Welke kosten vallen onder zorgkorting

Plaats hier alles wat met alimentatie te maken heeft.
Plaats reactie
MaartenL
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 nov 2016, 19:59

Welke kosten vallen onder zorgkorting

Bericht door MaartenL »

Goedenavond,

Ik betaal PA en KA. Deze bedragen zijn uitgerekend door een gezamelijke advokaat. In echtscheidingsconvenant en ouderschapsplan staat dat we onze kinderen in co-ouderschap opvoeden. De kinderen zijn ca. 45% van de tijd bij mij. De advokaat heeft daar nooit een zorgkorting voor uitgerekend, of zelfs maar genoemd. Daar moest ik zelf achterkomen. Mijn ex accepteerde gelukkig snel de 5 euro/kind/dag die toen geldde. Mijn vraag is nu: welke kosten vallen onder deze zorgkorting? Mijn ex gaat regelmatig naar de film, op vakantie, uitjes met de kinderen, dure cadeaus....ik kan dat niet betalen. Zou ik dat soort dingen uit die zorgkorting moeten betalen? Of is de zorgkorting alleen voor primaire zorg als eten, drinken en een dak boven hun hoofd?

Overigens heeft advokaat ook vrolijk in convenant gezet dat de schoolkosten op de middelbare school apart verdeeld moeten worden, naast de KA dus... Maar die kosten vallen toch gewoon onder de alimentatie?
Onmacht
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 114
Lid geworden op: 31 dec 2015, 00:59

Re: Welke kosten vallen onder zorgkorting

Bericht door Onmacht »

Houd een slag om de arm, want ik ben geen expert op KA gebied;
Bij mijn weten is de zorgkorting een algemene korting op het bedrag dat de alimentatieplichtige (na behoefte en draagkrachtberekening red) moet betalen.
Mijn ex accepteerde gelukkig snel de 5 euro/kind/dag die toen geldde.
Dan líjkt mij dat je er met max. € 155 (31 dgn keer 5) per kind per maand dus niet heel slecht vanaf komt ivg huidige regelingen...
Overigens heeft advokaat ook vrolijk in convenant gezet dat de schoolkosten op de middelbare school apart verdeeld moeten worden, naast de KA dus... Maar die kosten vallen toch gewoon onder de alimentatie?
Ja, mits ex hoofdverblijf heeft en vooral tenzij anders afgesproken. Als je convenant dus ondertekend hebt....

Zoals ik het nu lees, is KA niet het probleem... PA wellicht aan de hoge kant??? En wie verdiende en verdient nu het meest?
ll2014
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 696
Lid geworden op: 08 sep 2014, 21:35

Re: Welke kosten vallen onder zorgkorting

Bericht door ll2014 »

Onmacht schreef:
Mijn ex accepteerde gelukkig snel de 5 euro/kind/dag die toen geldde.
Dan líjkt mij dat je er met max. € 155 (31 dgn keer 5) per kind per maand dus niet heel slecht vanaf komt ivg huidige regelingen...
Ik neem aan dat MaartenL 5 euro per dag dat de kinderen bij hem zijn bedoelt.
Dat zou bij 45% dus betekenen €67,50 per maand.
in de huidige regeling zou het gaan om 35% zorgkorting en dat betekent dus dat als hij per kind nu meer betaalt dan €193 per maand (zonder de aftrek van 5 euro per dag), de huidige regeling gunstiger zou zijn.
Plaats reactie