wel / niet rechtzaak beginnen

Heb je vragen? Klik dan hier, want hier kan je al je vragen kwijt. Kijk ook bij de anderen die een vraag geplaatst hebben, misschien kun je iemand helpen met een antwoord
Plaats reactie
arnout
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 jul 2017, 10:04

wel / niet rechtzaak beginnen

Bericht door arnout »

Circa 1.5 jaar geleden ben ik weggegaan bij mijn vriendin. We hebben toen afspraken gemaakt mbt. de omgang van onze zoon van toen 1 jaar oud (nu 2 jaar en drie mnd). Ik heb me daarbij zeer flexibel opgesteld en heb duidelijk gemaakt dat ik het liefste toe zou willen naar een regeling van iets van een weekend om de week + 1 dag in de week en 50% vd vakanties. ik zag wel een soort co-ouderschap voor me waarbij wij als ouders relaxed met elkaar om konden gaan

Tot op heden hanteert mijn ex echter een soort non-communicatie strategie - onder het mom van 'overgevoeligheid en gekwetstheid' - waarbij ze niet reageert op emails, apps, verzoeken tot mediatie en vragen mijnerzijds.

Ondertussen heeft ze nu 2 keer de omgang die ik heb met onze zoon vermindert. Dit gebeurt telkens na door haar geïnitieerde escalaties. Dit gaat als volgt:
(1) Ik kom hem volgens afspraak ophalen
(2) zij gaat dan moeilijk doen (zegt dat hij niet wil / nog moe is oid) en gaat vervolgens rare eisen stellen (ik moet daar maar blijven met hem oid)
(3) zij werkt mij de deur uit als ik niet toegeef aan haar eisen (gaat schreeuwen, dreigt met politie bellen)
(4) belt mij dan vervolgens savonds op met 'maatregelen' die ze niet toelicht.

Ik zie hem nu 1 dag in de week (dit was vorige maand nog 2 ochtenden en een dag in de week) en hij heeft nog nooit een nachtje bij mij geslapen.
Ik vraag mij af of het nu handig is om een advocaat in te schakelen, of dat ik beter kan wachten tot ze bijtrekt of dat hij iets ouder is. Ik vraag me met name af of wachten in mijn nadeel werkt voor het krijgen van een goeie regeling als ik nu nog een tijdje wacht (waarbij ik hem dan 1 dag in de week zie)
BetsLenie
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 132
Lid geworden op: 14 sep 2016, 16:14

Re: wel / niet rechtzaak beginnen

Bericht door BetsLenie »

Heb je wel ouderlijk gezag? Is die omgang alleen mondeling met moeder geregeld? Betaal je kinderalimentatie? Hoe zit het dus juridisch in elkaar? Voordat er een antwoord kan worden gegeven op je vraag is dat wel van belang natuurlijk.
Condat47
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 186
Lid geworden op: 17 feb 2014, 08:49

Re: wel / niet rechtzaak beginnen

Bericht door Condat47 »

Mijn ervaring is dat een zaak EN veel geld kosten EN veel geld en je er uiteindelijk niet al te veel mee opschiet.

Wel zou ik een dagboek/logboek bij houden wanneer je je zoon precies hebt gezien en wat het issue deze dag weer was om zich niet aan de afspraak te houden.

Vervolgens: is er een ouderschapsplan waarin staat hoe de omgang is geregeld?
Zo ja is deze bekrachtigd door de rechtbank en dan nog; als moeder zich er niet aan houdt is het soms een lastige zaak.

Alles staat of valt met hoe ouders het onderling weten te regelen.
Ik merk ook dat als er veel verzet is vanuit moeders kant (veel verwijten) het een hele tijd kost (jaren) om in rustiger vaarwater te komen. Een rechtszaak heeft ons enkel veel geld gekost en uiteindelijk niets MEER opgeleverd dan een ouderschapsplan wat er al was met weer exact dezelfde afspraken. Gelukkig heeft ex nu ineens een vriend en vind ze het ineens noodzaak dat zoon een weekendje opgehoepeld is ;).
arnout
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 jul 2017, 10:04

Re: wel / niet rechtzaak beginnen

Bericht door arnout »

Bedankt voor bovenstaande antwoorden. Om nog iets specifieker te zijn; ik heb mijn zoon erkend, maar heb geen gezamenlijk gezag ( vaak met ex over gehad dat ik dit wil, maar zij heeft altijd ontwijkend geantwoord). Onze regeling staat niet op papier en dat wil mijn ex ook vooralsnog dus ook niet ( en ze beantwoord ook nergens op). Ik maak elke maand een bedrag over op een gezamenlijke rekening (mijn eigen berekening van de helft van de zorgkosten, maar daar maakt mijn ex mogelijk geen gebruik van).
Verder is dus de issue dat ik hem nu een dag in de week zie, terwijl dit tot vier weken geleden nog 4x per week was. Ik vraag me af of het mijn positie verslechterd als ik dit nu nog een tijd zo door laat gaan. Ik wil namelijk ook wel eens een weekend met hem weg , of in ieder geval het perspectief hebben dat dit volgend jaar wel zou kunnen.
BetsLenie
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 132
Lid geworden op: 14 sep 2016, 16:14

