Adviesrapport RvdK

Heeft U de RvdK in de nek. Schrijf Uw ervaringen hier neer.
Istar
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 40
Lid geworden op: 23 mei 2014, 10:03

Adviesrapport RvdK

Bericht door Istar »

Hallo,

Nou het rapport is klaar, 8 augustus is de zitting.

Eigenlijk staat er in het rapport duidelijk dat moeder problemen met van alles heeft en heeft gehad. Ze kan dingen niet goed regelen, komt afspraken met hulpverleners structureel niet na en is pedagogisch niet voldoende ontwikkeld. Echter sinds vader eind vorig jaar een zaak is begonnen tot wijziging hoofdverblijfplaats doet moeder ineens overal enthousiast aan mee en brengt ze de kinderen ook opeens iedere dag naar school. (Dit is haar een jaar lang niet gelukt, ze kwamen hooguit 2 dagen per week op school en soms 1 of 2 weken niet). We hebben jaren aan moeten zien dat de woning een grote puinzooi is, maar volgens de raad is dat nu inmiddels helemaal op orde (ja ja 1x thuis wezen kijken op afspraak en toen was het gewoon netjes).

In ieder geval heeft de raadsmedewerker aangegeven dat de kinderen bij vader en vriendin een stabielere thuissituatie zouden hebben en dat goed in staat zouden zijn om de kinderen te geven wat ze nodig hebben. (Zo staat dit ook in het rapport, over ons staan niet echt negatieve dingen, eigenlijk alleen positief). Er staat letterlijk: "Vader en vriendin zijn in staat om de kinderen stabiliteit, rust en structuur te bieden. Op het moment dat vader constateert dat er bij moeder iets blijft liggen zoals inschrijving voor de zwemles of tandartsafspraken dan is hij bereid dit voor zijn rekening te nemen en moeder hierin te ontlasten; vader laat zien dat hij zijn verantwoordelijkheid als gezaghebbend ouder neemt. De Raad heeft de indruk dat vader en vriendin goed in staat zouden kunnen zijn om fulltime voor kind1 en kind2 te kunnen zorgen; Hiermee is overigens (nog) niet gezegd dat dit het beste is in het belang van de kinderen." :roll:

Maar toch adviseert de raad om de hoofdverblijfplaats van de kinderen bij moeder te handhaven. Mondeling geven ze aan dat ze ons een betere partij vinden maar juridisch geen grond hebben om de kinderen uit huis te plaatsen bij moeder?? Maar in het rapport komt er nergens echt naar voren dat dat nou de reden is waarom ze niet aan ons worden geadviseerd. Er staat nergens deugdelijk gemotiveerd waarom moeder toch een betere partij zou zijn. Het enige wat er in staat is een waslijst met zorgen voor moeder in het verleden en in de toekomst als zij geen hulpverlening krijgt aangeboden (ja ja, het geld moet ergens verdiend worden).

Verder staat in het rapport de zorgmelding die de school heeft gedaan aan Bureau Jeugdzorg, die is ook niet mals. Moeder werkte nergens aan mee, school krijgt geen contact met haar en moeder verbied alle terugkoppelingen van bijv haar maatschappelijk werkster en de GGD aan school. Zo was de situatie dus vóór de rechtszaak. Nu is moeder 180 graden gedraaid en is ze, uiteraard met op het oog haar alleenstaande ouder uitkering niet te verliezen, bereid overal aan mee te werken.

Omdat moeder ontzettend in de slachtofferrol is gekropen over alles wat ze in haar leven wel niet heeft meegemaakt en alles heel erg heeft aangedikt (zo zegt ze bijv dat ze in een rolstoel heeft gezeten en daarom de kinderen niet naar school kon brengen, maar dit heeft maar 4 weken geduurd nadat ze nota bene haar eigen voordeur heeft ingetrapt, dat staat er dan weer niet in, hebben we wel verteld). Ook zou ze een lange periode voor haar zieke vader in huis gezorgd hebben, maar dit is maar 3 weken geweest in de zomervakantie en dus ook geen excuus om de kinderen te verwaarlozen en niet op school te brengen. In ieder geval is de raad nu overtuigd dat moeder graag mee wil werken met hulpverlening, en wordt er vrijwillige hulpverlening geadviseerd. Als moeder hiermee het schip ingaat en de afspraken niet nakomt lieten ze doorschemeren dat er een OT kan komen of dat ze dan wellicht wel naar vader gaan.

