Spoeduithuisplaatsing en OTS

Heeft U de RvdK in de nek. Schrijf Uw ervaringen hier neer.
Plaats reactie
Patricia
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 aug 2018, 20:17

Spoeduithuisplaatsing en OTS

Bericht door Patricia »

Mijn zoon van 12 is een jaar geleden van de ene op de andere dag met spoed uit huis geplaatst en is er een OTS uitgesproken. Alles wat hier voor nodig was is een telefoontje van mijn rancuneuze ex geweest. Hij baalt er nog steeds van dat ik 10 jaar geleden van hem gescheiden ben. Toen ik er anderhalf jaar geleden achter kwam dat hij veel te weinig kinderalimentatie betaalde (partneralimentie wil hij niet betalen) hebben we hier een half jaar ruzie over gehad. Vervolgens heeft hij me bij iedereen zwart zit maken (o.a. de politie en Veilig Thuis).

Het onderzoek van de RvK stelt geen fluit voor. Alles wat mijn ex zegt wordt geloofd en alles wat ik zeg wordt niet geloofd. De gezinsvoogd van Jeugdzorg vertelde me dat zij niet hoeven te bewijzen dat ik een slechte moeder ben maar dat ik moet bewijzen dat ik een goede moeder ben. Dit heb ik een jaar lang gedaan. Er zijn nu ongeveer 50 verslagen van de begeleide omgang geweest waarin er nooit 1 kritiekpuntje is geweest en alle begeleiders (inmiddels acht) vinden dat ik een supergoede moeder ben. Desalniettemin ben ik nog steeds niet van de begeleide omgang af. Ik ben radeloos.

Ik heb het afgelopen jaar iedere dag gehuild en meerdere keren zag ik het leven niet meer zitten. Ik ben boos op alle onrechtvaardigheid, ik ben verdrietig dat mijn zoon niet meer bij me woont en ik geen normaal contact met hem mag hebben, ik ben radeloos omdat de toekomst zo uitzichtsloos is. Zijn er meerdere mensen die met een onterechte uithuisplaatsing te maken hebben gehad en daar intens verdrietig van zijn en zich machteloos voelen?
Leermoment
Zeer deskundige schrijver
Zeer deskundige schrijver
Berichten: 280
Lid geworden op: 04 nov 2017, 09:35

Re: Spoeduithuisplaatsing en OTS

Bericht door Leermoment »

Hoi Patricia,

Wat een klote situatie. Dat dit in Nederland kan gebeuren? Maar helaas, het is gebeurd. Wat te doen? Gelukkig heb ik niet in deze situatie gezeten maar wellicht heb je wat aan mijn gedachtenspinsels.

1) Een goed onderbouwde brief s hrijven met de vraag om OTS stop te zetten. Je hebt 50 verslagen die aantonen dat OTS geen noodzaak is en 8 die aangeven dat je een supergoede moeder bent. Laat daarnaast je zoon een brief schrijven met daarin zijn gevoel en wat hij wil. Deze moet hij geheel zelf schrijven, zonder jouw hulp. Voeg deze brief er ook bij.

2) Werkt dat niet, ga je naar een advocaat en leg je de situatie voor. Er zal dan een gerechterlijke procedure volgen welke erg kostbaar is. Ik zou daarin wel om een kostenveroordeling vragen omdat jij al hebt bewezen dat jij een goede moeder bent en middels een brief om opheffing van OTS hebt gevraagd. Helaas was dit niet gehonoreerd dus een gerechterlijke procedure was noodzakelijk.

