Partneralimentatie en hofnorm

Plaats hier alles wat met alimentatie te maken heeft.
Plaats reactie
Elmar
Frequent schrijver
Frequent schrijver
Berichten: 14
Lid geworden op: 21 apr 2015, 11:55

Partneralimentatie en hofnorm

Bericht door Elmar »

Sinds vandaag lid geworden van dit forum en elders hier ook al een vraag gesteld. Ook ten prooi gevallen aan hex die de kinderen weg probeert te houden.
Ik zal eerst een korte introductie geven.

De feiten;
- 13 jaar getrouwd, 2 kinderen (8/11)
- Zelf besluit genomen vorig jaar zomer en uit huis gegaan
- Kinderen wonen met moeder nog in koopwoning
- Eerste maanden mijn salaris nog op gezamelijke rekening laten storten. Totdat ik een huurhuis had, en ik zelf een bedrag heb berekend waarvan ik dacht dat dat genoeg moest zijn. Dit betaald totdat advocaten eens waren over KA, PA en hypotheek.
- Ondertussen meer dan een half jaar verder, duizenden euro's lichter aan advocaatkosten. En wat hebben we op gebied van alimentatie, wat ik sinds kort betaal;

- Een berekening van haar eerste advocaat (tja, die beviel blijkbaar toch niet) die slecht leesbaar is.

- daarop is KA, PA en hypotheek gebaseerd. Hypotheek betaal ik 50%.

Verzoek tot echtscheiding ingediend. Daarop is verweerschrift gekomen met zaken tav OP, maar ook alimentatie.

Naast de naar mijn mening toch al ruime KA en PA, wil ze extra vergoeding voor hobby van dochter. Daarnaast zit er al een voorstel bij -echter nog zonder berekening- van de PA als het huis eenmaal verkocht is.
Daar wordt uitgegaan van de hofnorm. Er wordt gesteld dat er een bepaalde welstand was tijdens huwelijk, en zij heeft aanvulling van mij nodig om die vorm van welstand weer te behalen. Zij werkt 20 u/wk.

Ze vragen nu een PA, die hoger is dan PA+halve hypotheek wat ik nu nog betaal. Zowiezo moet mijn advocaat gaan rekenen met de juiste jaaropgaves/gegevens als tegenberekening voor hun berekening, maar mijn vraag blijft;

- hofnorm, moet dat ?
- hoezo kan zij niet meer werken om welstand te verkijgen die ze had ?
- hoe zit het met welstand die ik gewend was ?
- hobby's zitten toch al in KA ?
- hoe kan de nieuwe PA hoger worden als PA+halve hypotheek nu ?
- er wordt gesteld dat zij in het huis mag wonen tot 6 mnd na echtscheiding. Is dat een wet ?


Ik heb geen moeite KA te betalen, en PA op zekere hoogte. Maar zo een hoge PA vragen en daarnaast nog extra's zonder zelf extra moeite te doen, stuit me tegen de borst. Graag jullie mening ?
kiekiek
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 633
Lid geworden op: 01 nov 2014, 07:26

Re: Partneralimentatie en hofnorm

Bericht door kiekiek »

Heel wat vragen, ik zal er een paar van beantwoorden:
Elmar schreef: - hobby's zitten toch al in KA ?
Ja, dat zal ze vanuit de KA moeten gaan betalen.
Elmar schreef:
- er wordt gesteld dat zij in het huis mag wonen tot 6 mnd na echtscheiding. Is dat een wet ?
Advokaten bluffen graag en verzinnen de wetjes waar je bijstaat ;)

Dit is dus geen wet, maar kennelijk een voorstel of verzoek. Daar kan je op jou manier op reageren. Ik zou wel een woonkosten vergoeding verzoeken aan je ex, omdat zij nu het woongenot heeft van de oude woning en zij daar van profiteert. Daardoor heb jij extra woonkosten, omdat je de woning hebt verlaten en andere woonlasten hebt. Ga maar uit van een paar honderd euro per maand.

Op is zich die 6 maanden niet verkeerd en voorkomt dat zij tot in lengte van jaren op jou kosten in de woning kan blijven hangen en jou met een flinke strop gaat opzadelen. Even goed over nadenken hoe dit het beste is op te lossen.
Ik weet ook lang niet alles, maar door gemaakte fouten uit het verleden, probeer ik anderen op een positieve manier te helpen.
Elmar
Frequent schrijver
Frequent schrijver
Berichten: 14
Lid geworden op: 21 apr 2015, 11:55

Re: Partneralimentatie en hofnorm

Bericht door Elmar »

Een woonkostenvergoeding ? Daar heb ik mijn advocaat nog niet over gehoord.
Die 6 maanden is niet verkeerd, maar is na scheiding. En diet verloopt zo langzaam dat dat misschien nog we leven duurt. Tegen die tijd is de overwaarde minder als de advocaatkosten. Hex heeft aangegegeven klaar te zijn voor verkoop, maar vervolgens blijft het angstvallig stil. Lekker goedkoop zo natuurlijk. Daarom vind ik 6 mnd na scheiding heel laat, dat betekent lekker rekken die scheiding.