Hebben jullie enig idee of alleen het advies van de Raad telt voor een rechter of dat ze toch wel het hele rapport in perspectief lezen? Ik bedoel, het is toch gewoon te gek voor woorden als er allerlei zorgen worden uitgesproken voor de toekomst als ze bij moeder blijven wonen, maar dat toch het risico maar wordt genomen om de kinderen daar te laten wonen alleen omdat moeder toevallig een baarmoeder heeft. Er zijn verder helemaal geen zorgen geconstateerd aan vaders zijde en wij hebben alles goed voor elkaar. Het enige wat de raad zorgen baart is de mate van communicatie, maargoed dat ligt toch voor een groot deel bij moeder, zij komt afspraken niet na en "vergeet" belangrijke zaken en overlegd vaak niks.

Ik heb hier ooit eens gelezen dat iemand een kinderpsycholoog het rapport bij de rechtbank onderuit heeft laten halen en zo gewonnen heeft. Is dit een soortgelijke case of ging dat inhoudelijk veel meer op het kind? Deze kinderen zijn nog jong, maar zouden we een ervaringsdeskundige kunnen inhuren die de rechter kan overtuigen dat het echt niet beter is voor een kind om in een achterstandswijk bij een bijstandsmoeder met financiele, pedagogische en psychische problemen (staat allemaal in het rapport gelukkig) op te groeien zolang er maar hulpverlening is? Dat het echt beter is voor kinderen om gewoon een rustig en stabiel thuis te hebben.

En stel dat de rechter toch voor hoofdverblijf moeder kiest, is een hoger beroep dan zinvol? Gebeurd het wel eens dat dan anders besloten wordt of is het eigenlijk altijd een kopie van het 1e vonnis?
Casper
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 968
Lid geworden op: 14 dec 2009, 11:18

Re: Adviesrapport RvdK

Bericht door Casper »

Het wordt moeilijk om de kinderen naar jou verhuisd te krijgen als de RvdK (ook wel: Raad voor de Moederbescherming) dat niet expliciet aanraadt. Een held schreef eens: "alleen als moeder én spuit, én snuift, én openlijk hoereert, is verandering van hoofdverblijflaats naar vader mogelijk". Rechters laten graag alles bij het oude, onder het mom (liever gezegd: drogreden) van "rust voor de kinderen". En inderdaad: men pikt graag een graantje mee als moeder ondersteuning nodig heeft. Je zult dus met heel concrete feiten en incidenten moeten komen die laten zien dat de kinderen daar echt gevaar lopen om voet aan de grond te krijgen. Als die feiten er niet liggen, dan is ook een hoger beroep zinloos.
papa.vier
Zeer frequente schrijver
Zeer frequente schrijver
Berichten: 16
Lid geworden op: 02 jun 2014, 17:44

Re: Adviesrapport RvdK

Bericht door papa.vier »

Het kan gewoon wel, in mijn geval woonden de kinderen bij mij, hadden hun hoofdverblijfplaats bij de vader dus, en het onderzoeksrapport was vernietigend voor moeder en adviseerde dan ook op alle punten om de situatie te laten zoals die was... er was al 2 x bepaald door de rechter dat de hoofdverblijfplaats bij de vader diende te blijven. Echter in het hoger beroep bepaalde de rechter dat de hoofdverblijfplaats "tijdelijk" naar moeder moest gaan omdat moeder ook een kans moest hebben om zich te bewijzen als opvoeder. Zo kan het dus ook, er is gewoon geen lijn op te trekken en je bent overgeleverd aan hetgeen de rechter op die dag vind dat het juiste is..
Istar
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 40
Lid geworden op: 23 mei 2014, 10:03

Re: Adviesrapport RvdK

Bericht door Istar »

We hebben een afsprakenkaart van de oogarts waar veel afspraken niet zijn nagekomen, we hebben een jarenlang dossier bijgehouden met schrijnende voorbeelden van kinderen die geen eten krijgen en moeders smiddags nog op bed ligt. We hebben een filmpje van een smerige kinderkamer met bomvol potje vol urine en ontlasting en de kinderen doen zorgelijke uitspraken als "mama gaat *vriendin* papa doodmaken. Dit staat ook in het rapport en de foto's van het filmpje hebben we ingebracht bij de rechter. Raad heeft het dossier wel gelezen maar er komt niets van terug in het advies. Schoolverzuim was een ernstige zorg maar dat is nu niet meer aan de orde, moeder brengt ze nu voorbeeldig met oog op de rechtszaak.

Onze advocaat deelt onze mening dat er niet gemotiveerd is in het rapport waarom een hulptraject en de bestaande zorgen die er zijn beter zouden zijn voor de kinderen dan wonen bij ons.

De rechter die we hebben heeft al wel eens afgeweken van een advies van de raad, dus hopelijk is ze redelijk.

Papa4 wat een drama zeg, gooien ze dus alles weer overhoop.. Is het nog goed gekomen?
Istar
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 40
Lid geworden op: 23 mei 2014, 10:03

Re: Adviesrapport RvdK

Bericht door Istar »

Het zet me trouwens wel aan het denken, heb jij een zaaknummer voor mij van die uitspraak. Dat kunnen we dan misschien gebruiken als jurisprudentie.