Verder, blijf altijd positief, leg de schuld niet bij anderen en probeer zo neutraal mogelijk te communiceren. Lees onderstaand topic eens door. Erg veel werk maar super nuttig.
viewtopic.php?f=9&t=2148&start=15&hilit ... rcistische

Heel veel sterkte ermee.
ll2014
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 696
Lid geworden op: 08 sep 2014, 21:35

Re: Spoeduithuisplaatsing en OTS

Bericht door ll2014 »

Patricia schreef: 17 aug 2018, 21:27Toen ik er anderhalf jaar geleden achter kwam dat hij veel te weinig kinderalimentatie betaalde (partneralimentie wil hij niet betalen) hebben we hier een half jaar ruzie over gehad.
Ruzie maken over alimentatie werkt niet, je moet dit onafhankelijk door LBIO of desnoods door een rechter vast laten stellen.
Hoe kwam je er trouwens achter dat hij veel te weinig betaalde? Heb je een berekening van een deskundige gekregen? Zo ja dan kan die je daar misschien ook verder mee helpen.
ll2014
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 696
Lid geworden op: 08 sep 2014, 21:35

Re: Spoeduithuisplaatsing en OTS

Bericht door ll2014 »

Patricia schreef: 17 aug 2018, 21:27 Mijn zoon van 12 is een jaar geleden van de ene op de andere dag met spoed uit huis geplaatst en is er een OTS uitgesproken. Alles wat hier voor nodig was is een telefoontje van mijn rancuneuze ex geweest.
Dit is wel heel bijzonder, meestal wordt er juist niet naar vaders geluisterd. Wat heeft je ex dan gezegd? En hoefde hij niets te bewijzen?
Patricia
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 aug 2018, 20:17

Re: Spoeduithuisplaatsing en OTS

Bericht door Patricia »

Nee er hoefde niets bewezen te worden. In dit soort zaken wordt niet aan waarheidsvinding gedaan. Er is een lijst van ongeveer 30 dingen opgenoemd die niet waar zijn of verdraaid zijn. Ik heb een keer de afwas niet meteen opgeruimd toen ik de buikgriep had, daar wordt dan van gemaakt dat ik nooit opruim. Ik ben mijn zoon een keer tegengekomen toen ik in de auto zat en hem op de fiets tegenkwam. Daar wordt dan van gemaakt dat ik heb hem achtervolgd heb en heb willen aanrijden. Allemaal leugens.
Patricia
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 aug 2018, 20:17

Re: Spoeduithuisplaatsing en OTS

Bericht door Patricia »

Toen ik het welles/nietes spelletje rondom de alimentatie beu was heb ik gezegd dat ik het door een rechter zou laten bepalen. Meteen daarna heeft mijn ex mijn zoon met spoed uit huis laten plaatsen (mijn zoon woont nu bij hem) en nu hoeft hij helemaal geen alimentatie meer te betalen. Leuke manier om onder de alimentatie uit te komen hè.
Leermoment
Zeer deskundige schrijver
Zeer deskundige schrijver
Berichten: 280
Lid geworden op: 04 nov 2017, 09:35

Re: Spoeduithuisplaatsing en OTS

Bericht door Leermoment »

Ben je al wel bij de rechter geweest? Lijkt mij dat dit niet zomaar kan of iig niet zou mogen kunnen.
ll2014
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 696
Lid geworden op: 08 sep 2014, 21:35

Re: Spoeduithuisplaatsing en OTS

Bericht door ll2014 »

Patricia schreef: 19 aug 2018, 16:48(mijn zoon woont nu bij hem) en nu hoeft hij helemaal geen alimentatie meer te betalen. Leuke manier om onder de alimentatie uit te komen hè.
Dat is op zich wel weer logisch natuurlijk, hij betaalt nu dan wel geen alimentatie, maar hij betaalt toch gewoon alles voor zijn zoon? En zal dus ook niets voordeliger uit zijn dan op het moment dat hij wel alimentatie betaalde. Hij komt dus nergens onder uit lijkt mij.
Waarom zou hij dan ook nog alimentatie moeten betalen?
Ik snap dat je het niet eens bent met het feit dat je zoon bij hem woont, en daar zou je de rechter om een uitspraak kunnen vragen.
Heb je een idee wat je zoon hier van vind? Een rechter zal je zoon aangezien hij 12 is ook uitnodigen om gehoord te worden. Dit gebeurt vanzelfsprekend zonder ouders er bij en als je zoon niet wil dat wat hij zegt aan jullie als ouders verteld wordt, zal een rechter dat ook niet doen. Het gaat (of zou in ieder geval moeten gaan) in eerste instantie natuurlijk om wat het beste is voor jullie zoon.
Plaats reactie