Iemand die meer weet over die hofnorm ?
kiekiek
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 633
Lid geworden op: 01 nov 2014, 07:26

Re: Partneralimentatie en hofnorm

Bericht door kiekiek »

Elmar schreef:Een woonkostenvergoeding ? Daar heb ik mijn advocaat nog niet over gehoord.
Ik ook niet, tot ik er zelf maar eens om vroeg bij mijn advokaat. Die nam het op in het verzoekschrift en de rechter wees het gewoon toe.
Ik weet ook lang niet alles, maar door gemaakte fouten uit het verleden, probeer ik anderen op een positieve manier te helpen.
Voiceless
Zeer deskundige schrijver
Zeer deskundige schrijver
Berichten: 251
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:50

Re: Partneralimentatie en hofnorm

Bericht door Voiceless »

De rechtspraak gaat niet allen uit van de wet, maar ook op jurisprudentie die soms tot richtlijnen verheven worden. En een rechter mag van die richtlijnen afwijken.

De hofnorm is zo'n richtlijn. Die hofnorm houdt in dat naar het gemiddelde inkomen van echtgenoten samen in de laatste drie jaar van het huwelijk wordt gekeken om de behoefte aan partneralimentatie te berekenen. Die behoefte is dan 60 % van het gezamenlijk nettogezinsinkomen minus de kosten van de kinderen. Vervolgens wordt gekeken voor welk deel de vrouw zelf al in haar behoefte kan voorzien door eigen inkomen. Voor het overige kan zij dan om partneralimentatie verzoeken. Vaak wordt de alimentatie lager omdat de alimentatiebetaler niet de draagkracht heeft om geheel in die behoefte te voorzien. De Hoge Raad heeft in een uitspraak uit 2010 duidelijk aangegeven dat de hofnorm niet altijd als uitgangspunt moet worden genomen.

Er wordt inderdaad gekeken naar de mogelijkheden die zij redelijkerwijs heeft om door werken meer bij te dragen aan de welstand. Zou gezien de leeftijd van de kinderen kunnen.

Normale hobbies zitten in KA. Dit is de richtlijn van expertgroep alimentatienormen.

Als de PA eerst te laag is ingezet, bijvoorbeeld door jouw woonlasten, kan het zijn dat die later hoger wordt vastgesteld. Dat hangt af van de behoefte en de draagkracht.

Dat zij in het huis mag wonen is geen wet, maar wel gebruikelijk dat de verzorgende ouder met de kinderen een halfjaar in het huis blijft wonen. Het is overigens ook gebruikelijk dat zij hiervoor een vergoeding betaald. Een insteek zou kunnen zijn dat je nu een alimentatiebedrag laat vaststellen en dat zij alle kosten van het huis voor hasr rekening neemt.

Belangrijk is om te bedenken dat zij haar inzet doet in de onderhandeling. Jouw aanbod zal lager zijn. De elementen die genoemd worden zijn vrij normaal om te vragen, masr worden zeker niet allemaal toegewezen.
Elmar
Frequent schrijver
Frequent schrijver
Berichten: 14
Lid geworden op: 21 apr 2015, 11:55

Re: Partneralimentatie en hofnorm

Bericht door Elmar »

Interessant, bedankt.

Ik ben me ondertussen ook wat meer gaan verdiepen in de taaie materie.

Dus eigenlijk, om KA en PA te bepalen, moet je uitgaan van het gemiddelde netto salaris van de afgelopen 3 jaar.

Het begrip netto is me nog niet helemaal duidelijk als er zaken in het spel zijn als auto van de zaak, pensioen, eigen bijdrage voor privegebruik auto, spaarloon.
Wat ik wel weet is dat er nu alleen naar 2013/2014 is gekeken.
En er wordt nu geen vergoeding betaald door hex voor verblijven in het koophuis.

Bedankt voor de input, ik ga hier verder mee!
ll2014
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 696
Lid geworden op: 08 sep 2014, 21:35

Re: Partneralimentatie en hofnorm

Bericht door ll2014 »

Elmar schreef:Dus eigenlijk, om KA en PA te bepalen, moet je uitgaan van het gemiddelde netto salaris van de afgelopen 3 jaar.
Partneralimentatie ben ik gelukkig niet in thuis, maar voor KA geldt zeker niet dat het netto salaris van de afgelopen 3 jaar van belang is.
Voor de behoefte is het gezinsinkomen op het moment van scheiding van belang, en voor bepalen van de draagkracht geldt het huidige salaris. Netto als er geen speciale zaken zijn zoals een aantal van de dingen die jij noemt, zijn die zaken er wel dan wordt bruto alles meegenomen en uiteindelijk een netto besteedbaar inkomen bepaald. Een auto van de zaak is bijvoorbeeld wel inkomen, spaarloon bestaat volgens mij niet meer.

Met de bijlagen bij de tremanormen http://www.rechtspraak.nl/Procedures/La ... -helft.pdf kan je in principe zelf de alimentatie berekenen.
Elmar
Frequent schrijver
Frequent schrijver
Berichten: 14
Lid geworden op: 21 apr 2015, 11:55

Re: Partneralimentatie en hofnorm

Bericht door Elmar »

Bedankt, precies waar ik naar zocht, die bijlagen. Ik heb wel gemerkt dat je de advocaat (in ieder geval de mijne en een aantal gevallen in mijn omgeving) zelf moet voeden en triggeren om uiteindelijk een juiste berekening te krijgen.
Plaats reactie