Ervaringen opgelegde mediation

Heb je vragen? Klik dan hier, want hier kan je al je vragen kwijt. Kijk ook bij de anderen die een vraag geplaatst hebben, misschien kun je iemand helpen met een antwoord
Plaats reactie
Jens
Gewaardeerde schrijver
Gewaardeerde schrijver
Berichten: 29
Lid geworden op: 21 okt 2016, 09:20

Ervaringen opgelegde mediation

Bericht door Jens »

Heeft iemand ervaring met 'opgelegde' mediation? We zijn door de rechtbank naar een mediator verwezen. Ik ben bang dat hier niks uit zal komen. Ex is nogal star in haar eisen. Ze wil ook alleen via haar advocaat communiceren, en laat zich door haar zogenaamde FAS-advocaat 'advies' geven, wat de situatie uiteraard niet ten goede komt. (FAS is echt een wassen neus!). Hoe kan mediation dan ooit slagen? Heeft iemand hier ervaring mee? Heeft iemands tips, of waarschuwingen voor valkuilen?
Marco1975
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 mei 2017, 09:08

Re: Ervaringen opgelegde mediation

Bericht door Marco1975 »

Een vriend van mij is hier mee in aanraking gekomen. Was niet getrouwd en er lag geen ouderschapsplan. Eerst voor de rechter geweest en toen ook terug gestuurd naar mediation. Mediator luisterd alleen maar naar de partijen en bemiddeld om tot een gezamenlijke oplossing te komen

Wel vervelend allemaal wordt je weer op extra kosten gejaagt
Onmacht
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 114
Lid geworden op: 31 dec 2015, 00:59

Re: Ervaringen opgelegde mediation

Bericht door Onmacht »

Laat je hier niet afschrikken door onderstaande; misschien tref jij wel iemand die vol overgave en overtuiging partijen nader tot elkaar wíl brengen. Dus ga er zo onbevangen mogelijk in.


Ik heb er in zoverre ervaring mee dat ik zélf de rechter heb gevraagd om ons, in de door mijn aangespannen zaak, eerst naar een mediatior te sturen met als argument dat ik er liever samen met moeder uit kwam en er van overtuigd was dat dat met begeleiding ook zou lukken.
Rechter gaf ex nog mee zich toch vooral schappelijk op te stellen en ze zich anders maar moest bedenken dat eea ook omgedraaid kon worden. Ex antwoorde poeslief en glimlachend dit advies zeker te harte te nemen.

De volgende dag meldde ver van alle advocaten etc. doodleuk geen millimeter te zullen gaan bewegen en dat het verspilde moeite was.

Ik dacht toen dat een goede mediator ons zeker dichter bij elkaar zou brengen obv van goede argumenten en vooral gemeenschappelijk belang wat is beste voor kinderen. Bovendien dat ze de leugens en onwil van ex zouden doorzien en mijn wil om te bewegen en zaken in goed overleg en harmonie te willen doen, juist wel zouden waarderen...

Ik ben er nog steeds van overtuigd dat een goede mediatior partijen dichter bij elkaar brengt.
Helaas hadden wij dus géén goede mediator.... Al in eerste gesprek bleek duidelijk oude stempel, dus niets onafhankelijk, objectief of onpartijdig... en iedere overtuiging of overgave ontbrak. Verhaal ex ging ering als zoete koek en het is kennelijk heel vreemd dat je als vader een grote betrokkenheid in zorg en opvoeding wilt en niet enkel leuke dingen doen...
Plaats reactie