Mijn vriend wil als vader namelijk ook graag de kans om zich te bewijzen als opvoeder ;)
RJ01
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 9
Lid geworden op: 16 jun 2014, 07:05

Re: Adviesrapport RvdK

Bericht door RJ01 »

Denk dat elke ouder dat wil Istar.
Istar
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 40
Lid geworden op: 23 mei 2014, 10:03

Re: Adviesrapport RvdK

Bericht door Istar »

Logisch, maar als een rechter dat dan als argument tegen een vader gebruikt dan wil ik dat graag kunnen ombuigen in een argument voor vader :wink:

Moeder krijgt nu haar zoveelste kans en hij niet 1...
papa.vier
Zeer frequente schrijver
Zeer frequente schrijver
Berichten: 16
Lid geworden op: 02 jun 2014, 17:44

Re: Adviesrapport RvdK

Bericht door papa.vier »

Waar ik het over had speelt op dit moment, de kinderen zijn nu tijdelijk naar hun moeder verhuisd, zaaknummer is C/09/439330. Maar dan moet je eigenlijk ook de vorige zaken bekijken want als je alleen de laatste bekijkt lijkt het alsof ik nergens aan mee wil werken en dat is absoluut niet zo, ik wil wat het beste is voor mijn kinderen uiteraard en de rechtbank lijkt er vanuit te gaan dat het uitgangspunt is dat de kinderen per definitie beter bij een moeder zitten als bij een vader en omdat dat op dit moment niet lukt en alles juist beter is bij vaders kant gebruiken zij als excuus dat de opvoedsituatie bij moeder niet voldoende in kaart is gebracht terwijl de kinderen daar verblijven, wat natuurlijk logisch is als ze hun hoofdverblijfplaats bij vader hebben. Je hebt namelijk altijd een verzorgende en een niet-verzorgende ouder. Vandaar deze absurde tijdelijke wisseling van hoofdverblijfplaats waarvan de kinderen weer de dupe zijn.
omstreeks 16 juli moeten we weer naar de rechtbank.

Ben ik trouwens de enige die dit op deze manier meemaak of zijn er meer zaken bekend van een tijdelijke verhuizing?
Istar
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 40
Lid geworden op: 23 mei 2014, 10:03

Re: Adviesrapport RvdK

Bericht door Istar »

Er staan trouwens een hoop onwaarheden in het conceptrapport van de Raad, vriend heeft ze gemaild met het verzoek dit aan te passen en ook bewijs geleverd dat het onwaar is. Volgens hun eigen kwaliteitskader moeten ze onjuistheden aanpassen, maar ze zeggen nu dat het om de visie volgens moeder gaat en dat ze dat niet gaan aanpassen. Echter komt die conclusie een aantal keer terug, en staat het er dus wel als waarheid in. Bij de visie van vader staat er bijvoorbeeld achter een voorbeeld "Moeder ontkent dit". Dat kan dus blijkbaar wel, maar aan moeders visie wordt niet getornd. Hopelijk kunnen we de rechter zo meekrijgen dat het wel een erg partijdig verslagje is zo.

@Papa4; Hmm ik kan jouw zaaknummer online niet vinden, jammer.

Ik heb geen idee, we gaan voor het eerst proberen om de kinderen bij ons te krijgen omdat moeder gewoon heel slecht voor ze gezorgd heeft de afgelopen jaren, erg veel schrijnende voorbeelden. Nu doet ze ineens alles goed... ben benieuwd of een rechter daarin trapt. :roll: Tot nu toe waren onze rechtszaken wel positief voor ons. Wel hebben we de eerste uitspraak voor alimentatie aangevochten omdat ze meer aan alimenatie hadden vastgesteld dan de behoefte die ze in de vorige paragraaf hadden vastgesteld. Dat kan dus helemaal niet, de behoefte is de max, maargoed je bent wel weer een jaar verder en je moet gewoon een te hoog bedrag betalen... anders komt het LBIO :| . Uiteindelijk wel alles teruggekregen met het hoger beroep.

Was die rechter van jouw idiote uitspraak toevallig het gerechtshof in Den Bosch? Zijn al jouw kinderen nog zo jong dat die zelf niet gehoord worden door de rechter?
papa.vier
Zeer frequente schrijver
Zeer frequente schrijver
Berichten: 16
Lid geworden op: 02 jun 2014, 17:44

Re: Adviesrapport RvdK

Bericht door papa.vier »

jouw reactie op het conceptrapport word toch als bijlage bijgevoegd bij het definitieve rapport, daar mag je dan alles in zeggen lijkt mij.

mijn zaak staat er denk nog niet op omdat ie te vers is.
en ja mijn oudste is 7 dus die kunnen nog niet gehoord worden, maar weet ook niet of het goed is om kinderen te plaatsen in een situatie waarin ze moeten kiezen of iets
Istar
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 40
Lid geworden op: 23 mei 2014, 10:03

Re: Adviesrapport RvdK

Bericht door Istar »

Ja, maar ik begrijp van dit forum dat zo'n bijlage nogal eens "vergeten" wordt om mee te sturen naar de rechtbank. En daarbij... dan leest zo'n rechter de context natuurlijk helemaal verkeerd als er meningen als feiten worden gepresenteerd en als jij dan achteraf met een a4tje dat probeert te weerleggen.

