Ouderlijk gezag aantonen bij school?

Scholen moeten informatie geven over uw kinderen. Veel scholen doen dit niet en verschuilen zich achter hun eigen regels die niet van toepassing zijn. Heeft u ook deze ervaringen
Plaats reactie
naïeveling
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 5
Lid geworden op: 15 okt 2015, 23:25

Ouderlijk gezag aantonen bij school?

Bericht door naïeveling »

Beste mede vaders,

Sinds augustus 2015 zit mijn dochter (13) op het voortgezet onderwijs.

Uiteraard wil ik als vader graag haar ontwikkeling volgen en heb daarom het verzoek bij de school gedaan om (net zoals de moeder) toegang krijgen via het 'online ouderportaal' waarin je de resultaten en eventuele afwezigheid van je kind kan inzien en kan volgen.

Na diverse telefoontjes en mailtjes met school voel ik me weer de vader zoals ik het de afgelopen jaren ervaren heb. Als een betalende toeschouwer.

Toegang tot dit 'online ouderportaal' kan ik volgens school krijgen, wanneer ik mijn ouderlijk gezag aan kan tonen.
Voor zover ik weet heb ik geen papiertje waarop dit staat vermeldt en voor zover ik weet
heb ik automatisch ouderlijk gezag, aangezien mijn dochter is geboren tijdens mijn huwelijksperiode.

Ik heb een copy paspoort van mijn dochter samen met de echtscheidingspapieren naar school gemailed, waaruit blijkt dat mijn dochter tijdens de huwelijkse periode geboren is.
Haar geboortejaar ligt namelijk een aantal jaar vóór de echtscheiding.

Ook een copy vd de door de rechter vastgestelde omgangsregeling heeft niet geholpen.
Op medewerking van mijn ex kan ik niet rekenen, omdat ze (zoals vaker) tegen de afspraken in, mij simpelweg niet als vader heeft aangemeld bij inschrijving op school.

Volgens school moet ik een papier kunnen overleggen waarop staat dat ik ouderlijk gezag heb. Eerder kunnen/willen ze mij geen toegang geven.

Mijn vraag aan jullie: Wat mis ik??

------------------------------

Aanvullende info:

Omgangsregeling - ja, de eerste 10 jaar werd die wat weekenden betreft nagekomen.
Vakanties was altijd 'vechten' om de restjes omdat moeder doet wat ze wil.

Jeugdzorg & kinderbescherming - nee, nog nooit mee in aanraking geweest.
Tot 2 jaar geleden altijd prima en gezellig contact met mijn dochter gehad.

Laatste 2 jaar is het door invloeden van moeders kant allemaal wat minder en bemoeilijkt, maar dat neemt niet weg dat ik mijn dochter wil kunnen volgen op school en weer volgens de vastgestelde (of een aangepaste) omgangsregeling wil kunnen zien.
Danny54
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 60
Lid geworden op: 19 dec 2014, 10:38

Re: Ouderlijk gezag aantonen bij school?

Bericht door Danny54 »

(Hoera, ik weet een keertje een antwoord :D Heel leuk, beginnen met een studie rechten... ;) Fascinatie is gekomen door mijn eigen rechtzaak... maar goed, to the point :P )

Je kan een uitreksel uit het Gezagsregister aanvragen om dit aan te tonen :) Net zoals adres in een register wordt bijgehouden, wordt gezag dit ook, en dit kan je bij de rechtbank opvragen:

----

Een uittreksel uit het centraal gezagsregister kunt u schriftelijk aanvragen bij alle rechtbanken in Nederland. Uw verzoek kunt u het beste indienen bij de voor u dichtstbijzijnde rechtbank.

U dient de volgende gegevens te vermelden: de naam van de minderjarige, de geboortedatum en de geboorteplaats.
Voor dit uittreksel worden door de rechtbank geen kosten in rekening gebracht.

(https://www.rechtspraak.nl/Organisatie/ ... fault.aspx) (Toevallig Limburg gepakt, maar kan overal)
naïeveling
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 5
Lid geworden op: 15 okt 2015, 23:25

Re: Ouderlijk gezag aantonen bij school?

Bericht door naïeveling »

Dank je wel voor dit duidelijke antwoord Danny. :D
Voiceless
Zeer deskundige schrijver
Zeer deskundige schrijver
Berichten: 251
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:50

Re: Ouderlijk gezag aantonen bij school?

Bericht door Voiceless »

Ook zonder gezag heb je recht op informatie. Welliswaar beperkter, maar in ieder geval een rapport.
The Driver
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 843
Lid geworden op: 29 dec 2009, 23:37

Re: Ouderlijk gezag aantonen bij school?

