Aan te leveren documenten

Plaats hier alles wat met alimentatie te maken heeft.
Plaats reactie
Scippy
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 aug 2016, 22:32

Aan te leveren documenten

Bericht door Scippy »

Beste allen,

allereerst bedankt voor de vele nuttige informatie die ik reeds heb ontvangen via jullie forum!

Ik kreeg van de advocaat van mijn ex een schrijven over herziening van de kinderalimentatie. Hierbij wordt er gevraagd om een diversiteit aan documenten die ik aan moet leveren. Nu begrijp ik nog wel waarom ik een recente loonstrook moet aanleveren. Maar documenten waar ik het belang niet van weet betreffen:
- jaaropgave 2015
- IB aangiften 2014 en 2015
- meest recente bankafschrift van circa 1,5 mnd
- overzichten spaartegoeden

Weten jullie het belang hier van? En wat ben ik verplicht om aan te leveren?

Alvast bedankt.......
Condat47
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 186
Lid geworden op: 17 feb 2014, 08:49

Re: Aan te leveren documenten

Bericht door Condat47 »

Scippy,

Je ex kan het toch vragen :wink: , wie weet geef jij dit zaken wel zo af en hebben ze zo inzicht in je financiële handel.

Het gaat hier om kinderalimentatie geen partner alimentatie. Ik heb nog nooit meegemaakt dat er bij een berekening naar een kopij van mijn bankafschrift werd gevraagd en vraag me ook sterk af wat daar de noodzaak van is.

Jaaropgave en IB 2014 en 2015 kan ik nog iets van begrijpen. maar recente bankafschriften en spaartegoeden hebben ze volgens mij niets mee te maken en heb ik bij een herberekening van kinderalimentatie nog nooit meegemaakt.

Vraag het anders even goed na voordat je te veel informatie geef aan de advocaat van ex.

Wat is overigens de reden dat de kinderalimentatie herzien moet worden en is deze reden wel terecht? Daar zou ik eerst naar kijken.
ll2014
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 696
Lid geworden op: 08 sep 2014, 21:35

Re: Aan te leveren documenten

Bericht door ll2014 »

Scippy schreef:En wat ben ik verplicht om aan te leveren?

Alvast bedankt.......
Je bent helemaal niets verplicht om aan te leveren aan de advocaat van je ex.....

Pas als er een verzoek is bij de rechter, en de zittingsdatum is bepaald, ben je verplicht om bepaalde informatie over je financiële informatie te verstrekken, niet eerder!
Ik zou ze ook zeker niet eerder verstrekken.
Scippy
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 aug 2016, 22:32

Re: Aan te leveren documenten

Bericht door Scippy »

Condat47 en II2014, dankjewel voor de reactie. Het gaat hier indd over kinderalimentatie. Ik kon de rest ook al niet plaatsen....

Heb in ieder geval hetzelfde verzoek neergelegd voor informatie van haar kant.

Doet dit allemaal nog zonder advocaat. Dit aangezien ik wil wachten met heel veel advocaatkosten (in tegenstelling tot mijn ex wordt ik niet gesubsidieerd). Maar ga deze week wel even langs bij een advocaat op een soort van kostenloos spreekuur, wil even klankborden.

De reden is dat sinds wij uit elkaar zijn ik meer ben gaan verdienen (is hun stelling) en mijn ex ontvangt sinds kort een uitkering (minder gaan verdienen). En ik snap best dat er wettelijke richtlijnen zijn, maar wil bij meer betalen wel zeker zijn van het feit dat alles naar mijn kinderen gaat. En niet dat ik meebetaal aan haar uitjes, kleding e.d. :(
Condat47
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 186
Lid geworden op: 17 feb 2014, 08:49

Re: Aan te leveren documenten

Bericht door Condat47 »

Scippy,

II2014 heeft helemaal gelijk dat wat de advocaat nu vraagt is een verzoek en pas als de rechtbank wat vraagd ben je verplicht.
Echter als je het zo ver laat komen dat de rechtbank er aan te pas moet komen gaat het jou ook meer geld kosten (rechtbank kosten en advocaat kosten, die voor haar vergoed worden :cry: ) wat ik zou proberen te voorkomen.

Wat is de reden dat mevrouw minder is gaan verdienen, eigen keuze om minder te gaan werken of ontslag. En wat zijn de mogelijkheden om weer terug op dezelfde verdien capaciteit te komen voor haar. Ben je echt aanmerkelijk meer gaan verdienen?

Mijn ex heeft toen ook de vraag gesteld om onze papieren in te leveren maar ik heb toen een advocaat ingeschakeld die de berekening heeft gemaakt voor mij waardoor ik zelf de touwtjes in handen had en niet mijn ex. Zo hoefde ik de papieren niet bij de advocaat van ex in te leveren alleen de berekening volgens Trema normen.
Zo'n berekening laten maken kost geen wereld vermogen en zo heb je de zaken zelf in de hand. Die berekening hebben wij laten maken op basis van de laatste drie loonstroken.
Met een beetje mazzel kan je dan nog wat spelen met eventuele overuren wat met je jaaropgave onmogelijk kan (dan is je loon gewoon hoger). Ik kon argumenteren dat overuren sporadisch waren waardoor ze niet meegenomen werden in de berekening.
En die berekening heeft ex geaccepteerd :lol: .

Overigens kan je voor 50 euro bij het LBIO ook een berekening laten uitvoeren. Zij hebben dan wel wat gegevens van je ex nodig maar als er nog te overleggen valt met je ex kan je die allebei afzonderlijk toesturen.
ll2014
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 696
Lid geworden op: 08 sep 2014, 21:35

Re: Aan te leveren documenten

Bericht door ll2014 »

Condat47 schreef:Overigens kan je voor 50 euro bij het LBIO ook een berekening laten uitvoeren. Zij hebben dan wel wat gegevens van je ex nodig maar als er nog te overleggen valt met je ex kan je die allebei afzonderlijk toesturen.
Lijkt me ook een prima voorstel, is immers een onpartijdige berekening.
Als je dit voorstelt aan je ex bewijs je gelijk je goede wil.
En als je volgens de berekening meer moet gaan betalen dan je nu doet, is er eigenlijk toch geen ontkomen aan.

Of KA ook daadwerkelijk aan het kind wordt besteed heb je helaas helemaal niets over te zeggen.
In de praktijk blijkt dat in een meerderheid van de gevallen de KA niet terechtkomt waar die terecht zou moeten komen, maar het is niet anders.

Ook alle berekeningen zijn zo krom als maar kan, die gaan er steevast van uit dat zaken als huur en stookkosten evenredig aan het kind toegerekend worden, wat natuurlijk klinkklare nonsense is!
Plaats reactie