Hoelang bewijzen blijven sturen

Plaats hier alles wat met alimentatie te maken heeft.
Plaats reactie
Bonusmama
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 7
Lid geworden op: 12 feb 2015, 18:34

Hoelang bewijzen blijven sturen

Bericht door Bonusmama »

Omdat er een veel te hoog bedrag aan kinderalimentatie was vastgesteld en mijn partner dit niet kon opbrengen is er een achterstand ontstaan. Ex heeft hiervoor het NLAI ingeschakeld.. de pitbull onder de incassobureaus totdat ze zelf actie moeten gaan ondernemen om iets recht te trekken. Zucht. Inmiddels is er deze maand een nieuwe beschikking afgegeven door de rechtbank waarin de nieuwe alimentatiebedragen staan. De afspraak met ex is dan ook om de alimentatie nu rechtstreeks aan haar over te maken en dit doet mijn partner ook. Het NLAI zegt echter dat ex opdracht gegeven heeft om naast de achterstallige alimentatie, ook de lopende alimentatie te innen en dus moet mijn partner betaalbewijzen verzenden om te laten zien dat hij betaald heeft zodat er geen incassomaatregelen genomen worden. Mijn vraag is alleen; hoelang moeten wij dit blijven doen?! Genoeg is toch een keertje genoeg lijkt me. Het internet staat bol met informatie over hoe je de alimentatie kunt innen, maar over dit onderwerp kan ik werkelijk niets vinden. Ex zegt overigens al wel te hebben aangegeven aan het NLAI dat ze de betalingen nu rechtstreeks van mijn partner ontvangt, het NLAI zegt hier niets van te weten maar onderneemt hier ook niet echt actie op.
kiekiek
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 633
Lid geworden op: 01 nov 2014, 07:26

Re: Hoelang bewijzen blijven sturen

Bericht door kiekiek »

Beetje vreemd dat NLAI.

Als je partner geen achterstand heeft en nu netjes aan zijn hex betaalt, hoeft het NLAI helemaal geen afschriften meer te zien en al helemaal geen tussenstation te spelen voor betalingen. De incasso is opgelost en vanaf nu rechtstreeks aan de hex overmaken en de afschriften voor jezelf bewaren als bewijs.

Laat dat incasso burotje lekker stikken :P

Verder lees ik op hun website:

http://www.nlai.nl/over-ons/tarieven
Er wordt enkel honorarium in rekening gebracht als er ook daadwerkelijk bedragen voor u zijn geïnd. Is dit onverhoopt niet het geval, dan bent u uiteraard niets verschuldigd.
en:
Het NLAI rekent 12% incassoprovisie over de geïnde bedragen.
Ze proberen uiteraard die provisie op te strijken. Wie dat moet ophoesten is onduidelijk: de hex of je partner.

Gewoon negeren en er uit gooien.
Ik weet ook lang niet alles, maar door gemaakte fouten uit het verleden, probeer ik anderen op een positieve manier te helpen.
Bonusmama
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 7
Lid geworden op: 12 feb 2015, 18:34

Re: Hoelang bewijzen blijven sturen

Bericht door Bonusmama »

Ja, t zijn een stelletje prutsers als je t mij vraagt. Toen ik hun opbelde en vertelde dat er een nieuwe beschikking was en de afspraken dus gewijzigd zijn en daardoor de lopende alimentatie niet meer door hen geïnd dient te worden, zei de medewerker: "Ja maar mevrouw, dat maakt niets uit want de opdracht blijft staan. U kunt het vergelijken met de tandarts. Die blijft toch ook gewoon beugels plaatsen als dat de opdracht is.. Dan maakt het ook niet uit wat er tussendoor gebeurt." Nou wat daar de logica van is dat vraag ik me ook af, maargoed. Ik heb de beste man een fijne dag gewenst en maar opgehangen. Onbegonnen werk zoiets.
kiekiek
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 633
Lid geworden op: 01 nov 2014, 07:26

Re: Hoelang bewijzen blijven sturen

Bericht door kiekiek »

Goed gedaan en gewoon negeren. Als jullie netjes aan hex overmaken hebben ze geen poot om op te staan of willen ze dubbel incasseren :mrgreen:

Het zijn gewoon oplichters die van andermans ellende willen profiteren.
Ik weet ook lang niet alles, maar door gemaakte fouten uit het verleden, probeer ik anderen op een positieve manier te helpen.
Voiceless
Zeer deskundige schrijver
Zeer deskundige schrijver
Berichten: 251
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:50