Bericht door The Driver »

Heel veel scholenbesturen dienen eens een cursus basis familierecht te volgen.
Hoewel ik ook gewoon gezag had, heeft het toch anderhalf jaar geduurd voordat ik voor één kind toegang tot het schoolplatform via internet kreeg.
Hoewel het ook wettelijk verplicht is bij inschrijving bij een school, dat beide ouders daarvoor dienen te tekenen, lapt men ook die regel aan zijn laars.
De school wist mij wel te vinden toen moeder de jaarlijkse schoolbijdrage weigerde te betalen, een gedeelte daarvan is niet wettelijk verplicht, maar wel als men deelneemt aan vrijwillige schooluitjes en reisjes.
Tot vier maal toe daarvoor bij de kantonrechter geweest, want de school wilde mij dwingen te betalen. De kantonrechter wees uiteindelijk de eis van de school af, omdat ik geen toegang tot het schoolcomputerprogramma had en dus onkundig was van de schoolkosten.
Overigens geen woord van de kantonrechter, dat de school de wet overtreden had i.v.m. de inschrijving op die school.
naïeveling
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 5
Lid geworden op: 15 okt 2015, 23:25

Re: Ouderlijk gezag aantonen bij school?

Bericht door naïeveling »

Heb vd week navraag gedaan bij rechtbank.

Voor mijn dochter is er geen gezagsregistratie bekent in het landelijk gezagsregister.
Dat komt dus doordat mijn dochter geboren is tijdens huwelijkse periode.
Hierdoor hebben beide ouders het automatisch ouderlijk gezag.

Zo ook hiervan de bevestiging toegestuurd gekregen van de uiterst vriendelijk en behulpzame afdeling 'Familierecht' die dat allemaal bevestigde.

Kopie gekregen van het gezagsregister waarop dus staat dat er geen ouderlijk gezag bekent is.

Mij is geadviseerd deze uitleg bij school neer te leggen met tevens het advies aan school om contact op te nemen met de afdeling familierecht voor nadere informatie.

Ik vind de kennis bij school over zo'n maatschappelijk veel voorkomend probleem amateuristisch over komen. Iedereen kan 'Googlen' naar de verschillende soorten van ouderlijk gezag i.p.v. zich te verschuilen achter de zogenaamde privacy regels van het kind.

Nu maar hopen dat ze bereid zijn een belletje te plegen naar de afdeling familierecht voor nadere informatie tot kennisoverdracht, want anders gaat mij wellicht het gevoel bekruipen dat er misschien sprake is van tegenwerking. :roll:
naïeveling
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 5
Lid geworden op: 15 okt 2015, 23:25

Re: Ouderlijk gezag aantonen bij school?

Bericht door naïeveling »

Gisteren eindelijk de toegang tot het online ouderportaal gekregen van school!

Ze hebben contact opgenomen met een juridisch medewerkster van de rechtbank waar ze
nieuwe kennis inzake het ouderlijk gezag hebben opgedaan.

Triest dat het allemaal zo moeizaam moest verlopen.
Hopelijk hebben anderen hier in de toekomst ook iets aan en wordt de door school opgedane kennis niet alleen toegepast in mijn situatie.
Condat47
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 186
Lid geworden op: 17 feb 2014, 08:49

Re: Ouderlijk gezag aantonen bij school?

Bericht door Condat47 »

Gelukkig, eindelijk een klein succesje.

Dat het zoveel moeite moet kosten is toch van de zotte.

Hopelijk doet je dochter het allemaal prima op school maar jij kan dit nu gelukkig zelf inzien :lol:
Danny54
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 60
Lid geworden op: 19 dec 2014, 10:38

Re: Ouderlijk gezag aantonen bij school?

Bericht door Danny54 »

Goed nieuws alsnog :D
naïeveling
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 5
Lid geworden op: 15 okt 2015, 23:25

Re: Ouderlijk gezag aantonen bij school?

Bericht door naïeveling »

Danny54 schreef:Goed nieuws alsnog :D
Dankzij jouw verwijzing naar het gezagsregister kwam ik in contact met de juridisch medewerkster die de school heeft kunnen wijzen op hun incomplete kennis aangaande ouderlijk gezag. Dank! :D
Condat47 schreef:Gelukkig, eindelijk een klein succesje.

Dat het zoveel moeite moet kosten is toch van de zotte.

Hopelijk doet je dochter het allemaal prima op school maar jij kan dit nu gelukkig zelf inzien :lol:
Gaat zeer behoorlijk!
Het is inderdaad een klein succesje, maar de informatie die ik nu in kan zien zullen een weerzien toch enigszins vergemakkelijken.

Dank allemaal voor zover. Ik blijf uiteraard meelezen en zal indien ik echt kan bijdragen niet schromen mijn praktijkkennis te delen.
Plaats reactie