Nou de tweeling hier is 5 en die werden ook gehoord, niet door de rechter maar wel door de Raad. Vond ik ook erg typisch... En het gaat wel om kindjes die naar de andere kant van het land toe gaan en weggerukt worden van hun papa, vriendjes school en ( waarschijnlijk opa en oma). Dat is nogal wat natuurlijk... Hun moeder heeft er voor gekozen zo ver weg te gaan wonen, wat mij betreft verspeel je dan alle recht op een hoofdverblijf. Nu zijn de kinderen de dupe van minder omgang met hun moeder of met jou vanwege de afstand. Dat kan nooit goed zijn, sterkte. :cry:
johannes
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 43
Lid geworden op: 19 jul 2012, 10:06

Re: Adviesrapport RvdK

Bericht door johannes »

Jouw zaak lijkt inderdaad op de mijne. Het lijkt me een goed idee om met alle gegevens naar een kinderPSYCHIATER te gaan (geen psycholoog!) en vragen of hij een rapport wil schrijven met zijn visie. Psychische problemen van een ouder kunnen grote invloed hebben op een kind en psychologen en maatschappelijk werkers (RvdK) houden daar geen rekening mee. En al jouw kritiek op het rapport kan je zelf beschrijven en naar de rechtbank sturen (via de advocaat, samen met een rapport van de psychiater). Je bent niet afhankelijk van het feit of de RvdK een bijlage al dan niet meestuurt.

De kinderpsychiater kan overigens geen advies schrijven o.i.d., maar kan wel op hiaten en dergelijke in het onderzoek wijzen. En het zal niet gratis zijn natuurlijk.
Istar
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 40
Lid geworden op: 23 mei 2014, 10:03

Re: Adviesrapport RvdK

Bericht door Istar »

Ha Johannes!

Fijn dat je reageert!

Ik moet eigenlijk zo weg.. maar kunnen mijn vriend en ik contact met je opnemen? Ik kan je een priveberichtje sturen of het rapport van de raad naar je mailen, wellicht kun jij dan kijken of dit echt op jouw zaak lijkt en of jij misschien aanknopingspunten ziet?

Fijne avond!
johannes
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 43
Lid geworden op: 19 jul 2012, 10:06

Re: Adviesrapport RvdK

Bericht door johannes »

Hi Istar,

Ik heb mijn instellingen aangepast zodat je een email kan sturen.

Ik denk overigens dat je zelf kunt beoordelen of de zaken op elkaar lijken, ik heb het idee dat ik e.e.a. voldoende beschreven heb. Maar dat is aan jou natuurlijk. Zelf heb ik mijn zaken helaas niet elektronisch beschikbaar, in de tijd waarin dat speelde was het niet gebruikelijk om dat op die wijze te versturen en te bewaren. Ik realiseer me dat je niet teveel tijd meer hebt om de zaken te regelen als de zitting op 8 aug is, het zal tijdig bij de rechtbank moeten liggen.
Istar
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 40
Lid geworden op: 23 mei 2014, 10:03

Re: Adviesrapport RvdK

Bericht door Istar »

Hi Johannes,

Volgens mij kan ik je nog steeds geen bericht sturen.

We hebben met de advocaat overlegd en die vond het op zich wel een goed plan, alleen een psychiater/psycholoog kan natuurlijk alleen maar wat kanttekeningen bij het rapport zetten omdat hij de betrokkenen nog nooit heeft gesproken. De advocaat is overigens ook van mening dat het geen best rapport is, de zaken die ze vermelden zouden toch doen vermoeden dat het juist wel in het belang van de kinderen zou zijn om bij ons te komen wonen. Alleen hun advies (hoofdverblijf handhaven) staat daar haaks op en bovendien wordt er totaal niet gemotiveerd waarom dit beter zou zijn.

De advocaat zegt trouwens dat een psycholoog wat meer voor de hand ligt om te benaderen hierover (overigens is dit ook stukken goedkoper). Mag ik vragen waarom jij een psychiater adviseert? En is het slim om de psycholoog/psychiater dan ook mee naar de zitting te nemen (mag dat uberhaubt als moeder hier tegen bezwaar maakt?) of volstaat een rapport?
Plaats reactie