Berekening kinderalimentatie

Plaats hier alles wat met alimentatie te maken heeft.
Plaats reactie
Peter1800
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 jul 2016, 23:36

Berekening kinderalimentatie

Bericht door Peter1800 »

Hallo,
Vast de zoveelste vraag mb kinderalimentatie, maar elke case is toch net wat anders. Vandaag een voorstel voor kinderalimentatie ontvangen van de advocaat van mijn ex. Hierbij heeft hij de berekening gemaakt wanneer beide kinderen bij mijn ex ingeschreven staan. Dit is echter niet het geval. Het ene kind staat bij mijn ex ingeschreven en de ander bij mij. We hebben beide de kinderen 3,5e dag per week.

Ik wil dus een tegenvoorstel doen, maar wil graag even checken of mijn cijfers kloppen:

Behoefte per kind: 405
Zorgkorting per kind: 141

Mijn inkomen, inc KGB: € 2364, dus draagkracht is € 535
Inkomen ex, inc KGB: € 1594, dus draagkracht € 161 (iets minder, maar staat niet in de tabel)
Om tot een gelijke draagkracht te komen zou ik op basis van bovenstaande gegevens € 187 moeten betalen. Na verdeling komt de draagkracht voor beide op € 348 uit.
Per kind is er dus een tekort van € 56.

Het te betalen bedrag, € 187, kan ik daar nog de zorgkorting afhalen en tekort bij op tellen? Dus: € 187 - € 141 (zorgkorting) + € 56 (tekort) = € 102 als uiteindelijk te betalen bedrag?

Of moet ik de zorgkorting en tekort hier helemaal niet in meerekenen, omdat mijn ex dat ook moet doen, en dan op een min bedrag uitkomt?

Naast dit punt ben ik het verder eens met het plan. Dat is de reden dat ik zelf nog geen advocaat heb. Mocht deze materie te complex zijn, dan schakel ik er één in, maar alles 'zelf willen doen' is een trekje van mij, vandaar eerst deze weg.

Alvast bedankt in ieder geval voor de reacties!
Voiceless
Zeer deskundige schrijver
Zeer deskundige schrijver
Berichten: 251
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:50

Re: Berekening kinderalimentatie

Bericht door Voiceless »

ik jouw berekening niet helemaal volgen, het lijkt erop dat jouw ex in verhouding meer van haar draagkracht kwijt is dan jij. Zorgkorting is pas aan de orde als de draagkracht voldoede is. Dat lijkt niet zo te zijn.

Wat je zou kunnen doen is een berekening laten maken via het LBIO, kost geloof ik 50 euro.
Peter1800
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 jul 2016, 23:36

Re: Berekening kinderalimentatie

Bericht door Peter1800 »

Op de ene site lees ik dat zorgkorting inderdaad pas aan de orde is als de draagkracht voldoende is, maar op de andere site lees ik dat de helft van het tekort van de zorgkorting afgetrokken moet worden. Dit laatste is wat zowel haar advocaat als ik heb gedaan.

Hierin kom ik nu wel achter een rekenfoutje. De zorgkorting moet van de draagkracht afgehaald worden, en vervolgens de helft van het tekort er weer bij opgeteld worden.

Dus bij mij: draagkracht € 535 - zorgkorting € 141 + helft tekort € 56 = € 450
Bij mijn ex: draagkracht € 161 - zorgkorting € 141 + helft tekort € 56 = € 76

Bij een betaling van € 187 kom je dan beide op een gelijk bedrag uit. Hierbij maakt het tekort en zorgkorting dus inderdaad niets uit, omdat ik bij mijn eerdere rekensom, voor het meenemen van zorgkorting en tekort, ook op € 187 uitkwam.

Als niemand hier met 100% zekerheid kan zeggen: je hebt gelijk, dan zal ik inderdaad een berekening laten maken door het LBIO, mocht ik geen advocaat nemen. Bedankt voor je antwoord Vocieless!
Thbafani
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 76
Lid geworden op: 12 dec 2014, 23:09

Re: Berekening kinderalimentatie

Bericht door Thbafani »

dit komt uit het trema rapport van de expertgroep.

"Op de regel dat de zorgkorting de bijdrage vermindert, wordt een uitzondering gemaakt in het geval de draagkracht van de onderhoudsplichtigen onvoldoende is om in de behoefte van het kind te voorzien. Indien een tekort aan draagkracht bestaat, vermindert het tekort de zorgkorting. Na toepassing van de zorgkorting wordt het tekort gelijkelijk verdeeld over de onderhoudsplichtigen.
Voorbeeld
Behoefte van het kind € 415 per maand Zorgkorting 15% € 62 per maand
Stel: draagkracht ouder 1 is € 260 draagkracht ouder 2 is € 115.
De gezamenlijke draagkracht is € 40 minder dan de behoefte van € 415. Gelijke toerekening van het tekort aan de beide ouders leidt tot toerekening van de helft van het tekort, dat wil zeggen € 20, aan ouder 1. In dat geval kan de bijdrage van ouder 1 als volgt worden berekend: € 260 – (€ 62 -
€ 20) = € 218. Ouder 1 kan zijn zorgkorting dus maar gedeeltelijk verzilveren.

Is het tekort aan gezamenlijke draagkracht van beide ouders om in de behoefte van het kind te voorzien in dit geval twee keer zo groot als de zorgkorting waar ouder 1 recht op heeft, dan dient ouder 1 tot het volledige bedrag van zijn draagkracht bij te dragen. Het tekort om in de behoefte te voorzien wordt over de ouders verdeeld, nu ouder 2 een bijdrage krijgt die lager is dan de behoefte en ouder 1 de zorgkosten niet kan verdisconteren.
Plaats reactie