alimentatie eb bijstand

Plaats hier alles wat met alimentatie te maken heeft.
Plaats reactie
koster68
Gewaardeerde schrijver
Gewaardeerde schrijver
Berichten: 21
Lid geworden op: 03 jun 2015, 17:46

alimentatie eb bijstand

Bericht door koster68 »

alimentatie laten berekenen, heel gevecht geweest, maar uiteindelijk beide getekend voor scheiding en stukken naar rechtbank

ex moet bijstand aanvragen,

draagkracht was berekend op 800bruto is 500 netto door het lbio

maar de gemeente wil nu de bijstand direct bij mij gaan verhalen, en een eigen berekening gaan doen?

ik wil gewoon de bijstand direct aan mijn ex blijven betalen, zodat zij aanvullende bijstand krijg?
wat is hier nu de normale gang van zaken???
koster68
Gewaardeerde schrijver
Gewaardeerde schrijver
Berichten: 21
Lid geworden op: 03 jun 2015, 17:46

Re: alimentatie eb bijstand

Bericht door koster68 »

nog een vraag

ik betaal 800 EUR alimentatie, hiervan haal ik af 600EUR ( 50% van hypotheek lasten )

dus ik maak per maand over 200EUR met opmerking alimentatie 800EUR minus 600EUR (50% hypotheek lasten)

is het nu slimmer om de volledige 800 EUR over te maken, en dat zij daarna weer 600EUR naar mij overmaak, of maakt dit niet uit

ik doel hier op het feit, ik wil voorkomen, dat de bijstand de alimentatie direct bij mij komt verhalen
Arizona
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 33
Lid geworden op: 01 dec 2014, 21:38

Re: alimentatie eb bijstand

Bericht door Arizona »

Ik begrijp de constructie niet dat je ex nog aan je hypotheek meebetaalt terwijl ze er niet meer woont. Anders zouden jullie namelijk nog niet gescheiden zijn.
Daar zal uiteindelijk zij maar ook de gemeent wat aan gaan doen. Tijdelijk misschien, maar als jullie uit elkaar zijn, en jij je huis/hypotheek niet aan kan, is dat denk ik op den duur jouw probleem als je in je huis blijft wonen. Daar kan je ex niet aan blijven betalen, en dat zal de gemeente dus ook niet pikken.

Je betaalt dus of 800 euro alimentatie, waarbij de gemeente het raar zal vinden als zij jou 600 euro zal betalen. De gemeente/bijstand zal gewoon zeggen dat zij dat niet meer moet doen.

Of je betaalt maar 200 euro met 'een verhaal over hypotheek' waar de gemeente ook lak aan zal hebben, en imo terecht. Tenzij er een goede verklaring voor is, dat je ex nog aan jouw hypotheek meebetaalt.

Verder kan gemeente volgens mij wel alimentatie bij jou verhalen, maar dat zal volgens mij een bedrag worden dat ALTIJD naar je ex betaalt zal moeten worden. Nog nooit gehoord van een situatie dat het rechtstreeks naar de gemeente zal gaan.
koster68
Gewaardeerde schrijver
Gewaardeerde schrijver
Berichten: 21
Lid geworden op: 03 jun 2015, 17:46

Re: alimentatie eb bijstand

Bericht door koster68 »

ik woon niet in de woning, maar mijn ex woont in de woning
ik heb de woning verlaten, en heb elders een huurwoning gevonden voor 710EUR per maand

de hypotheek is 1200 per maand

ik verdien 2200EUR netto, dus 710 + 1200 + 800 alimentatie + overige vasten lasten minus belasting teruggave - 500 ga ik niet lang vol houden zonder dat ze de helft van de woning betaald waar ze zelf in woont, ik betaal daarnaast nog haar vaste lasten, zoals g/w/l + internet tv verzekeringen

zij probeert urgentie te krijgen voor een sociale huur woning, maar dit gaat nog ca 6mnd duren, over 3 weken heeft ze een afspraak, dan duurt de urgentie 2mnd, en dan 3mnd voor ze een huis krijgt, en dan een maand om over te gaan

als ze over is, ga ik zelf terug naar de koopwoning

verkopen zit er helaas niet in, aangezien de woning 50.000 onder water staat
Arizona
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 33
Lid geworden op: 01 dec 2014, 21:38

Re: alimentatie eb bijstand

Bericht door Arizona »

Ok. Ze 'woont' dus gratis op de 600 euro na die ze jou nu betaalt. Dat wordt inderdaad iets anders.

Ik zou met 2200 netto niet 710 pm en nog 1200 hypotheek betalen… Dat is 1900 enkel aan woonlasten… Zij zou in de huurwoning kunnen gaan wonen, maar ja, daar zal wel weer een reden voor zijn om dat niet te doen.
En met de syriers zal urgentie niet zo urgent zijn als we zouden willen.

Ik denk dat het het best is om 800 euro alimentatie over te maken (aftrekbaar) en haar direct daarna de 600 euro 'huur/woonlasten' te laten overmaken.
Plaats reactie