Wat moet of kan ik doen?

Plaats hier alles wat met alimentatie te maken heeft.
Plaats reactie
Remcooo
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 4
Lid geworden op: 13 feb 2015, 03:44

Wat moet of kan ik doen?

Bericht door Remcooo »

.... verwijdert
Laatst gewijzigd door Remcooo op 16 sep 2015, 13:18, 1 keer totaal gewijzigd.
ll2014
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 696
Lid geworden op: 08 sep 2014, 21:35

Re: Wat moet of kan ik doen?

Bericht door ll2014 »

In principe heeft samenwonen geen effect op de KA.
KA was t/m vorig jaar indirect gedeeltelijk aftrekbaar als kosten gemaakt voor kinderen waar je geen kinderbijslag voor ontvangt.
Als je KA betaalt hoef je daarnaast niet nog eens extra te betalen voor de kinderen naast het normale levensonderhoud voor als ze bij jou zijn.
Casper
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 968
Lid geworden op: 14 dec 2009, 11:18

Re: Wat moet of kan ik doen?

Bericht door Casper »

Zoals ll2014 het zegt. Advies is ophouden met de extra's te betalen, die komen echt voor haar rekening. Ergens op dit forum (en elders) staat een lijstje waar de KA allemaal voor bedoeld is.
kiekiek
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 633
Lid geworden op: 01 nov 2014, 07:26

Re: Wat moet of kan ik doen?

Bericht door kiekiek »

Remcooo schreef:
Ik wist tot een maand geleden niet dat je de KA af kon trekken van de belasting of hoe noem je het. Ik dacht dat dat alleen bij PA was.
Je kan sowieso bij de aankomende belastingaangifte de KA over 2014 aftrekken.

Verder even de belastingtelefoon bellen en vragen of je alsnog online een suppletie formulier kan invullen voor de belastingaftrek voor de KA over de voorgaande jaren. Wellicht kan je die alsnog terug krijgen. Niet geschoten is zeker mis.
Ik weet ook lang niet alles, maar door gemaakte fouten uit het verleden, probeer ik anderen op een positieve manier te helpen.
Voiceless
Zeer deskundige schrijver
Zeer deskundige schrijver
Berichten: 251
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:50

Re: Wat moet of kan ik doen?

Bericht door Voiceless »

kiekiek schreef:
Remcooo schreef:
Ik wist tot een maand geleden niet dat je de KA af kon trekken van de belasting of hoe noem je het. Ik dacht dat dat alleen bij PA was.
Je kan sowieso bij de aankomende belastingaangifte de KA over 2014 aftrekken.

Verder even de belastingtelefoon bellen en vragen of je alsnog online een suppletie formulier kan invullen voor de belastingaftrek voor de KA over de voorgaande jaren. Wellicht kan je die alsnog terug krijgen. Niet geschoten is zeker mis.
Goed advies
ll2014
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 696
Lid geworden op: 08 sep 2014, 21:35

Re: Wat moet of kan ik doen?

Bericht door ll2014 »

kiekiek schreef:Je kan sowieso bij de aankomende belastingaangifte de KA over 2014 aftrekken.
Niet de alimentatie, maar maximaal vaste bedragen.
zie http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... _aftrekken

En ook onder voorwaarden, zoals bijvoorbeeld geen recht op kinderbijslag e.d.
Remcooo
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 4
Lid geworden op: 13 feb 2015, 03:44

Re: Wat moet of kan ik doen?

Bericht door Remcooo »

Nee ik bedoel, moet ik het gesprek aangaan om de alimentatie te verlagen?
Remcooo
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 4
Lid geworden op: 13 feb 2015, 03:44

Re: Wat moet of kan ik doen?

Bericht door Remcooo »

Casper schreef:Zoals ll2014 het zegt. Advies is ophouden met de extra's te betalen, die komen echt voor haar rekening. Ergens op dit forum (en elders) staat een lijstje waar de KA allemaal voor bedoeld is.
Heb je een link? Ik kan het niet vinden
Casper
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 968
Lid geworden op: 14 dec 2009, 11:18

Re: Wat moet of kan ik doen?

Bericht door Casper »

Remcooo, zie dit topic + de links erin:

http://www.dwazevaders.nl/forum/viewtop ... f=7&t=1802

Dus wat denk ik: de alimentatie die je nu betaalt is te overzien (450 E). Maar je moet stoppen met de extra's te betalen - dan betaal je in feite dubbel. Je kunt dat bij haar aankondigen of in voorkomende gevallen weigeren te betalen, eventueel met verwijzing naar links zoals in dat topic boven genoemd. Dat zal wel even een terugslag geven, maar uiteindelijk is het dan voor iedereen duidelijker.
Remcooo
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 4
Lid geworden op: 13 feb 2015, 03:44

Re: Wat moet of kan ik doen?

Bericht door Remcooo »

Casper schreef:Remcooo, zie dit topic + de links erin:

http://www.dwazevaders.nl/forum/viewtop ... f=7&t=1802

Dus wat denk ik: de alimentatie die je nu betaalt is te overzien (450 E). Maar je moet stoppen met de extra's te betalen - dan betaal je in feite dubbel. Je kunt dat bij haar aankondigen of in voorkomende gevallen weigeren te betalen, eventueel met verwijzing naar links zoals in dat topic boven genoemd. Dat zal wel even een terugslag geven, maar uiteindelijk is het dan voor iedereen duidelijker.
Ok thanks voor je antwoord.
Maar 450 euro was het bedrag wat ik vorig jaar bruto moest betalen. Minus de teruggaaf van belasting was het een stuk minder, netto dan.

Nu is mijn netto bedrag 450 euro.. Daar wringt het
ll2014
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 696
Lid geworden op: 08 sep 2014, 21:35

Re: Wat moet of kan ik doen?

Bericht door ll2014 »

Remcooo schreef:Maar 450 euro was het bedrag wat ik vorig jaar bruto moest betalen. Minus de teruggaaf van belasting was het een stuk minder, netto dan.

Nu is mijn netto bedrag 450 euro.. Daar wringt het
Het is moeilijk om precies te beoordelen wat het verschil is, maar ik snap eigenlijk niet waar het wringt.
Je wist niet eens dat KA aftrekbaar was, dus hield je er ook geen rekening mee.
Het verschil tussen bruto en netto zal afhankelijk van je inkomen en leeftijd van de kinderen zo'n 90 euro per maand zijn, en je moet je afvragen hoeveel moeite je daarvoor wilt doen.
Houd daarbij ook in gedachten dat verlaging van de KA je draagkracht ook weer zodanig gaat verhogen dat je eventueel wel weer PA moet gaan betalen.
Plaats reactie