Re: wel / niet rechtzaak beginnen

Bericht door BetsLenie »

Wanneer je geen ouderlijk gezag hebt is dat wel een probleem. Ik heb er geen ervaring mee maar het stond de laatste tijd nogal in de kranten omdat men dit bij erkenning van een kind wel wil laten ingaan. Maar dat kan wel even duren. Dus eerst uitzoeken hoe dat moet en dan pas gaan er rechten en plichten gelden. Succes daar mee.

Overigens inderdaad geldt bij ons ook dat vooral moeder van de kinderen af wil in weekeinden omdat zij haar eigen vrienden wil bezoeken en ontvangen en wat dies meer zij. Dat geeft ze niet toe maar het is een feit. En ook bij ons kostte het ook alleen maar geld om uiteindelijk toch uit te komen op het eerste plan, tevens voorstel van vader. Alleen maar rondjes draaien geweest tijdens de procedure. Dus gaat de omgangsregeling in ons geval tot dusverre best goed en zal zo blijven zolang moeder er belang bij heeft.
Jens
Gewaardeerde schrijver
Gewaardeerde schrijver
Berichten: 29
Lid geworden op: 21 okt 2016, 09:20

Re: wel / niet rechtzaak beginnen

Bericht door Jens »

Tja, wat is wijsheid? Als ik zo links en rechts verhalen en uitspraken lees, kan het twee kanten opgaan. Hangt er ook een beetje van af hoe goed je advocaat is, en hoe geslepen je ex.

Ik kan je wel vertellen dat als ze de Raad van Kinderbescherming erbij weet te halen, je waarschijnlijk op dit moment niet meer omgang gaat krijgen dan je nu hebt. De Raad vindt het weliswaar belangrijk dat kinderen een band opbouwen met hun vader, maar dat gaat het beste via frequente contacten, en dat zien ze als minimaal 1 keer per week. En dat heb je al. Voor de rest is de Raad (mijn ervaring) erg beschermend naar jonge kinderen. Als deze voornamelijk hun moeder gewend zijn, kun je als vader fluiten naar een uitgebreidere regeling.

Mijn advies is dus om even af te wachten, en pas actie te ondernemen als je op minder dan 1 keer per week uit komt.

Verder zou ik ook uitkijken met het geld dat je overmaakt. Als er een rechtzaak komt, zal er waarschijnlijk ook kinderalimentatie worden vastgesteld. Die kan wel eens anders uitvallen dan wat je nu betaalt. Sterker nog, wat je nu overmaakt, kan ook wel eens niet aangemerkt worden als KA als je dat niet expliciet vermeldt. Nu weet ik niet of KA met terugwerkende kracht berekend mag worden, maar als dat zo is, dan betaal je straks dubbel.

Investeer in ieder geval in een goede advocaat.
Onmacht
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 114
Lid geworden op: 31 dec 2015, 00:59

Re: wel / niet rechtzaak beginnen

Bericht door Onmacht »

Iedereen belicht het vanuit zijn/haar ervaring, zo ook ik.

Je bent 1,5 jaar uit elkaar. De kans dat je ex nu nog bijdraait is nagenoeg nihil. Sterker nog, de kans dat ze de overtreffende trap inschakelt is groter... Gewoon even de feiten van het CBS: ieder UUR raakt een kind in NL zijn/haar vader kwijt.... ruim 9.000 kinderen per jaar dus waarvan 90% omdat moeder de ex-partner verstoot.... En dat zijn enkel gescheiden / eerder getrouwde ouders (dus niet de affectieve relaties...) Nu zeg ik niet dat dat bij jou het geval is of zal zijn, en ik wil je ook geen angst aanpraten, maar er zijn wel kenmerken van in je verhaal.

Mijn advies zou zijn; een goede advocaat inschakelen en gezag en een fatsoenlijke omgangsregeling bij de rechter laten vaststellen. Beide krijg je vrijwel zeker zolang je laat zien dat je met ex wil overleggen en je 'slechts' een goede en betrokken vader voor je kind wilt zijn. Ja het is waar dat je dan met de Raad van de Moederbescherming te maken krijgt als adviserende schakel. Dat zijn een stelletje lapswanzen uit het jaar nul, veelal zwaar feministische vrouwen met denk ik okselhaar tot op hun heupen. Een organisatie die het predikaat kinderbescherming niet verdient. Mijn ervaring is met rechters dit zo langzamerhand ook inzien of althans een stuk progressiever zijn in hun uitspraken, zeker wanneer niets er op wijst dat de problemen aan jouw kant liggen.
Plaats reactie