enigszins dwingende brief / herberekening alimentatie

Plaats hier alles wat met alimentatie te maken heeft.
Plaats reactie
papachico
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 jul 2015, 20:06

enigszins dwingende brief / herberekening alimentatie

Bericht door papachico »

Wie o wie kan mijn aan een (enigszins dwingende) brief helpen voor mijn ex, om een herberekening te doen op basis van draagkracht?

Ik heb alimentatieplicht, deze plicht kom ik ook de afgelopen 9 jaar trouw na. Echter ben ik sinds 1,5 jaar werkloos en moet ik leven van een ww uitkering. Nu gezien het feit dat een rechter mij destijds hiertoe heeft verplicht, moet ik waarschijnlijk uiteindelijk naar een rechter om de herberekening uit te laten voeren. Ik heb mijn ex een brief geschreven met het verzoek een herberekening uit te laten voeren obv draagkracht, hierop heeft zij te kennen gegeven daar niet vrijwillig aan mee te willen werken.

Ik heb het advies gekregen een advocaat een brief te laten opstellen waarin om die gegevens verzocht wordt, zo niet dan rest zich alleen de gang naar de rechter, (qua strekking). Om hoge kosten (ook voor haar) te voorkomen zou dat op vrijwillige basis kunnen.

Ik kan mij zo voorstellen dat meerdere vaders hiermee te maken hebben gehad en mij wellicht kunnen helpen? Ik zit echt erg krap in mijn geld en gezien de verwachting dat alleen een rechter hierover kan beschikken, zal ik mijn budget hard nodig hebben om de proceskosten uiteindelijk bij elkaar gesprokkeld te krijgen.

Ex nr1 is overigens hertrouwd, gaat 5x per jaar op vakantie en is er in al die jaren stevig op vooruit gegaan, hetgeen ik helaas niet van mijzelf kan zeggen.

Daarnaast, heb ik naast deze ex vrouw nog een ex waar ik 2 kinderen mee heb, deze heb ik inmiddels 3 jaar niet mogen zien, mede door de stellige houding van ex nr1 heeft dat dus het gevolg dat ik 2 van mijn 3 kinderen niet meer kan zien. Voorwaarde van ex nr2 is dat er een gelijke verdeling komt in de alimentatie. Hierdoor zit ik in een kip-en-ei-probleem.

Ik hoop dat iemand bereid is mij te helpen, daarnaast zou het voor andere vaders met dit probleem wellicht makkelijk zijn om die informatie hier te kunnen terug vinden.

vriendelijke groet,

Papachico
Casper
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 968
Lid geworden op: 14 dec 2009, 11:18

Re: enigszins dwingende brief / herberekening alimentatie

Bericht door Casper »

Papachico, misschien kun je het anders doen:

1) ze heeft al aangegeven niet mee te willen werken. Als je dat serieus neemt, is de brief van de advocaat om daar (nogmaals) om te vragen verspilde tijd en moeite (en geld).

2) op de basis van de feiten die jij geeft, zou ze moeten weten dat ze in een procedure niet veel kans heeft om een verlaging te voorkomen.

3) je kunt haar dus ook rechtstreeks meedelen dat de dagvaarding eraan komt (of je meldt dat haar niet). Ze weet ook dat ze tussentijds altijd een voorstel kan doen, zodat de procedure ingetrokken wordt.

4) ik denk dat een dagvaarding voor die advocaat minder moeite (=tijd=geld) is dan een inhoudelijke brief. Misschien kun je zelf de dagvaarding al min of meer zelf opstellen.
papachico
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 jul 2015, 20:06

Re: enigszins dwingende brief / herberekening alimentatie

Bericht door papachico »

Hallo Casper,

Dank voor je reactie.. ik denk dat je gelijk hebt en ik had die realiteitszin echt even nodig. Goed, ik stap af van het plan om een brief te laten opstellen, want zoals je aangeeft zal dat zinloos zijn. (ik denk wel dat het makkelijk zou zijn als vaders dergelijk juridische correspondentie op dit forum delen, zodat anderen zich kunnen inlezen/voorbereiden t.a.v. de juridische kant van hun situatie.


Goed, ik ga dus aan de slag met een dagvaarding, mochten er mensen zijn die tips hebben om een dergelijke procedure qua kosten te minimaliseren dan verneem ik dat graag, -of anderszins input kunnen leveren voor het (deels zelf) opstellen van een dagvaarding,- is allemaal enorm welkom!

In ieder geval (nogmaals) dank voor de input!

Groet,

Papachico
kiekiek
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 633
Lid geworden op: 01 nov 2014, 07:26

Re: enigszins dwingende brief / herberekening alimentatie

Bericht door kiekiek »

papachico schreef: Goed, ik ga dus aan de slag met een dagvaarding, mochten er mensen zijn die tips hebben om een dergelijke procedure qua kosten te minimaliseren dan verneem ik dat graag,
Verzoek je advokaat om vooraf een vaste prijsafspraak met jou te maken, zodat de kosten niet uit de hand kunnen lopen. Ik was voor een omgangsprocedure all-in 1950 euro kwijt om je een idee te geven. Hier zat alles in, dus ook griffiekosten, btw, reiskosten, zitting, uren en uittreksels. En verder eens met Casper: direkt dagvaarden.
Ik weet ook lang niet alles, maar door gemaakte fouten uit het verleden, probeer ik anderen op een positieve manier te helpen.
Benadeelde
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 79
Lid geworden op: 26 feb 2015, 13:51

Re: enigszins dwingende brief / herberekening alimentatie

Bericht door Benadeelde »

Je kunt zelf nagaan of dat je recht heb op gesubsidieerde rechtsbijstand. De tabel kan je opzoeken en nagaan of dat je met je ww uitkering in aanmerking kom voor een toevoeging. Eventueel kan je ook naar het juridisch loket gaan. Als je dat uitgezocht heb dan laat je je advocaat de gegevens opvragen om een draagkracht te maken. 1 brief is voldoende met daarin een tijdslimiet. Geen reactie of geen medewerking dan zit er niets anders op dan een verzoekschrift in te dienen bij de rechtbank. Zorg van te voren dat je weet waar je recht op hebt en spreek met je advocaat (als je geen recht hebt op gesubsidieerde rechtsbijstand) wat hij of zij vraagt voor het maken van 1 brief, verzoekschrift en rechtszaak. Er zijn advocaten bij die heel graag uren schrijven en deze kosten lopen hoog op terwijl het alleen om een draagkrachtberekening gaat. Het LBIO maakt draagkrachtberekeningen voor € 50,00 echter dat is een advies. Voor het wijzigen van de beschikking heb je altijd de rechtbank nodig. Helaas wat onnodig, een kostelijke zaak, is.
Plaats reactie