Het vervolg!

Plaats hier alles wat met alimentatie te maken heeft.
Plaats reactie
Condat47
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 186
Lid geworden op: 17 feb 2014, 08:49

Het vervolg!

Bericht door Condat47 »

Gisteren uitslag gehad van de rechtbank op het verzoek de alimentatie te wijzigen naar aanleiding van de wijzigingen in de wet op 01-01-2015. Mijn verzoek is toegewezen en ze moet de alimentatie terug betalen vanaf de datum dat ik het verzoek heb in gediend.
Ik ben benieuwd hoe ik dit terug moet vorderen en wie hier ervaring mee heeft want dat staat natuurlijk niet in de beschikking. Ik zal maar weer beginnen met een net mailtje te maken met het verzoek de te veel betaalde alimentatie terug te storten op mijn rekening.
ll2014
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 696
Lid geworden op: 08 sep 2014, 21:35

Re: Het vervolg!

Bericht door ll2014 »

Eigenlijk zou een net mailtje natuurlijk voldoende moeten zijn, maar in mijn geval werkte dat niet, ex liet haar advocaat zelfs een brief opstellen dat dit soort mailtjes niet in het belang van mijn zoon zouden zijn en dat wellicht het vragen van een beschermende maatregel verstandig zou zijn, oftewel op het randje van pure chantage af.
Als er niet vrijwillig wordt betaald heb je alleen de mogelijkheid dit via een gerechtsdeurwaarder te regelen, die eventueel betaling via de kantonrechter afdwingt.
Het risico is dan aanwezig dat je dan alsnog je geld niet terug krijgt en met kosten blijft zitten.
Wat je ook zou kunnen doen is het teveel betaalde verrekenen met wat je in de nieuwe situatie moet betalen.
Let wel op dat verrekenen niet automatisch is toegestaan.
Ik heb zelf LBIO gevraagd of ze nu mij niet eens konden helpen met het incasseren van de teveel betaalde alimentatie zoals ze dat altijd doen voor moeders.
Ze hadden er wel volledig begrip voor, maar konden helaas niet incasseren, wel hebben ze hex een brief gestuurd waarin ze aandrongen op terugbetaling en eventueel een betalingsregeling of verrekening met nieuwe termijnen.
Had natuurlijk geen resultaat, maar betekent wel dat ik de komende 6 jaar helemaal niets meer hoef te betalen, en doordat ik LBIO dit gevraagd heb, is de kans nihil dat hex nu alsnog de nieuwe termijnen via hun kan incasseren voordat ze het teveel betaalde heeft terugbetaald.
Voordeel voor mij is dat het psychologisch ook wel plezierig is om helemaal niets meer te betalen.
kiekiek
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 633
Lid geworden op: 01 nov 2014, 07:26

Re: Het vervolg!

Bericht door kiekiek »

Condat47 schreef:Mijn verzoek is toegewezen en ze moet de alimentatie terug betalen vanaf de datum dat ik het verzoek heb in gediend.
Gaat dus om een beperkt aantal maanden teveel betaalde alimentatie. Ik zou een net mailtje naar je hex sturen, waarin je aankondigt het teveel betaalde te verrekenen met de komende alimentatie betalingen. Mailtje bewaren en uitprinten voor het geval ze naar het LBIO stapt.
Ik weet ook lang niet alles, maar door gemaakte fouten uit het verleden, probeer ik anderen op een positieve manier te helpen.
Thbafani
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 76
Lid geworden op: 12 dec 2014, 23:09

Re: Het vervolg!

Bericht door Thbafani »

@condat47

Hadden jullie in het verzoekschrift staan of de wijziging per 1-1-2015 kon in gaan of sowieso altijd datum indiening verzoekschrift aangehouden?

Wij hebben nu ook eindelijk de datum van de mondelinge behandeling. Eind sept.
Maakt het veel verschil een vrouwelijke of mannelijke rechter, wie heeft ervaring?
Condat47
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 186
Lid geworden op: 17 feb 2014, 08:49

Re: Het vervolg!

Bericht door Condat47 »

Thbafani,

Ze houden de datum van indienen verzoekschrift aan en dat was bij ons 4 februari.
Dit betekend voor ex dat ze januari en februari nog heeft kunnen ontvangen en vanaf maart tot nu moet terug betalen.

Tot nu toe heeft ze nog niets van zich laten horen m.b.t. het terug betalen van....

Ik wacht het nog even af en vraag haar dan hoe ze dit terug wil gaan betalen.
ll2014
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 696
Lid geworden op: 08 sep 2014, 21:35

Re: Het vervolg!

Bericht door ll2014 »

Hoezo terugbetalen vanaf maart? 4 februari is nog lang geen maart......
Volgens de regels moet er dus ook 25/28 van de alimentatie van maart terugbetaald worden.
Condat47
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 186
Lid geworden op: 17 feb 2014, 08:49

Re: Het vervolg!

Bericht door Condat47 »

@II2014 Dat zou helemaal positief zijn maar ik weet zeker dat ze OOK over dit punt weer in discussie zal gaan.

Je hebt gelijk hoor: in het ouderschapsplan staat dat de alimentatie voor de eerste van de maand betaald moet worden en ze moet vanaf de 4 de terug betalen.
Ik dacht dat ik dan voor heel de maand februari niets kon terug vragen omdat de 1e al geweest was.

We wachten even tot 1 maand na de datum van beschikking. Als ik dan nog niets van haar gehoord heb schrijf ik haar een nette mail. Mocht ze hier negatief op reageren dat ga ik proberen via het LBIO er wat druk op te zetten.

Wie weet hebben we succes maar ik verwacht het niet.
Condat47
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 186
Lid geworden op: 17 feb 2014, 08:49

Re: Het vervolg!

Bericht door Condat47 »

Even nog een laatste opmerking.

Contact gehad met de gemeente waar haar bijstand wordt uitbetaald en deze gemeenteambtenaar (een man :lol: ) stelde voor om de te veel betaalde alimentatie recht reeks te verrekenen aan mij i.p.v. mijn ex. Ze moet wel toestemming hiervoor geven maar dan hoeft de gemeente niet aan haar te storten en zij weer aan mij. Zou toch weer wat rompslomp schelen en zeg maar eens nee tegen dit voorstel van de gemeente.
Thbafani
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 76
Lid geworden op: 12 dec 2014, 23:09

Re: Het vervolg!

Bericht door Thbafani »

Dat is goed nieuws voor jullie.

Wij hebben in het verzoekschrift staan dat we het met terugwerkende kracht vanaf 1 januari dus ingaande nieuwe wet kindregelingen willen.
Als het bij ons ingaat zoals bij jullie vanaf indiening verzoekschrift dan zou het eind maart zijn. Dus per 1 april.

Ik denk dat ze er zelf niet mee zal komen, en ik hoop dat het snel opgelost wordt. Dat het niet zoals bij II2014 gaat worden, ergens ben ik bang dat het bij ons daarop uit draait, maar we wachten af.
Plaats reactie