Gezamelijk gezag / omgang kind woonachtig in buitenland

Heb je vragen? Klik dan hier, want hier kan je al je vragen kwijt. Kijk ook bij de anderen die een vraag geplaatst hebben, misschien kun je iemand helpen met een antwoord
Plaats reactie
R1990
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 okt 2016, 01:21

Gezamelijk gezag / omgang kind woonachtig in buitenland

Bericht door R1990 »

Beste,

Hopelijk zijn er mensen die ervaring hebben op het gebied van gezamelijk gezag en/of omgangsregeling met een in het buitenland woonachtig kind.

Mijn situatie is als volgt:

Ik ben enige tijd bij onze oosterburen woonachtig geweest en heb daar met een Duitse vrouw samengewoond. Met haar heb ik een zoontje van bijna 2 jaar oud. Vanaf het moment dat onze zoon geboren is werd moeder heel afstandelijk. Er ontstond veel wrijving en op een gegeven moment gaf moeder aan bindingsangst te hebben (doe-het-zelf-via-google diagnose). Uiteindelijk hebben wij toentertijd besloten dat ik tijdelijk elders zou gaan wonen. Wel wilden we beiden de relatie voortzetten en zou ik 's weekends daar slapen. De enige optie die ik had was terug naar Nederland gaan. Onze zoon was toen 6 maanden oud. Eenmaal in Nederland zat ik zonder woning, zonder inkomen en ben ik gedurende 6 maanden dakloos geweest. Het heeft aardig wat voeten in de aarde gehad om alles op de rails te krijgen, wat uiteindelijk wel is gelukt. Echter had ik (en heb ik op het moment nog) geen rijbewijs, waardoor ik aangewezen was op de trein. Een treinkaartje kost gemiddeld €120 euro en ben ik niet in staat geweest om inderdaad elk weekend langs te gaan. Moeder vond het niet nodig mij hier in tegemoet te zien.

Inmiddels ben ik 1,5 jaar terug in Nederland, heb ik mijn zoon 6 keer kunnen zien en heeft moeder de relatie beëindigd. Moeder en ik waren niet getrouwd. Ik heb zowel voor als na de geboorte van mijn zoon aangegeven gezamenlijk gezag te willen; dit werd door moeder toentertijd afgedaan als 'dat komt later wel'. Het was een vrij pittige zwangerschap met aardig wat complicaties, dus heb ik het op dat moment laten rusten. Wel heb ik mijn zoontje erkend. Het contact met mijn zoon is slecht, de vader-zoon band ontbreekt naar mijn gevoel. In het begin van mijn terugkeer naar Nederland zag ik hem regelmatig via Skype maar dit wilde moeder op een gegeven moment niet meer; ze gaf aan dit vermoeiend te vinden omdat ze ook de hele dag voor onze zoon heeft moeten zorgen.

Ik heb weer aangegeven gezamenlijk gezag te willen, maar moeder wil dit om -volgens haar- praktische redenen niet: de afstand. Hier kan ik bij inkomen, maar ben van mening dat er hier en daar best te sleutelen valt aan de manier waarop het gezamelijk gezag ten uitvoer word gebracht. Ook is het zo dat kinderen in Duitsland pas met 6 jaar naar school gaan. Vaak gaan ze voor die tijd naar kindergarten, maar dit is niet verplicht. Ik heb aangegeven dat zolang hij nog niet naar school gaat, ik mijn zoon 1 a 2 weken per maand bij mij wil hebben. Niet direct, maar langzaam opbouwend. Dit om het contact en de band tussen mijn zoon en mij te bevorderen. Hier gaat moeder niet mee akkoord en gaf in eerste instantie aan dat dit niet ging omdat hij naar kindergarten moest. Dit is in mijn ogen een drogreden; de keren dat ik daar ben geweest hield zij hem immers ook thuis. Toen ik dit aangaf stelde zij dat ze bang is dat mijn zoon het niet aan zou kunnen, hij er emotionele schade door op zou kunnen lopen of zelfs psychiatrische problematiek aan over zou kunnen houden. Wel gaf ze aan dat ik het 'recht' had om hem een dag te bezoeken; maar zij weet net zo goed als ik dat dit gezien de afstand niet haalbaar is. De reistijd varieert van 6 uur heen en 6 uur terug met de auto, tot 9 uur heen en 9 uur terug met de trein. Ook zou ik hem in de vakanties op kunnen halen, maar dit betekent dat ik hem hooguit 3 keer per jaar zou kunnen zien. Dit is in mijn ogen (op dit moment) niet voldoende met betrekking tot het bevorderen van de band tussen mijn zoon en mij. Als hij eenmaal naar school gaat is het een ander verhaal. Dan is hij ook ouder. Tot die tijd wil ik zoveel tijd als mogelijk met mijn zoon doorbrengen.

