderbijslag

Bericht door ll2014 »

Bertje schreef: 05 mar 2020, 12:37 Vreemd dat ze dan zomaar.tot wijziging van hoofdverblijf overgaan.
Mijn zoon was op dat moment al 12 en heeft daar waarschijnlijk ook inbreng in gehad. Hij is gehoord door de rechter en ik weet natuurlijk niet wat daar allemaal gezegd is.
Bertje
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 128
Lid geworden op: 17 mar 2016, 19:57

Re: KGB en Kinderbijslag

Bericht door Bertje »

Onze zoon is nog geen 12 . Helaas dus die zal nog niet mogen beslissen. Hij hangt ook heel erg aan zijn moeder. Meer dan aan mijn vriendin terwijl zij toch ook een moederrol heeft naar hem toe. Wij zijn ook van mening dat wij een stabielere gezinssituatie kunnen geven omdat er dan gewoon 24 uur een moeder en vader is. Mijn ex is alleenstaand en dat is toch anders dan wanneer er een vader is. Mijn vriendin is ook bereid de zorg op zich te nemen want ik werk veel.
Dalton
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 9
Lid geworden op: 06 feb 2020, 15:52

Re: KGB en Kinderbijslag

Bericht door Dalton »

Beste allemaal ook ik zit na een scheiding 2 jaar geleden met te irriteren
a) heeft ex kinderen tegen me opgezet...ouderverstoting
b) betaald zij haar deel van de alimentatie niet meer
Mijn kinderen zijn 14, 17 en 19

Omdat ik aan de bel aan het trekken ben kom ik achter best rare situaties die ik aan het aankaarten ben b.v.
- kindgebonden budget telt wel mee bij de initiele vaststelling maar als ex partner gaat samenwonen en KGB vervalt dan moet ik meer kinder alimentatie betalen
- mijn ex werkte 40 uur per week, maar is baan kwijt geraakt maar weigert nu aan de slag te gaan en hoeft nu geen KA meer te betalen
- kinderen van >12 mogen zelf bepalen waar ze slapen...met als gevolg dat ze minder dagen bij mij wilden verblijven (tegen mijn zin in) en nu wordt ik gedaagd om de zorg regeling aan te passen
- kinderen van gescheiden ouders kunnen hun ouders voor de rechter dagen om max 900 EUR alimentatie te verkrijgen terwijl kinderen van getrouwde ouders dat niet kunnen (discriminatie)

ik heb volgende week een gesprek met de expertgroep ouderverstoting die moeten een advies aan de politiek aangeven maar voor die meeting heb ik nog een enquete gemaakt (volledig annoniem) https://forms.gle/SgkrVFe1khPVmtNNA
dit om beter voor de dag te komen en voor ons allen te kunnen vechten
Plaats reactie