Beslissing Hoge raad met grote gevolgen

Plaats hier alles wat met alimentatie te maken heeft.
Plaats reactie
John2010
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 okt 2015, 22:42

Beslissing Hoge raad met grote gevolgen

Bericht door John2010 »

Hoi,

Ik lig al een tijdje in scheiding, we waren er eindelijk uit wat betreft omgangsregeling en alimentatie. Ik zou het huis op naam nemen, omdat dit moet lukken met NHG.

De papieren waren in de brievenbus gevallen ter ondertekening, maar tegelijk kwam de Hoge Raad met haar uitspraak. Mijn ex ruikt nu geld volgens mij want onze bemiddelaar heeft ook gelijk een herberekening gedaan. Hierdoor gaat mijn totale alimentatie van 100 naar bijna 250euro. Mijn ex wil nu dus niet tekenen voor huidige berekening die we overeen gekomen waren, maar wil de nieuwe berekening.

Ik ben echt niet te beroerd om te betalen voor mijn kinderen, ik werk keihard voor mijn centen, maar die 150 extra per mnd kost me de kop. Het betekend waarschijnlijk zelfs einde woning. Mijn ex denkt er nogal makkelijk over vind ik, want die heeft er geen moeite mee. Ik vind het juist zo belangrijk om de woning te behouden ivm veilige plek voor de kids waar ze opgegroeid zijn.

Mijn ex schiet er niks mee op, want die zit in bijstand, dus of ik nu 100 betaal of 250, daar merkt zijn niets van. Toch vraag ik me af wat zij in totaal voor inkomen heeft. Natuurlijk wil ik dat ook zij het goed heeft en dus automatisch mijn kinderen ook.

Ik weet niet wat ik er nu mee aan moet. Ik ben bang dat we opnieuw kunnen beginnen. Moet ik dan echt toegeven en een bord in de tuin zetten? Dit betekend ook een onderwaarde van ongeveer 25000 voor lief nemen. Een schuld voor ons beiden, maar zij heeft geen inkomen, dus ben ik bang dat ik voor alles op draai......
Arizona
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 33
Lid geworden op: 01 dec 2014, 21:38

Re: Beslissing Hoge raad met grote gevolgen

Bericht door Arizona »

Lastig John. Ik zit in een vergelijkbaar pakket.

Als ze in de bijstand is, wordt bijstand verlaagd met Kinderalimentatie (KA) en Partneralimentatie (PA)
Als de KA omhoog gaat, wordt de draagkracht voor PA lager.

Maar het lijkt erop dat je geen PA betaald. Doe je dat zwart? Dan kun je haar aangeven, dat zogauw de KA omhoog gaat, de PA (zwart of wit) vergelijkbaar lager zal uitvallen. Dan is het dus zeker gunstiger om de KA zo laag mogelijk te houden omdat die wordt gekort op de bijstand.

Als je geen PA betaalt, zou ik gewoon aan de 100 blijven vasthouden nu het nog kan. Je kunt je ex uitleggen dat ze toch niets meer over zal blijven houden, en zo gauw ze uit de bijstand komt, moeten jullie toch een nieuwe berekening maken (alleen al vanwege haar nieuwe inkomen) waar ook de nieuwe (voor haar gunstigere) tremanormen gebruikt zullen worden. Ze hoeft dus niet bang te zijn dat een lagere KA nu, inhoudt dat ze ooit later daar last van zou hebben.

Als ze het er niet mee eens is, zou ik het proberen af te dwingen, nogmaals omdat ze er niets aan heeft. 'afdwingen' klinkt heftig, maar je hebt nu al een berekening gemaakt en wil deze gewoon niet opnieuw aanpassen.

Ook benieuwd wat je bemiddelaar hierover zegt.
Je kunt aanbieden bij de 100 te blijven en haar maandelijks 50 euro onderhands bij te betalen of zo. Dan gaan jullie er beide op vooruit.

Bijstand met kinderen is erg krap. Een paar jaar max, dan zijn de reserves op en is het echt niet leuk meer. Helaas kun je je kinderen betalen wat je wilt, maar het gaat van de bijstand af. Zij lijken dus gedoemd eenzelfde mager leefniveau te hebben omdat je ex met lage bijstand gedwongen wordt haar lage leefniveau te 'delen' als het ware, met de kinderen. Kan ze weinig aan doen. Het is dus wel te doen, maar heel mager. En je kids leven dus niet meer zoals je gewend was, tenzij je hun iets via je ex zwart bijdraagt.
John2010
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 okt 2015, 22:42

Re: Beslissing Hoge raad met grote gevolgen

Bericht door John2010 »

Hoi,

Sorry voor mijn late reactie, drukdrukdruk......

Met deze nieuwe berekening vervalt de partneralimentatie volledig, maar het betekend ook dat ik geen cent meer over houd. Zoals ik eerder al aangaf ben ik niet te beroerd om te betalen, maar zij heeft het zonder mijn bijdrage al beter dan ik het heb. Het is gewoon oneerlijk.

Ze ontvangt namelijk bijstand en daar bovenop krijgt ze nog alleenstaande ouderkop en huursubsidie en die worden niet in mindering gebracht. Al met al, zonder dat ze er hard voor hoeft te werken, zit ze al op gelijk inkomen en dan heeft ze daarnaast nog inkomen wat niet op papier staat en mijn bijdrage voor kinderalimentatie.

Dit is toch krom of zie ik iets over het hoofd? Het geld waar ik van rond moet komen om te eten en drinken is minder dan 100euro per mnd en daarvan zal ik ook mijn kinderen eten moeten geven als ze bij mij zijn. Kan dus geen kant meer op en mijn ex kan doen en laten wat ze wil, lekker op vakantie naar het buitenland, dat is al gepland.....pffff
Plaats reactie