Alimentatie en kind bij mij komen wonen

Plaats hier alles wat met alimentatie te maken heeft.
Plaats reactie
Jas
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 feb 2017, 08:55

Alimentatie en kind bij mij komen wonen

Bericht door Jas »

Goedemorgen,
Ik ben 11 jaar geleden gescheiden en heb uit die relatie 2 kinderen. Nu bijna 14 en 16 jaar oud. De jongste heeft aangegeven bij mij te willen wonen. Ik betaal maandelijks aan mijn ex een bedrag van 530 euro aan KA.
Dit bedrag is, denk ik, inmiddels te hoog aangezien mijn ex meer is gaan werken. Ze wilde echter nooit meewerken aan een herberekening. En om dit via een advocaat te laten doen, is te duur.

Aangezien de jongste heeft aangegeven bij mij te willen wonen, heb ik voorgesteld om de KA stop te zetten. Immers, ik heb dan mijn zoon, en mijn dochter blijft bij mijn ex wonen. Het salaris zal niet veel schelen van elkaar. Mijn ex blijft nu echter volhouden dat ze de helft van de KA wil blijven ontvangen. Ik moet dus en mijn zoon gaan onderhouden, en mijn dochter ook nog eens. Mijn ex geeft aan dat ik mijn zoon voor die 265 euro (de helft van de KA) kan onderhouden.
Maar volgens mij is de KA alleen mijn gedeelte van de zorgplicht. Moeders hebben die toch ook? Zij zou toch moeten betalen voor de zorg van mijn zoon?

Voorts geeft ze aan dat ze meer is gaan werken omdat ze meer kosten heeft. Maar goed, ik heb ook kosten. Ik heb een koopwoning, ben opnieuw getrouwd en heb een dochtertje bij mijn huidige vrouw.

Concrete vraag: is het heel raar als ik verwacht dat de KA stopt? En ik snap dat voor een zuiver beeld dit uitgerekend moet worden. Maar ten eerste is een advocaat gewoon te duur. En ten tweede heeft mijn ex nooit willen meewerken aan een herberekening. En nu het heet onder haar voeten wordt ineens wel. Ik ben daar nu eigenlijk principieel op tegen.

Bedankt alvast
Wouter81
Zeer frequente schrijver
Zeer frequente schrijver
Berichten: 15
Lid geworden op: 21 jul 2015, 12:11

Re: Alimentatie en kind bij mij komen wonen

Bericht door Wouter81 »

Ik zou nog niet de KA stopzetten. De rechter zal je dat kwadelijk nemen.
Wel zou ik toch contact nemen met een rechter of misschien beter een mediatior.
Om evt op de kosten te letten.
Als het goed is, is de KA ook verminderd is toen je jongste werd geboren. Je hebt namelijk ook zorgplicht naar je jongste!
Als je zoon bij jou gaat wonen zal zeker de KA anders worden. En het zal zeker de moeite zijn.
ll2014
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 696
Lid geworden op: 08 sep 2014, 21:35

Re: Alimentatie en kind bij mij komen wonen

Bericht door ll2014 »

Jas schreef:En ten tweede heeft mijn ex nooit willen meewerken aan een herberekening. En nu het heet onder haar voeten wordt ineens wel. Ik ben daar nu eigenlijk principieel op tegen.
Als je ex mee wil werken aan een herberekening is dat toch prima?
Dan laat je toch m.b.v. LBIO een herberekening uitvoeren.
Als jullie inkomens inderdaad ongeveer gelijk zijn zal daar dan uit komen wat jullie elkaar verschuldigd zijn.
Beide ouders hebben in principe dezelfde verplichtingen, dus bij dezelfde draagkracht zal uit zo'n berekening best wel eens tevoorschijn kunnen komen dat jullie allebei aan de ander verplicht zijn KA te betalen en dat tegen elkaar kunnen wegstrepen.

Als ze instemt met het stoppen van de KA voor je zoon, betaal je dus nog 2 jaar lang 265 euro per maand = 6360 euro, en dat is dan eigenlijk ten onrechte.

Een eventuele rechtszaak zou ook bet in de papieren kunnen lopen, maar dat geldt dan ook voor haar, misschien kan je haar daar van overtuigen.
ll2014
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 696
Lid geworden op: 08 sep 2014, 21:35

Re: Alimentatie en kind bij mij komen wonen

Bericht door ll2014 »

Wouter81 schreef:Wel zou ik toch contact nemen met een rechter of misschien beter een mediatior.
Om evt op de kosten te letten.
Als het goed is, is de KA ook verminderd is toen je jongste werd geboren. Je hebt namelijk ook zorgplicht naar je jongste!
Als je zoon bij jou gaat wonen zal zeker de KA anders worden. En het zal zeker de moeite zijn.
Contact opnemen met een rechter kan niet, dan zal je via een advocaat een zaak moeten aanspannen.
Een mediator werkt alleen als beide partijen dit willen, anders is het zinloos.
Waarom zou KA verminderd zijn toen de jongste werd geboren? Toen was er immers nog geen sprake van een scheiding.
Natuurlijk moet de alimentatie worden aangepast als één van de kinderen bij een andere ouder gaat wonen, maar als je daar samen niet uitkomt zal de rechter zich er over moeten uitspreken. Dat kost tij en geld, en het is maar zeer de vraag of je een uitspraak met terugwerkende kracht tot moment van verhuizing kunt krijgen.
Plaats reactie