hofnorm, welstand, gedrag ex, alimentatieclaim

Plaats hier alles wat met alimentatie te maken heeft.
Plaats reactie
desjaak
Frequent schrijver
Frequent schrijver
Berichten: 13
Lid geworden op: 28 mei 2015, 06:57

hofnorm, welstand, gedrag ex, alimentatieclaim

Bericht door desjaak »

Hallo,

ik (Man) zit op dit moment in de volgende (uitzonderlijke, zo lijkt het) situatie.

- 13 jaar getrouwd geweest en heb vorig jaar zelf de stekker uit het huwelijk getrokken.
- (h)ex heeft borderline, is manisch depressief en heeft een alcoholprobleem
- ik heb de volledige zorg over mijn zoon (13 jaar)
- mijn ex heeft altijd gewerkt en wilde nooit financieel afhankelijk zijn, en was dit ook nooit (ja je voelt hem al aankomen...)
- door haar problemen is ze in 2012 haar baan kwijt geraakt, zij en haar werkgever zijn samen tot de conclusie gekomen dat het niet meer ging.
- sinds die tijd heeft ze 2x een werkelijke sollicitatie gehad en heeft verder alleen maar via de mail gesolliciteerd voor behoud van uitkering.
- in deze tijd ging het met haar (en dus met ons) alleen maar bergafwaarts, waardoor politie, jeugdzorg, de GGZ etc erbij betrokken raakten
- ze heeft in die jaren alle hulp (huisarts, psychiater, medicijnen, therapie) van de hand geslagen
- ik heb onlangs aangifte gedaan van stalking en bedreiging, ze blijft mij namelijk lastig vallen, ook via derden, waarbij klap op de vuurpijl is dat ze naar derden mailde dat ik onder invloed van alcohol een dodelijk ongeluk had veroorzaakt waarbij onze zoon is overleden.
- ik vernam nu dat ze een WIA uitkering heeft aangevraagd, en dus moet ik hoogstwaarschijnlijk ook nog voor haar gaan betalen.

Nu komt er binnenkort een alimentatieclaim. Ik vraag me nu het volgende af:

- ik lees op tientallen sites dat men uitgaat van de welstand tijdens het huwelijk, dus de laatste drie jaren. Maar van mijn adv moet ik het laatste jaar 2014 overleggen. Dit jaar is dus totaal niet representatief ten opzichte van de echte welstand.
- heeft haar gedrag de laatste maanden invloed op de hoogte van de alimentatie? ik wil haar best iets betalen maar ze kan gewoon werken, en bovendien is ze me alleen maar aan het treiteren. hoe gaat de rechtbank hier mee om ?
- ze heeft 20 jaar gewerkt, maar de laatste 1,5 jaren van het huwelijk niet omdat ze er onvoldoende voor deed om te gaan werken. hoe gaat de rechtbank hier mee om ?
- ik heb nu de volledige zorg voor mijn zoon. mijn ex heeft dus tijd genoeg om te werken (ik werk zelf ook 40 uur). hoe gaat de rechtbank hier mee om ?

Alvast bedankt voor jullie hulp en input.
Casper
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 968
Lid geworden op: 14 dec 2009, 11:18

Re: hofnorm, welstand, gedrag ex, alimentatieclaim

Bericht door Casper »

Hallo Desjaak, welkom!
Nu komt er binnenkort een alimentatieclaim.
Voor de duidelijkheid, bedoel je een claim tot partneralimentatie?

w.b. je punt 1: instrueer je advocaat wat dit punt betreft.

w.b. je punt 2: ja, zie bijvoorbeeld https://www.jurofoon.nl/nieuws/6973-min ... -wangedrag

w.b. je punt 3: zij mag geacht worden een bepaald inkomen te verdienen. Dat is echter op het ogenblik misschien niet realistisch.

w.b. je punt 3: je kunt een klein bedrag (minimum is volgens mij 25 euro) aan kinderalimentatie kunnen eisen; zou het kunnen zien als een symboolfunctie voor haar moeder-rol.

Anderen vullen zeker aan :)
Plaats reactie