kindgebonden budget mogelijk?

Heb je vragen? Klik dan hier, want hier kan je al je vragen kwijt. Kijk ook bij de anderen die een vraag geplaatst hebben, misschien kun je iemand helpen met een antwoord
Plaats reactie
virgo
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 mar 2016, 21:02

kindgebonden budget mogelijk?

Bericht door virgo »

Een paar jaar geleden gescheiden, ouderschapsplan en omgangsregeling is in gang gezet. Ik heb 1 kind. Er staat nergens co-ouderschap. Op papier staat "gezamelijk gezag."

Co-ouderschap is geen juridische term had ik begrepen. Destijds is in de berekening KA rekening gehouden met het in 2014 vastgestelde kindgebonden budget en toeslagen. Ik kreeg 0, anders zou ik nog meer KA betalen. Met de uitspraak hogerrechtshof in oktober 2015 dat het kindgebonden budget niet bij het inkomen opgeteld mag worden haalt het niet zo veel uit om e.e.a. opnieuw te berekenen.

Maar ik zie een andere insteek.. ik werd getriggerd door de aangifte 2015. “Stond KIND minstens 6 maanden ingeschreven op hetzelfde adres als u?” waar ik door de omgangsregeling op ja kan antwoorden bij gemiddeld 3 dagen of meer per week. Hiermee zou ik ook kindgebonden budget mee kunnen aanvragen...Right? Alleen nibud en svb zelf zegt het volgende daarover:

-de wizard svb: De Belastingdienst kan het kindgebonden budget niet over beide ouders verdelen.
-Nibud: De Belastingdienst keert het kindgebonden budget uit. Het budget kan worden verdeeld over beide ouders. Dit kan alleen als er twee of meer kinderen zijn én als er sprake is van co-ouderschap. U krijgt dan dus allebei een deel van het budget uitbetaald.

Uitdaging wanneer 1 ouder het maar krijgt.
Het handigste is dat aanvragen op ouder met minste inkomen. Ex zal vast niet happig zijn om dat dan in eens te delen. Ik wil best meer KA betalen als dat bedrag kindgebonden budget navenant wordt verdeeld. Weet zeker dat ik er dan aanzienlijk gunstiger uitkom kwa betalen. (lees eerlijker ivm berekening 2014) Laten we vooropstellen dat ik niet te beroerd ben om te betalen. Ik kan het kgb aanvragen, maar zal dan aanzienlijk minder krijgen en ex niets (maar sta in principe in mijn recht?) wat ook niet de bedoeling is.

Ik denk er wel aanzienlijk gunstiger en eerlijker uit te komen door de richting van dit pad te kiezen. Juiste denkwijze?

-Lijkt dat wat en hoe vlieg ik dat aan? Of andere tips?
-Noodgreep voor co-ouderschap kiezen, is dat een mogelijkheid bij 3 dagen in de week gemiddeld? (navenant verdelen uiteraard)
Thbafani
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 76
Lid geworden op: 12 dec 2014, 23:09

Re: kindgebonden budget mogelijk?

Bericht door Thbafani »

Je kunt via toeslagen.nl een proefberekening maken en zien of je recht hebt op kindgebonden budget. Dit heeft te maken met je inkomen.
Je kunt ook recht hebben op inkomensafhankelijke combinatie korting als je co ouderschap hebt, hiervoor kun je het beste even bellen met de belasting telefoon.
virgo
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 mar 2016, 21:02

Re: kindgebonden budget mogelijk?

Bericht door virgo »

Via proefberekening heb ik recht er op. Maar er kan maar aan 1 ouder worden uitbetaald. Bedankt voor de tip voor inkomensafhankelijke combinatiekorting. Ik zal eens kijken. Heb ik überhaubt co-ouderschap? (meer info in topic start, gedeelte "gezamelijk gezag")

Hier mijn gedachte:

Mijn dilemma is dus dat wanneer ik het kindgebonden budget krijg, de ex partner niets krijgt en gaat klagen over dat ik dan meer KA moet betalen. (want, in initiële berekening KA is hiermee rekening gehouden) Anderzijds, het voorstellen om het aan haar toegewezen bedrag aan kindgebonden budget (wat meer is ivm inkomens-verschil) navenant te splitsen kan ik ook zie ik ook stranden. Wie wil er nou gratis geld weggeven?

Maar die laatste optie is serieus iets waarvan ik denk dat het scheve budgetverschil door hoger kindgebondenbudget ex-partner rechtgetrokken wordt. Ook al zou ik daardoor iets meer KA moeten gaan betalen. Immers, het kindgebonden budget moet niet in mindering worden gebracht op de behoefte van een kind, maar moet meegenomen worden bij de berekening van de draagkracht van de ouder die het kindgebonden budget ontvangt.

Hopelijk verduidelijkt dit iets. Is het een reële gedachte met potentie op positieve wending richting mijn kant?

Er zijn vast wel echte co-ouders hier met 1 kind die kindgebonden budget ook splitsen. Dat gaat dan toch op laagste inkomen? En dan die toeslag verdelen naar aantal dagen per week lijkt mij? (niet inkomen)
Bertje
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 128
Lid geworden op: 17 mar 2016, 19:57

Re: kindgebonden budget mogelijk?

Bericht door Bertje »

Dit is een lastige situatie en denk dat je het beste eens aan je advocaat kan vragen. Het zou toch van de zotten zijn dat zij een berg geld ontvangt en jij niks omdat zij iets minder verdient. Het is bij ons ook zo alleen wij hebben geen co ouderschap omdat zij dat niet wilt.
Plaats reactie