Ik heb dit niet naar moeder toe uitgesproken maar moeder heeft nog 2 kinderen uit zowel een eerdere relatie als een eerder huwelijk. Biologische vader van de oudste is niet in beeld, kind weet ook niet wie haar vader is. Word bewust door moeder buiten beeld gehouden. De middelste woont bij ex-man en daar loopt het contact vanuit moeder uit stroef mee (en dan druk ik het nog zacht uit). Ik ben bang dat mij, zeker gezien de afstand, het zelfde staat te gebeuren.

Iemand die hier ervaring mee heeft en weet welke paden ik kan bewandelen? En of ik überhaupt iets in te brengen heb?

Groet,

R.
Onmacht
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 114
Lid geworden op: 31 dec 2015, 00:59

Re: Gezamelijk gezag / omgang kind woonachtig in buitenland

Bericht door Onmacht »

Je hebt te maken met Duitse wetgeving. Geen idee hoe zaken als gezag en omgang daar zijn geregeld. Per land kan dit nog al verschillen.

Ik zou contact opnemen met een (familierecht) advocaat in Duitsland en je eens goed laten voorlichten wat betreft de rechten (en plichten) van ouders en kind (zowel met als zonder gezag). Kun je daarna nadenken hoe je e.e.a. aan wilt vliegen richting je ex; gezamenlijk overleg / mediation / rechter.

Gezien de afstand/reistijd misschien nog even goed nadenken over wat je emotioneel wilt, praktisch ook kan én wat goed is voor je kind.

Goede nieuws is in ieder geval dat je ex in de basis niet tegen omgang is!
R1990
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 okt 2016, 01:21

Re: Gezamelijk gezag / omgang kind woonachtig in buitenland

Bericht door R1990 »

Ik denk dat wat ik emotioneel wil niet eens zo belangrijk is; wat goed is voor mijn kind des te meer en daar zit het probleem. Wat is wijsheid... Moeder geeft aan dat ik het recht heb hem te bezoeken en dat ik hem in de vakanties op kan halen. Bezoeken is gezien de afstand echt niet haalbaar; Zeker omdat ik op dit moment gebonden ben aan de trein. Ik kom met de trein rond een uur of 16:00 aan en om 17:00 gaat de trein weer terug. Verhuizen zou een optie zijn die ik ook zeker aan het bekijken ben maar ook dat is niet van vandaag op morgen gebeurd dus blijven de vakanties over. Dat is hooguit 3 x per jaar; in hoeverre is het dan in zijn belang om hem die paar weken per jaar bij mij te hebben? In principe kent hij mij niet dus lijkt mij dat geen goed idee. Hij was 6 maanden toen ik daar wegging. Daarom wil ik, zolang hij nog niet naar school gaat, zoveel mogelijk tijd met hem doorbrengen om het contact en de band te versterken. Moeilijk ...

Met moeder valt daar verder ook niet meer over te praten want zij 'heeft al aangegeven hoe zij daar in staat'.

Ik ben mij inderdaad aan het oriënteren op advocaten in Duitsland maar hoop toch dat dit niet nodig is. Werkt natuurlijk ook niet bevorderlijk voor het contact tussen moeder en mij.
Onmacht
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 114
Lid geworden op: 31 dec 2015, 00:59

Re: Gezamelijk gezag / omgang kind woonachtig in buitenland

Bericht door Onmacht »

