Herbereking & kans van slagen

Plaats hier alles wat met alimentatie te maken heeft.
Plaats reactie
RvdB
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 3
Lid geworden op: 09 mar 2015, 21:04

Herbereking & kans van slagen

Bericht door RvdB »

Beste leden,

Graag zou ik jullie advies en of ervaringen ontvangen over het volgende.

In 2010 ben ik gescheiden en is er tijdens de procedure via een mediator een alimentatiebehoefte en een draagkracht berekening uitgevoerd. Uit deze berekening blijkt dat ik voor 3/4 van de kinderalimentatie (2 kinderen) voor rekening moet nemen en mijn ex 1/4.

Nu een aantal jaren verder, waarbij situaties zijn veranderd overweeg ik een herberekening omdat het mijns inziens totaal uit balans is. Daar waar ik met mijn nieuwe vrouw en een derde kind amper rond kan komen, heeft mijn ex het breed genoeg om met haar vriendin een flinke woning van € 250.000 te kopen, 4 x per jaar op vakantie te gaan en zo nog meer van dit. Met haar nieuwe baan, en haar manier van levensstijl geeft het te kennen dat ze veel meer draagkracht heeft dan voorheen.

Heeft het kans van slagen om dit rechtvaardiger te maken door opnieuw een draagkracht berekening te "laten" maken? Of is er naar jullie weten een andere manier om het weer in balans te krijgen?

Ik hoop dat jullie mij wijzer kunnen maken hierin.

Thanks R!
Condat47
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 186
Lid geworden op: 17 feb 2014, 08:49

Re: Herbereking & kans van slagen

Bericht door Condat47 »

Beste RvD,

Kan je nog in alle redelijkheid overleggen met je ex of is dit een gepasseerd station?
Als je nog kan overleggen dan zou ik een voorstel doen om via het LBIO een nieuwe berekening te laten maken waarbij je beide je gegevens inleverd bij het LBIO.
Kost je 50 euro dus aan de kosten kan het niet liggen.

Valt er niet te overleggen dan zou je een verzoek via je advocaat kunnen laten sturen met de vraag of je via de advocaat een nieuwe berekening kan bewerkstelligen.

Wil ze hier ook niet aan mee werken dan kan je om een herziening vragen. Je moet er dan wel zeker van zijn dat er een duidelijke verandering heeft plaats gevonden in bijvoorbeeld haar loon.

Het is vijf jaar geleden dat de alimentatie is vast gesteld, een herberekening aanvragen bij je ex is dus niet zo heel raar. Inderdaad situaties veranderen.
Let er wel op dat voor de kinderalimentatie het loon van de nieuwe partner niet mee telt.

Succes
Voiceless
Zeer deskundige schrijver
Zeer deskundige schrijver
Berichten: 251
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:50

Re: Herbereking & kans van slagen

Bericht door Voiceless »

Normaal gesproken blijft de behoefte van het kind gelijk met hetgeen als uitgangspunt bij de scheiding is genomen. Tenzij het gezamelijk inkomen significant stijgt, want dan is de redenering dat het kind daar ook van geprofiteerd had als jullie bij elkaar gebleven waren.

Dan rest er de draagkracht. Deze berekening is verandert in de afgelopen vijf jaar. Dus daar kan wat liggen. Factoren die nu extra spelen zijn de alleenstaande ouderkop en het verdwijnen van de aftrekbaarheid. Woonlasten worden nu genormeerd op een percentage van het inkomen, en de zorgkosten in relatie hoevaak het kind bij de betalende ouder is.

Dat jij een nieuwe vrouw en een derde kind hebt is niet van invloed. Dat is een keuze die je gemaakt hebt terwijl jewist welke alimentatieverplichtingen je had. Wel als de verhouding van de inkomens van jouw ex en jou gewijzigd is.

