Uitkomst nieuwe alimentatie berekening na 9 Oktober. Flink h

Plaats hier alles wat met alimentatie te maken heeft.
Plaats reactie
Arizona
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 33
Lid geworden op: 01 dec 2014, 21:38

Uitkomst nieuwe alimentatie berekening na 9 Oktober. Flink h

Bericht door Arizona »

Zojuist uitslag gekregen van nieuwe LBIO berekening na aanpassingen Trema normen door uitspraak 9 Oktober.

Twee jaar geleden kwamen we (via twee verschillende berekeningen gedaan door professionele mediators) uit op ca. 300 € per maand voor twee kinderen.
September dit jaar vanwege kindgebonden budget gelinkt aan kinderen kwam de LBIO berekening voor KA op in totaal 108 per maand.

Nu een maand later, komt de herberekening (gebaseerd op dezelfde gegevens van de berekening van September) uit op 380! Nog meer dan vorig jaar dus, ondanks het wegvallen van KA aftrekpost per 2015.

Ik vermoed dat een lichte verhoging van mijn inkomen meespeelt, maar schrok wel van de toename.
Condat47
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 186
Lid geworden op: 17 feb 2014, 08:49

Re: Uitkomst nieuwe alimentatie berekening na 9 Oktober. Fli

Bericht door Condat47 »

Beste Arizon,

Ook wij hebben deze week de herberekening via het LBIO ontvangen en ook wij zijn van 170 euro naar 217 euro gegaan voor 1 kind. Een verhoging van bijna 50 euro.
Ons loon is niet veranderd dus de nieuwe rekenmethode heeft alleen maar nadelen voor de vader.

Helaas is het niet anders. Moeder heeft ons nog niet gevraagd maar ik verwacht iedere dag een mail waarin ze gaat vragen om een herberekening.

Wij wachten af maar houden rekening met.
Voiceless
Zeer deskundige schrijver
Zeer deskundige schrijver
Berichten: 251
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:50

Re: Uitkomst nieuwe alimentatie berekening na 9 Oktober. Fli

Bericht door Voiceless »

Hoi Arizona,

Je hebt vier berekeningen. Je zou eens nasst elkaar moeten zetten:
- de behoefte
- het berekende netto besteedbare inkomen van jou
- het berekende netto besteedbare inkomen van jouw ex
- het percentage zorgkorting
Dan kan je zien waardoor het verschil veroorzaakt wordt.

Vergeet niet dat een netto salarisverhoging van 100 euro circa 70 euro meer ruimte voor KA geeft.
Arizona
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 33
Lid geworden op: 01 dec 2014, 21:38

Re: Uitkomst nieuwe alimentatie berekening na 9 Oktober. Fli

Bericht door Arizona »

Tx Voiceless.

Ja, Toen we uit elkaar gingen had ik 2010 en 2011 magere jaren en 2012 goed. Nu is de KA berekend op 2012, 2013 en 2014 (Ik ben freelancer, dus ze nemen het gemiddelde van drie jaren).
2013 was zo goed, dat ik wat naar 2014 heb doorgeschoven zodat ook die nu kunstmatig goed is.
Nu heb ik echter sinds 2014 de kinds op maandag en verdien ik duidelijk en aantoonbaar minder. Vandaar dat ik niet echt meer
kA wil betalen dan de 300 van voorheen. De PA zal ik wel laten berekenen op basis van mijn daadwerkelijke inkomen; die betaal ik toch onderhands. Ik verwacht dat die nu op bijna nul zal komen.
Vervelend voor mijn ex…
ll2014
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 696
Lid geworden op: 08 sep 2014, 21:35

Re: Uitkomst nieuwe alimentatie berekening na 9 Oktober. Fli

Bericht door ll2014 »

Arizona schreef:Vandaar dat ik niet echt meer kA wil betalen dan de 300 van voorheen.
Helaas is het niet van belang wat jij wilt.....
Pas als jij duidelijk kan maken dat je inkomen nu lager is dan wat voor de vaststelling wordt gebruikt heb je een kans, maar ik ben bang dat er gezegd zal gaan worden dat 2015 nog niet eens beëindigd is en je nu al stelt dat dit lager is als te vroeg wordt gezien.
Als ik je zo beluister zou 2013, 2014 en 2015 als 3 jaren waarover KA bepaald wordt ook nog wel eens net zo hoog kunnen zijn dan 2012, 2013 en 2014.
Met andere woorden, je kunt nu onmogelijk stellen dat je inkomen erop achteruit is gegaan, hooguit kun je stellen dat de vooruitzichten zijn dat je er op achteruit gaat, maar daar gaat normaal gesproken geen rechter in mee.
Achteraf gezien misschien geen slimme keuze om delen van 2013 door te schuiven naar 2014.....
Plaats reactie