Niet naar de rechtszaak gaan?

Heb je vragen? Klik dan hier, want hier kan je al je vragen kwijt. Kijk ook bij de anderen die een vraag geplaatst hebben, misschien kun je iemand helpen met een antwoord
Plaats reactie
Condat47
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 186
Lid geworden op: 17 feb 2014, 08:49

Niet naar de rechtszaak gaan?

Bericht door Condat47 »

Beste,

Wat gebeurd er als de rechter beide partijen oproept en je gaat niet?

Ex heeft verzoek in gediend om omgang volledig stil te zetten.
Rechtszaak vorig jaar mei: ex moet omgangsregeling weer terug opstarten.
Tevens verplichte hulp via Juzt.

Omgang is nooit terug opgestart, ex doet geen moeite. Juzt heeft letterlijk aangegeven dat zij er geen vertrouwen in hebben dat het traject gaat werken. Vader heeft om die reden het traject stop gezet. Rechtszaak pro-forma aangehouden tot maart.
Geen idee wat dit precies in gaat houden.

We hebben hoop opgegeven maar willen vooral geen kosten meer maken aan een moeder die gewoon toch niet wil mee werken en haar hele leven zal proberen de kinderen weg te houden bij vader.
Vandaar dat we er over denken om als we opgeroepen worden niet te gaan.

Kan dat en mag dat?

Of kan de rechter ons een extra hoge alimentatie in de maag splitsen.

Zorgkorting heeft ex toch al verwijderd in haar laatste berekening dus we betalen al de hoofdprijs.
ll2014
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 696
Lid geworden op: 08 sep 2014, 21:35

Re: Niet naar de rechtszaak gaan?

Bericht door ll2014 »

Condat47 schreef:Zorgkorting heeft ex toch al verwijderd in haar laatste berekening dus we betalen al de hoofdprijs.
Daar heeft ex helemaal niets over te zeggen, dat zal de rechter moeten bepalen.
Voiceless
Zeer deskundige schrijver
Zeer deskundige schrijver
Berichten: 251
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:50

Re: Niet naar de rechtszaak gaan?

Bericht door Voiceless »

Pro forma wil meestal zeggen dat er een datum is gesteld voor ern handeling, meestal voor het inleveren van stukken of rapportage. Op basis van dat bepaald de rechter het vervolg. Er is dan meestal geen fysieke zitting.

In jullie geval is het waarschijnlijk verstandig om door te zetten. Laat je niet ontmoedigen. Hangt een beetje af wat Juzt de rechter meedeelt en wat de stand in de procedure is.
Condat47
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 186
Lid geworden op: 17 feb 2014, 08:49

Re: Niet naar de rechtszaak gaan?

Bericht door Condat47 »

II2014,

Ik begrijp je antwoord maar .... Ex heeft rechtsbijstand, zij gaat niet akkoord met verrekening van enige zorgkorting aangezien we kind al ruim een jaar niet gezien hebben.
Door toedoen van haar weliswaar maar dat maakt voor de beslissing bij de rechtbank niet veel uit vrees ik.
Natuurlijk kan je het WEER op een rechtszaak uit laten komen, en 2000 euro armer.
En al zouden we er iets mee winnen, het zal haar zeker niet bewegen om kind nu weer wel naar ons toe te laten komen. Ze zal daardoor alleen maar dwarser worden.

En zo lang ze in de bijstand zit kunnen wij eigenlijk niet veel. Ze heeft toch rechtsbijstand.
kiekiek
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 633
Lid geworden op: 01 nov 2014, 07:26

Re: Niet naar de rechtszaak gaan?

Bericht door kiekiek »

Condat47 schreef:
Wat gebeurd er als de rechter beide partijen oproept en je gaat niet?
In het procesreglement familierecht staat (ik meen artikel 2.1) dat partijen naar behoren moeten worden opgeroepen. Naar behoren wil zeggen per aangetekende brief. Mocht je een uitnodiging ontvangen per gewone brief dan is niet voldaan aan het procesreglement. Je zou dan thuis kunnen blijven, de ex zal dan waarschijnlijk wel aanwezig zijn en er zal wel een zitting zijn, maar dan zonder uitspraak. Vervolgens wordt je opnieuw opgeroepen maar dan wel aangetekend voor een nieuwe zitting maanden later. Ik heb dit zelf een keer meegemaakt, maar het is slechts uitstel.
Ik weet ook lang niet alles, maar door gemaakte fouten uit het verleden, probeer ik anderen op een positieve manier te helpen.
Voiceless
Zeer deskundige schrijver
Zeer deskundige schrijver
Berichten: 251
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:50

Re: Niet naar de rechtszaak gaan?

Bericht door Voiceless »

Als er een beschikking/ouderschapsplan is waarin een omgangsregeling is opgenomen dan wordt dat in principe aangehouden voor de zorgkorting. KA en feitenlijke ongang staan los van elkaar. Last je niet intimideren.
ll2014
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 696
Lid geworden op: 08 sep 2014, 21:35

Re: Niet naar de rechtszaak gaan?

Bericht door ll2014 »

Condat47 schreef:zij gaat niet akkoord met verrekening van enige zorgkorting aangezien we kind al ruim een jaar niet gezien hebben.
Door toedoen van haar weliswaar maar dat maakt voor de beslissing bij de rechtbank niet veel uit vrees ik.
Zorgkorting is niet iets wat je onderling bepaalt, als het goed is heeft de rechter bij het vaststellen van de KA daar al rekening mee gehouden.
Ex kan nu niet zomaar daar vanaf wijken, zeker niet als ze duidelijk zelf de oorzaak is van het niet zien van het kind door de andere ouder.
Er zijn ook situaties waarin de rechter in zo'n geval overgaat tot het bepalen van het hoofdverblijf bij de andere ouder.
Plaats reactie