Het is zinvol om een herberekening te laten uitvoeren. Maar let op, die kan ook in jouw nadeel uitvallen en dan gaat jouw ex natuurlijk aan de bel trekken. Het beste is toch, naar aanleiding van haar nieuwe baan, het gesprek aan te gaan.
Benadeelde
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 79
Lid geworden op: 26 feb 2015, 13:51

Re: Herbereking & kans van slagen

Bericht door Benadeelde »

Op de website van de expertgroep alimentatienormen staat een draagkrachttabel op. Tel bij je nettoloon 5% op aan vakantiegeld. Zoek in de tabel op wat je aan kinderalimentatie moet betalen en vergelijk het met wat je daadwerkelijk betaalt, dan kun je zien of dat het wel of geen zin heeft om een herberekening te maken. Dat is namelijk stap 1

Ook dien je een reden te hebben om kinderalimentatie te laten wijzigen. Een geaccepteerde reden is als je geen aftrekpost levensonderhoud kinderen meer ontvangt.

Ook heb je bereken.net een tool om kinderalimentatie te berekenen. Echter ik ga het liefst uit van de draagkrachttabel want je weet niet waar de tegenpartij mee komt als het een rechtszaak wordt.
RvdB
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 3
Lid geworden op: 09 mar 2015, 21:04

Re: Herbereking & kans van slagen

Bericht door RvdB »

Dank voor jullie reacties! Fijn dat er meegedacht wordt!

Er over praten is zeker de eerste stap die ik wil nemen, al verwacht ik daar geen positieve reactie op. Mocht ik dit juist inschatten dan is een herberekening de volgende stap, maar daarvan wil ik eerst zo goed als het gaat in kaart brengen of het zinvol gaat zijn.

@Voiceless: waarom zou een een derde kind geen invloed hebben op de draagkracht? In het geval dat ouders samen zijn is een derde kind toch een invloed op het besteedbaar inkomen? Met het zelfde besteedbaar inkomen moet het immers dan over 3 kinderen verdeeld worden.

Destijds is ook erin meegenomen dat er een fiscaal voordeel zou zijn welke is doorberekend naar mijn ex vrouw. Nu sinds 2015 is bijdrage levensonderhoud kinderen niet meer aftrekbaar waardoor dit per saldo nog meer drukt nu op de lasten. Is dit een reden voor herberekening?

Begrijp mij niet verkeerd, het enige dat ik wil is de balans terug te brengen. Ik ben er niet op uit om niks te betalen.
ll2014
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 696
Lid geworden op: 08 sep 2014, 21:35

Re: Herbereking & kans van slagen

Bericht door ll2014 »

RvdB schreef:@Voiceless: waarom zou een een derde kind geen invloed hebben op de draagkracht? In het geval dat ouders samen zijn is een derde kind toch een invloed op het besteedbaar inkomen? Met het zelfde besteedbaar inkomen moet het immers dan over 3 kinderen verdeeld worden.
Ik snap je gedachtengang, maar zo werkt het niet.
Voor de KA wordt de draagkrachtberekening gemaakt alsof je alleenstaand bent.

En het is natuurlijk ook niet zonder meer waar wat je stelt dat wat eerst over twee kinderen moest worden verdeeld dan over 3 kinderen wordt verdeeld.
Als ouders samen zijn dan is het ook ongetwijfeld zo dat 3 kinderen duurder zijn dan 2 kinderen en de ouders dus ook "eigen" bestedingsruimte inleveren...
Zoals Voiceless ook al zegt, bij de keuze voor een derde kind was je op de hoogte van je verplichtingen, en kon aan de hand daarvan een beslissing nemen.
Thbafani
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 76
Lid geworden op: 12 dec 2014, 23:09

Re: Herbereking & kans van slagen

Bericht door Thbafani »

Een 3e (nieuw) kind is zeker wel van toepassing bij een nieuwe berekening.

De behoefte wordt berekend van de kinderen waarvoor je alimentatie moet betalen, deze is eigenlijk altijd hetzelfde omdat er wordt uitgegaan van het gezamenlijke inkomen ten tijde van het huwelijk/relatie.

de behoefte van het kind/ de kinderen uit de nieuwe relatie wordt ook berekend, dmv het gezamenlijke inkomen van jou en je nieuwe partner.

