Ex werkt niet mee aan verkoop woning

Heb je vragen? Klik dan hier, want hier kan je al je vragen kwijt. Kijk ook bij de anderen die een vraag geplaatst hebben, misschien kun je iemand helpen met een antwoord
Plaats reactie
desjaak
Frequent schrijver
Frequent schrijver
Berichten: 13
Lid geworden op: 28 mei 2015, 06:57

Ex werkt niet mee aan verkoop woning

Bericht door desjaak »

Hallo,

ik ben onlangs gescheiden maar het huis moet nog worden verkocht. Ik neem zelf het huis over maar je raadt het al, hex werkt niet mee. We zijn beiden voor de helft eigenaar.

Het huis heeft onderwaarde maar indien verrekend (50/50) met de beleggingspolis houden we beiden een paar duizend euro over.

Maar goed, ze werkt dus niet mee. Ik draag inmiddels een dik jaar alle lasten. Rente en kosten beleggingspolis.

Ik heb uiteraard geen zin in weer een gang naar de rechter. Welke middelen heb ik om haar "onder druk" te zetten? Bijvoorbeeld een claim van alle kosten (de helft) die ik heb moeten betalen indien zij niet mee werkt ?

Wie heeft hier ervaring mee en kan mij helpen?

Bij voorbaat dank,
deSjaak
Condat47
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 186
Lid geworden op: 17 feb 2014, 08:49

Re: Ex werkt niet mee aan verkoop woning

Bericht door Condat47 »

Vervelend dat ze niet meewerkt maar wat is haar reden dat ze niet mee wil werken aan een verkoop. Is dit omdat jij het wilt kopen of wil ze zo ie zo niet meewerken aan een verkoop?

Zo te lezen hebben jullie geen restschuld als jij het over neemt. Wat als iemand anders het koopt. Is er dan wel een restschuld. Staat het ergens vast dat ze de helft van de kosten moet betalen ook nu ze dit niet doet?
Jeroen206
Frequent schrijver
Frequent schrijver
Berichten: 10
Lid geworden op: 29 mar 2012, 10:55

Re: Ex werkt niet mee aan verkoop woning

Bericht door Jeroen206 »

Kun je niets aan doen .
Heb hezelde aan de hand gehad , 4 jaar lang.

Enigste wat je kan doen , is een akkoordje met de bank maken.
Zodat je niet , een BKR registratie krijgt , als er niet betaald word.

Afspreken dat je betaald na verkoop huis , en het dan direct bij de notaris afhandelen.
En dreigen met een openbare verkoop , en dit via bank laten lopen.

De banken zijn wellwillend om mee te werken , als ze zien dat er geen restschuld overblijft.
Voiceless
Zeer deskundige schrijver
Zeer deskundige schrijver
Berichten: 251
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:50

Re: Ex werkt niet mee aan verkoop woning

Bericht door Voiceless »

Op zich is het niet onredelijk dat jij de kosten draagt, als jij er ook alleen woont. Niet betalen aan de ank is ongunstig aangezien jullie beiden hoofdelijkmaansprakelijk zijn. De bank haalt het geld toch wel bij diegene die het heeft en houdt geen rekening wie er zou moeten betalen.

Over de beleggingspolis hoef je je (in beginsel) geen zorgen te maken. Verrekening vindt plaats op datum echtscheiding en naar rato van inleg. Het wordt wel lastig als je in gemeenschap van goederen getrouwd bent en de echtscheiding nog niet is uitgesproken. Dan is nog steeds alles gezamelijk.

Het kan een kange adem vergen, maar meestal gaat het bezit de ander ook in de weg zitten. Ze kan zelf niet kopen, lenen, etc.
desjaak
Frequent schrijver
Frequent schrijver
Berichten: 13
Lid geworden op: 28 mei 2015, 06:57

Re: Ex werkt niet mee aan verkoop woning

Bericht door desjaak »

Bedankt voor jullie reacties.

Even wat extra info die ik had moeten geven.

Ik woon zelf in het huis en ik wil er blijven wonen. Er is onderwaarde van 25K maar deze wordt door de polis ruimschoots goedgemaakt (35K).
Hex werkt niet mee omdat de waarde minder is dan verwacht en omdat ze mij het huis niet gunt.
Ik begrijp uit de reacties dat, omdat ik nu de lasten draag, ik wel degelijk een bedrag terug kan claimen ?

Punt is, ik wil haar onder druk kunnen zetten (niet op een vervelende manier) maar dan zonder naar de rechtbank te moeten. Adv + griffiekosten etc etc.
kiekiek
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 633
Lid geworden op: 01 nov 2014, 07:26

Re: Ex werkt niet mee aan verkoop woning

Bericht door kiekiek »

Altijd vervelende situaties, ik zit nu met ongeveer hetzelfde, maar dan net iets anders:

- de woning staat op naam van mijn ex
- de schuld staat op naam van mijn ex
- via huwelijkse voorwaarden valt de woning in de gemeenschap en de schuld is aan haar
- de schuld is ongeveer gelijk aan de overwaarde van de woning

Zij heeft gedreigd om de woning te gaan verkopen, zodat ze de schuld bij de bank kan aflossen.

Ik vraag me af of er manieren zijn om de verkoop te blokkeren, zodat ik de woning kan overnemen.
Ik weet ook lang niet alles, maar door gemaakte fouten uit het verleden, probeer ik anderen op een positieve manier te helpen.
desjaak
Frequent schrijver
Frequent schrijver
Berichten: 13
Lid geworden op: 28 mei 2015, 06:57

Re: Ex werkt niet mee aan verkoop woning

Bericht door desjaak »

Hallo Kiekiek,

uit je verhaal maak ik op dat je geen mede-eigenaar bent van de woning?

Indien je mede-eigenaar bent kun je de koop blokkeren, want jouw handtekening is dan ook nodig. Je ex kan dan wel via een procedure er voor zorgen dat ze kan tekenen in jouw naam.

Ben je geen mede-eigenaar, dan kan jouw ex doen wat ze wil met het huis.

Groet,
DeSjaak
kiekiek
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 633
Lid geworden op: 01 nov 2014, 07:26

Re: Ex werkt niet mee aan verkoop woning

Bericht door kiekiek »

desjaak schreef:
Ben je geen mede-eigenaar, dan kan jouw ex doen wat ze wil met het huis.
Die troef heeft ze helaas in handen, staan dan gelukkig wat troeven van mijn kant tegenover. Wel weer een leermoment voor de toekomst. Het is afwachten, ze is uitgenodigd voor een viergesprek bij mijn advokaat, maar echt schot zit daar helaas niet in.
Ik weet ook lang niet alles, maar door gemaakte fouten uit het verleden, probeer ik anderen op een positieve manier te helpen.
Plaats reactie