Re: Hoelang bewijzen blijven sturen

Bericht door Voiceless »

Het bureau heeft geen titel om iets te mogen doen. Alimentatie ben jij verschuldigd aan jouw ex, aan niemand anders. Pas als je niet hebt betaald kan jouw ex opdracht tot executie geven. Dat geldt niet voor toekomstige bedragen. Het enigste dat dit bureautje kan is als andere incassobureau's, dreigen en dan naar de rechter. Jij bent hun niets verplicht en hoeft hun niets aan te tonen. Ookal hebben ze een opdracht van jouw ex, dat bindt jou niet.

Bij het LBIO is dat anders, deze is door de overheid bij wet ingesteld en heeft zeer ruime bevoegdheden.

Ik snap eigenlijk niet waarom jouw hex met dit bureau in zee gaat. Het LBIO is gratis voor haar (maar niet voor jou). Was de achterstand groter dan 6 maanden?

Gewoon netjes aan jou ex betalen en dit bureau negeren.

Is overigens wel een leuk item voor programma's als radar en kassa. Lijkt mij een stelletje oplichters.
Bonusmama
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 7
Lid geworden op: 12 feb 2015, 18:34

Re: Hoelang bewijzen blijven sturen

Bericht door Bonusmama »

Ja, door allerlei omstandigheden waaronder een ex die toegezegd heeft geen alimentatie meer te willen en het onderling te willen regelen, en zich vervolgens bedacht bij de eerste keer dat ze haar zin niet kon doordrijven, had mijn partner een achterstand opgelopen van ongeveer 3 jaar. Wij kregen het idee dat ze het een beetje als spaarpotje gezien heeft en toen alles ineens heeft willen incasseren d.m.v. Loonbeslag. Het NLAI werkt trouwens wel samen met een gerechtsdeurwaarder dus de stap om daadwerkelijk iets te gaan doen is niet zo heel groot. De achterstand wordt op dit moment nog wel door hen geïnd, alleen de lopende alimentatie is per 1 januari drastisch omlaag, mede door de nieuwe regels en hoog kgb. Uiteindeljk vind ik dan toch dat ze met de lopende alimentatie niets te maken hebben al innen ze de achterstand wel. Dit is ook duidelijk vastgelegd in de nieuwe beschikking. Dit legde ik de meneer bij het NLAI dus ook uit en toen kwam hij met het hele beugelverhaal....
kiekiek
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 633
Lid geworden op: 01 nov 2014, 07:26

Re: Hoelang bewijzen blijven sturen

Bericht door kiekiek »

Dat is dan het hele verhaal ;)

Ze innen dus de achterstand, niets meer en niets minder. Wellicht is het verstandig de achterstand zo snel mogelijk te betalen, dan ben je er maar vanaf. Met de nieuwe alimentatie vanaf 1 januari hebben ze echt niets te maken zolang het maar voldaan wordt en jullie daarvan de afschriften bewaren. Doen jullie dat, dan hebben ze geen poot om op te staan en missen ze daarover de provisie. Vandaar de intimidatie.
Ik weet ook lang niet alles, maar door gemaakte fouten uit het verleden, probeer ik anderen op een positieve manier te helpen.
Bonusmama
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 7
Lid geworden op: 12 feb 2015, 18:34

Re: Hoelang bewijzen blijven sturen

Bericht door Bonusmama »

Nou.... De achterstand wordt afgelost/geïnd met een vast bedrag per maand, in een X aantal termijnen. Dit is eveneens vastgelegd in de beschikking. De reden waarom hiervoor gekozen is, is omdat ex blijkbaar hoge kosten moet betalen als ze de inning via het NLAI stopzet en mijn partner rechtstreeks aan haar betaalt. Staat blijkbaar ook in de voorwaarden van het NLAI. Maargoed, alsnog hebben ze dan dus niets te maken met de lopende alimentatie. Zal ze dat schriftelijk nog eens duidelijk maken :D
Voiceless
Zeer deskundige schrijver
Zeer deskundige schrijver
Berichten: 251
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:50

Re: Hoelang bewijzen blijven sturen

Bericht door Voiceless »

Wat we hier weer van kunnen leren is nooit akkoord te gaan met een onderlinge aanpassing van de alimentatie als er al een beschikking is.
Plaats reactie