Ik denk dat wat ik emotioneel wil niet eens zo belangrijk is; wat goed is voor mijn kind des te meer en daar zit het probleem. Wat is wijsheid...
In beginsel een band opbouwen, hebben en in stand houden. Een kind zou m.i. zijn vader moeten kennen en van hem zorg en opvoeding moeten ontvangen.
. Ik kom met de trein rond een uur of 16:00 aan en om 17:00 gaat de trein weer terug.
Waarom zou je met de trein dezelfde dag weer terug moeten? Duitsland barst van de goedkope pensionnetjes en hotels.... Gaan er overigens geen (budget) vliegtuigen die kant op (Ryanair/Easyjet/AirBerlin etc), scheelt waarschijnlijk in kosten wanneer ruim van tevoren geboekt en in ieder geval aanzienlijk in reistijd.
Verhuizen zou een optie zijn die ik ook zeker aan het bekijken ben maar ook dat is niet van vandaag op morgen gebeurd dus blijven de vakanties over. Dat is hooguit 3 x per jaar; in hoeverre is het dan in zijn belang om hem die paar weken per jaar bij mij te hebben? In principe kent hij mij niet dus lijkt mij dat geen goed idee.
'
Jij bent zijn vader... Het is per definitie in zijn belang om jou wel te kennen. Tenzij je dat zelf niet wilt... Ik geloof niet dat je hier terecht zou komen, wanneer je dat niet wilt, dus zul je helaas voorlopig moeten roeien met de riemen die je hebt.
Verhuizen zou ik overigens alleen doen wanneer ook duidelijk is wat de regeling is/wordt.
Met moeder valt daar verder ook niet meer over te praten want zij 'heeft al aangegeven hoe zij daar in staat'.
Ik ben mij inderdaad aan het oriënteren op advocaten in Duitsland maar hoop toch dat dit niet nodig is. Werkt natuurlijk ook niet bevorderlijk voor het contact tussen moeder en mij.
Als dat is (mede gezien de afstand) hoe moeder er in staat, dan vrees ik dat je niet onder een advocaat/rechtsgang uit komt. Menig vader hier, waaronder ikzelf, is te lang naïef en afwachtend geweest in de veronderstelling dat het wel goed komt en moeder wel bij draait want je bent tenslotte de vader van de kinderen. Vergeet het; gebeurt niet!
Mede gebaseerd op ervaring met zowel ex als dates: Een welwillende ex/moeder is welwillend vanaf het begin en zal dat vasthouden ongeacht wat haar ex doet omdat zíj ruim contact met vader belangrijk voor de kinderen vindt. Een onwelwillende ex/moeder wordt enkel erger. (NB denk even aan haar andere 2 kids...)

Laat je i.i.g voorlichten wat je rechten en plichten zijn en de rechten van je zoon.
R1990
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 okt 2016, 01:21

Re: Gezamelijk gezag / omgang kind woonachtig in buitenland

Bericht door R1990 »

Waarom zou je met de trein dezelfde dag weer terug moeten? Duitsland barst van de goedkope pensionnetjes en hotels.... Gaan er overigens geen (budget) vliegtuigen die kant op (Ryanair/Easyjet/AirBerlin etc), scheelt waarschijnlijk in kosten wanneer ruim van tevoren geboekt en in ieder geval aanzienlijk in reistijd.
De optie van vliegen heb ik inderdaad bekeken maar de trein is zover ik heb kunnen zien praktischer en goedkoper. Ik woon in Vlaardingen (+-25 minuten van Rotterdam), moeder woont met zoon in Magdeburg (+-1,5 uur van Leipzig).

Ik ben op dit moment met mijn rijbewijs bezig. Dan is de reistijd nog altijd stevig, maar ben ik in ieder geval niet meer aan tijd gebonden.

Als ik kijk naar hoe het contact met ex-man verloopt; die mag de woning van mijn ex niet binnenkomen. Hij komt tot aan de voordeur. Onderling contact word door mevrouw vermeden; het contact dat er is komt van zijn kant. Ik verwacht eigenlijk dat dit met mij ook zo zal lopen en daarom spreek ik van slechts 1 dag. Een hotel is inderdaad een optie.
Jij bent zijn vader... Het is per definitie in zijn belang om jou wel te kennen. Tenzij je dat zelf niet wilt... Ik geloof niet dat je hier terecht zou komen, wanneer je dat niet wilt, dus zul je helaas voorlopig moeten roeien met de riemen die je hebt.
Dat is inderdaad waar. Maar waar ik eigenlijk op doelde was het feit dat er op dit moment geen band is tussen zoon en mij. Kan eigenlijk ook niet anders aangezien hij 6 maanden was toen ik daar weg ging en hij mij daarna slechts 6 keer gezien heeft. Tenminste, dat denk ik dan... In hoeverre is het dan in zijn belang om hem in de vakanties op te halen? In principe moet hij dan met een voor hem 'vreemde' mee naar een ander land, andere taal, ander bed. Ik kan mij voorstellen dat dat juist problemen op kan gaan leveren met betrekking tot zijn (emotionele) ontwikkeling.

Ik heb inmiddels contact gezocht met een Nederlands-Duits advocatenkantoor die ook zaken met betrekking tot het familierecht in Duitsland doen. Wat ik er van begrijp zal, als zij mij kunnen helpen, eerst ingezet worden op mediation dus ik ben benieuwd.