Daarna wordt jou draagkracht berekend. en dat moet verdeeld worden over alle kinderen.

Wij hebben net een verzoekschrift in gediend bij de rechtbank. Hebben te maken met 2 kinderen waarvoor alimentatie betaald moet worden, 1 kind geboren uit nieuwe relatie en 1 stief kind waar ik onderhoudsplichtig voor ben omdat ze bij ons staat ingeschreven en ik getrouwd ben met mijn nieuwe partner.
RvdB
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 3
Lid geworden op: 09 mar 2015, 21:04

Re: Herbereking & kans van slagen

Bericht door RvdB »

@ Thbafani; zou je wat details kwijt willen in een PM over u situatie waar ik iets aan zou kunnen hebben?
Voiceless
Zeer deskundige schrijver
Zeer deskundige schrijver
Berichten: 251
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:50

Re: Herbereking & kans van slagen

Bericht door Voiceless »

Thbafani schreef:Een 3e (nieuw) kind is zeker wel van toepassing bij een nieuwe berekening.
De tremanormen geven eigenlijk twee richtingen en dus geen eenduidigheid. Inderdaad de behoefte voor alledrie berekenen en de draagkracht over alle drie verdelen. Of het derde kind meenemen bij de bijstandsnorm. Je bent dan geen alleenstaande. Omdat het geen kind van partijen is, willen ze nogal eens de tweede benadering kiezen en die is ongunstiger. Ook kunnen ze ervoor kiezen dat het derde kind achter in de rij moet aansluiten, omdat de KA verplichting er al was. Probleem is dat je niet vooraf weet welke richting de rechter kiest, zeker bij een herziening.

Let wel op, dit is alleen voor toepassing voor kinderen waarvoor jij onderhoudsplichtig bent. Het moeten dus jouw eigen kinderen zijn (erkend zodat je juridisch vader bent) of bij stiefkinderen als je hertrouwd bent.

@thbafani: je hebt een verzoekschrift ingediend. Ik ben wel benieuwd welke benadering jouw rechter kiest.
Daniel
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 45
Lid geworden op: 18 apr 2014, 10:03

Re: Herbereking & kans van slagen

Bericht door Daniel »

@Thbafani wij zitten in precies dezelfde situatie. Ben ook erg benieuwd of het zinvol is om een herberekening te laten doen. Ik betaal namelijk al niet megaveel maar aangezien zij alleenstaand is en KGB ontvangt en wij geen aftrek meer ontvangen zou het toch een kans van slagen moeten hebben.... lijkt mij. Zou jij mij ook op de hoogte willen houden over hoe en wat (geen details hoor, alleen of het zinvol is)
Thbafani
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 76
Lid geworden op: 12 dec 2014, 23:09

Re: Herbereking & kans van slagen

Bericht door Thbafani »

@Voiceless,

Onze advocaat heeft niet een keer de 2e benadering genoemd, en moet eerlijk zeggen dat ik dat ook nergens lees als ik informatie hierover op zoek.
het is zelfs zo dat als je persoonlijke situatie verandert dat je een herziening mag en kan aanvragen.

Desalniettemin ben ik ook erg nieuwsgierig naar wat er gaat gebeuren.
Voiceless
Zeer deskundige schrijver
Zeer deskundige schrijver
Berichten: 251
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:50

Re: Herbereking & kans van slagen

Bericht door Voiceless »

Misschien niet helemaal bij het juiste topic, maar veel vragen zijn er geweest over de veranderingen in de fiscaliteit in 2015 en de nieuwe tremanormen.

Hieronder een uitspraak die de berekening volgens het boekje uitvoert, en er dan weer een nieuwe draai aangeeft.
http://uitspraken.rechtspraak.nl/inzien ... :2015:2646

In deze uitspraak wordt de beschikbare draagkracht van moeder over alle minderjarige kinderen verdeeld.
Plaats reactie