Terugvorderen kinderalimentatie

Plaats hier alles wat met alimentatie te maken heeft.
Plaats reactie
Oostnl
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 sep 2016, 16:27

Terugvorderen kinderalimentatie

Bericht door Oostnl »

Ik ben benieuwd of iemand ervaring heeft met terugvorderen van kinderalimentatie. Wat is het geval? Ik ben een tijd lang niet in staat geweest om een advocaat te betalen voor een wijziging in de kinderalimentatie. Mijn kind is bij mijn ex-partner uit huis geplaatst en is er mede door gedragsstoornissen bepaald dat verblijf in een daarvoor speciale en goede plek het beste voor het kind is. Ik sta hier overigens achter.

Nu verblijft mijn kind al geruime tijd op de plek waar ze nu is maar betaal ik nog steeds (al een aantal jaar) kinderalimentatie gebaseerd op de situatie toen mijn kind nog bij haar moeder woonde. Ik ben nu eindelijk in de gelegenheid een wijziging kinderalimentatie aan te vragen. Ik wil ook kijken of ik de kinderalimentatie kan terugvorderen voor de tijd dat de situatie niet meer conform de hoogte van de kinderalimentatie was. Ik kan aantonen dat ik mede door beslag van het LBIO nooit in staat ben geweest een advocaat te betalen voor de wijziging kinderalimentatie. Ik kwam ook niet in aanmerking voor rechtsbijstand.

Ik hoop dat iemand een soortgelijk geval kent of mij van informatie kan voorzien. Bedankt!
ll2014
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 696
Lid geworden op: 08 sep 2014, 21:35

Re: Terugvorderen kinderalimentatie

Bericht door ll2014 »

Oostnl schreef:Ik kan aantonen dat ik mede door beslag van het LBIO nooit in staat ben geweest een advocaat te betalen voor de wijziging kinderalimentatie. Ik kwam ook niet in aanmerking voor rechtsbijstand.
Als je niet in aanmerking komt voor rechtsbijstand zal je dus ook nooit kunnen bewijzen dat je niet in staat was een advocaat te betalen...
Klinkt misschien vervelend, maar zo zit dat juridisch natuurlijk wel in elkaar.
Je kunt natuurlijk wel proberen om de ingangsdatum van de wijziging in een rechtszaak te krijgen op de datum dat je kind is opgenomen, maar of een rechter daarin mee gaat is nog maar de vraag.
Zelfs als de rechter daarin mee gaat is het nog lang niet zeker dat je het teveel betaalde ook daadwerkelijk terug kunt vorderen.
Van belang zou kunnen zijn dat je eventueel kunt aantonen dat je ex wist dat ze geen recht op de betreffende KB zou hebben.
Voiceless
Zeer deskundige schrijver
Zeer deskundige schrijver
Berichten: 251
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:50

Re: Terugvorderen kinderalimentatie

Bericht door Voiceless »

Terugwerkende kracht is sowieso bijna niet mogelijk.

Lees deze bijdrage https://www.jurofoon.nl/blog/blogpost/a ... splaatsing.

In principe moet jouw ex de ouderbijdrage betalen en jij aan jouw ex de KA.
Casper
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 968
Lid geworden op: 14 dec 2009, 11:18

Re: Terugvorderen kinderalimentatie

Bericht door Casper »

Terugvorderen kinderalimentatie is meestal een onbegonnen zaak. Moeder hoeft maar te piepen dat het verbruikt is (zonder de noodzaak iets aan te tonen) en de rechtszaak is over.
Plaats reactie