Het irriteert mij wel moet ik eerlijk toegeven. Ik bedoel, ik kan mij best in haar standpunt vinden (hoewel ik wel moet toegeven dat ik heel snel geneigd ben om alles wat zij zegt met een korreltje zout te nemen; ze heeft weleens de neiging om iets dat ogenschijnlijk logisch klinkt, op te voeren als 'vlucht' om geen ingewikkelde confrontaties aan te hoeven gaan). Maar dat neemt niet weg dat er wel een kind is dat zijn vader moet kunnen zien. Zoek dan op zijn minst naar een oplossing die voor alle partijen acceptabel zijn, met het belang van mijn zoon uiteraard voorop. Stellen dat het om wat voor reden dan ook niet kan en het daar dan maar bij laten vind ik te gemakkelijk.
Onmacht
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 114
Lid geworden op: 31 dec 2015, 00:59

Re: Gezamelijk gezag / omgang kind woonachtig in buitenland

Bericht door Onmacht »

Dat is inderdaad waar. Maar waar ik eigenlijk op doelde was het feit dat er op dit moment geen band is tussen zoon en mij.
Dat is iets wat je eerst (daar) op moet bouwen. En dat kost, gezien de afstand, een behoorlijke investering. Zowel qua tijd, qua afstand als qua geld. Je zoon is nu dus ongeveer 2, herkennen en onthouden is dan al begonnen. Bezorg hem fantastische tijd wanneer je er bent, en hij zal je echt niet zomaar vergeten!
In hoeverre is het dan in zijn belang om hem in de vakanties op te halen?
Feitelijk is dat aan jou om te bepalen. M.i. nu misschien minder (qua heen en weer), later uiterst waardevol... opbouwen, lange adem. Zag/sprak laatst omgekeerde; man uit DE die zijn zoon (~7/8 en NL) bezocht; ook zeer vroeg uit elkaar, nu uiterst goede band! Kan dus wel, dus houd moed!!!
als zij mij kunnen helpen, eerst ingezet worden op mediation dus ik ben benieuwd.
Takes 2 to tango... Als je ex wil meedenken, kan het zeker werken. Wil ze jou enkel blokkeren, is het vooral geduld bewaren (en dan bij rechter hopelijk gelijk krijgen)
Het irriteert mij wel moet ik eerlijk toegeven. Ik bedoel, ik kan mij best in haar standpunt vinden (hoewel ik wel moet toegeven dat ik heel snel geneigd ben om alles wat zij zegt met een korreltje zout te nemen; ze heeft weleens de neiging om iets dat ogenschijnlijk logisch klinkt, op te voeren als 'vlucht' om geen ingewikkelde confrontaties aan te hoeven gaan). Maar dat neemt niet weg dat er wel een kind is dat zijn vader moet kunnen zien. Zoek dan op zijn minst naar een oplossing die voor alle partijen acceptabel zijn, met het belang van mijn zoon uiteraard voorop. Stellen dat het om wat voor reden dan ook niet kan en het daar dan maar bij laten vind ik te gemakkelijk.
Gelijk heb je. Maar wees niet naïef (was ik wel!) Wanneer je ex niet wilt, helpt niente, niks, nadda, noppes.. Ik kan niet beoordelen hoe en wat met de andere vaders. Ik denk wél datje het goede voor ogen hebt én dat je het goede probeert! Belang van kind voorop stellen, maar verlies ook niet het lange termijn belang (en reden om nu te handelen) uit oog: Je kind heeft altijd contact met vader 'nodig.'

PS nooit een tegen doorgewinterd reiziger zeggen dat trein goedkoper is dan vliegen. :D Om over tijdsbesparing maar niet te spreken. Gelukkig heb je dus geen vliegangst :mrgreen: Magdeburg is ook ongeveer 2 uur vanaf Berlijn...
- Rotterdam - Berlijn Schönefeld voor € 25,- enkele reis (Transavia) mits je op ma/di/wo vliegt en ook weer terug en je een maandje of zo van te voren boekt, is wat ik met 1 simpele zoekfunctie kon vinden.
- Binnenlandse treintickets kosten in vgl NL land zo veel niet (ook ICE)
(- Yeah I do know... woonde kleine 2 jr in Hamburg, had later vriendin uit omgeving Stuttgart toen ik in afwisselend Londen / NL woonde)
Mocht je er niet uitkomen, PB mij maar

En als je straks een ervaren rijder bent: Na Arnhem kun je iig tot Hannover los. Scheelt je zomaar 30-50% reistijd... (maar veiligheid voor alles! Tunnelvieuw is trouwens pas bij 220+ :mrgreen: :oops: en dan nog kun je in DE gemakkelijk ingehaald worden door AMG's M's en RS's en andere exotische bolides (serieus ben ingehaald, en niet zuinig, toen ik 260 reed :shock: ))
Plaats reactie