bijstand verhalen op expartner via verplichte alimentatie

Plaats hier alles wat met alimentatie te maken heeft.
Plaats reactie
MrT2015
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 3
Lid geworden op: 23 feb 2015, 20:34

bijstand verhalen op expartner via verplichte alimentatie

Bericht door MrT2015 »

Hallo,

ik ben nieuw op dit Forum. heb al een hoop gelezen en geleerd hier.
Bedankt daarvoor.
Echter ik zit nog wel met een vraag.
betreffende "bijstand verhalen op expartner via extra verplichte alimentatie.


mijn situatie :
enkele maanden geleden gescheiden.(de ex-vrouw wil graag onafhankelijk zijn)
En we hebben samen een schitterende dochter. mijn prinsesje
ex partner woonde nog even bij me in, maar gaat nu een huurwoning regelen.
ze gaat hiervoor bijstands uitkering/ huurtoeslag zorgtoeslag en kindgebonden budget aanvragen.

ik betaal volgens het ouderschapsplan en het echtscheidingsconvenant
++100 euro partneralimentatie dit is met wederzijdse goedkeuring getekend, maar niet de echte berekende norm.

++en 410 euro kinderalimentatie. wel berkend met de Norm

Kan de gemeente dit op mij verhalen..?
ik meen dat een uitkering momenteel 910 euro per maand is.
Dus dan betall ik te weinig??!!
(eventueel met terugwerkende kracht)

en met al die toeslagen, (loopt ook aardig op) kunnen ze dat achteraf ook op mij verhalen.?.

gr T
Voiceless
Zeer deskundige schrijver
Zeer deskundige schrijver
Berichten: 251
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:50

Re: bijstand verhalen op expartner via verplichte alimentati

Bericht door Voiceless »

Iedere gemeente heeft hiervoor Haar eigen handhavingsbeleid. Formeel gesproken ben je onderhoudsplichtig en moet de hex eerst bij jou zijn om in haar onderhoud te voorzien. Daarbij is jouw draagkracht bepalend.

Het kan dat de ambtenaar genoegen neemt met het ouderschapsplan, als dat door de rechter bekrachtigd is. Het kan ook zijn dat jouw hex om jouw inkomens gegevens gevraagd wordt. Vaak loopt het zo'n vaart niet, tenzij het er dik op ligt dat je niet aan je verplichtingen wilt voldoen. Dat lijkt bij jou niet het geval te zijn.

De termijn dat ze kunnen verhalen is over het algemeen vanaf het moment dat je op de hoogte bent van het mogelijk verhaal en dan ook nog nooit verder terug dan dat jouw hex bijstand heeft ontvangen. Als de gemeente jou aanschrijft, dan is pas het moment dat je er rekening mee kunt houden. Hierbij is ook nog van belang of het bedrag in de echtscheidingsbeschikking is vastgelegd.

Je loopt dus een risico, maar hoe groot dat risico is valt niet te zeggen. Gewoon afwachten dus.
MrT2015
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 3
Lid geworden op: 23 feb 2015, 20:34

Re: bijstand verhalen op expartner via verplichte alimentati

Bericht door MrT2015 »

ok. Voiceless, bedankt voor je snelle reactie.

"De termijn dat ze kunnen verhalen is over het algemeen vanaf het moment dat je op de hoogte bent van het mogelijk verhaal en dan ook nog nooit verder terug dan dat jouw hex bijstand heeft ontvangen. Als de gemeente jou aanschrijft, dan is pas het moment dat je er rekening mee kunt houden.


Begrijp ik uit je woorden, dat ze mij eerst moeten inlichten en vanaf dan pas de teller aan kunenen zetten?

Dus eigenlijk weet ik een hele tijd daarna niet waar ik financieel aan toe ben.is dat geen rare onzekerheid.?


"Hierbij is ook nog van belang of het bedrag in de echtscheidingsbeschikking is vastgelegd. "

ps.De genoemde bedragen staan gewoon in ons echtscheidingsovereenkomst en is door de rechter goedgekeurd.
Voiceless
Zeer deskundige schrijver
Zeer deskundige schrijver
Berichten: 251
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:50

Re: bijstand verhalen op expartner via verplichte alimentati

Bericht door Voiceless »

Als het door de rechter bekrachtigd is, dan zou ik me nog geen zorgen maken. Ambtenaren zijn op dat gebied geen rekenwonders, maar proceduretijgers. Er ligt een rechtsgeldig document en dan zijn ze vaak tevreden. Kost ze anders weer veel extra werk.

Je weet wel waar je financieel aan toe bent. Dat is wat je nu betaald. Die zekerheid heb je bij alimentatie tot het moment tot er weer een wijziging of verhaal komt. Pas dan kan je er rekening meehiuden. Jij hoeft niet te weten of jouw ex bijstand aanvraagt. Dat weet je pas als de gemeente bij jou komt.
MrT2015
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 3
Lid geworden op: 23 feb 2015, 20:34

Re: bijstand verhalen op expartner via verplichte alimentati

Bericht door MrT2015 »

"Jij hoeft niet te weten of jouw ex bijstand aanvraagt. Dat weet je pas als de gemeente bij jou komt."

Ja, dat is waar.
bedankt nogmaals voor de verduidelijking.
Plaats reactie