Hulp/advies gezocht.. met rug tegen de muur!

Heb je vragen? Klik dan hier, want hier kan je al je vragen kwijt. Kijk ook bij de anderen die een vraag geplaatst hebben, misschien kun je iemand helpen met een antwoord
Plaats reactie
Yordi030
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 jun 2016, 10:41

Hulp/advies gezocht.. met rug tegen de muur!

Bericht door Yordi030 »

Goedemiddag,

Ik ben ten einde raad.. geheel onverwachts spant hex een rechtzaak aan om de omgangsafspraken te korten en ik kan geen hulp meer betalen.

Wat moet ik nu hier nog tegen doen?

Begin 2015 na 1,5 jaar mediation zijn alle huidige afspraken bezegeld en op verzoek van hex zelfs eind 2015 nog laten vastleggen bij de rechtbank 'voor het geval dat'.

Zoontje wordt augustus 4. Inmiddels 3.5 jaar uit elkaar. Ook al bijna 3.5 jaar ellende. Ex al die tijd in bijstand en maakt voor alles gebruik van haar pro-deo advocaat.
Wanneer ze iets wilt wijzigen is het 1 mailtje, ga ik hier niet gelijk mee akkoord dan stapt ze naar haar advocaat. Overleg weigert ze continu, alle verzoeken worden genegeerd. Inmiddels 8 e-mail verzoeken gedaan aan hex en haar advocaat tot overleg.

Ik voel me nu zo in mijn rug gestoken met een mes. Laatste half jaar was al het contact normaal (mee eten, dagjes uit etc)

Zelf kom ik niet in aanmerking voor gesubsidieerde bijstand. Spaargeld is er ook al doorheen. Inmiddels in de afgelopen jaren bijna 6.000 euro aan advocaat kosten kwijt geweest.
Ik betaal al aan de restschuld van de hypotheek, 38.000 van de 40.000 omdat hex de schuldsanering in was gedoken.

Vanaf dag 1 probeert hex voor elkaar te krijgen dat ik mijn zoon slechts om het weekend mag zien.
Alles wat ik probeer om andere oplossingen te vinden blijft ze rekken of weigeren.

Eerste maand na scheiding liep spanning hierdoor hoog op. Via jeugdzorg advies gekregen tot Mediation. Na 3 maanden op wachtlijst, waren we aan de beurt. Hex schreef zich toen snel in bij andere gemeente waardoor weer 3 maanden wachttijd.
Na 1.5 jaar mediation (net koehandel over je kind) kwam ik van eis om co-ouderschap uit op: om het weekend inclusief vrijdag en maandag. Intentie vastgelegd 4 dagen per 2 weken bij vader.
Iedere extra dag werd geweigerd door hex onder het mom, vader werkt en hex zit thuis.

Nu wilt hex omdat de kleine naar school gaat ook de afspraak over 1 weekend extra per 2 maanden laten vervallen, want anders wordt het te druk en houd ze zelf onvoldoende vrije tijd over met hem.
Dit terwijl mijn 2 doordeweekse dagen al eraf gaan ieder weekend vanwege de school.

Daarnaast wil ze ineens dat hij op zondag avond terug gaat ipv dat ik hem op maandag ochtend naar school breng. Nu deed ik dat al met de peuterspeelzaal.

Derde eis is ineens het laatste weekend van mijn zomervakantie afnemen.
Dit is het weekend voor zijn 1e schooldag. Dit hebben we in Oktober bij het maken van de jaarplanning voor 2016 samen mondeling afgesproken. Een jaar geleden bracht hex de kleine naar de eerste PSZ dag. Nu was eerste schooldag mijn beurt.
Ze geeft als reden hiervoor dat het voor de kleine beter is wanneer hij dan bij haar is voordat hij op maandag naar school gaat…

Wat kan ik nu doen? Zitting is al 28-6 te Den Haag. Heb geen geld meer voor 1500 euro advocaat kosten en gaat ook tegen mijn principe in omdat de afspraken nog geen jaar oud zijn.
Wat zijn de kansen als ik mijn eigen verweer voer tijdens de zitting? Ik kan dan geen verweerschrift vooraf indienen.
Danny54
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 60
Lid geworden op: 19 dec 2014, 10:38

Re: Hulp/advies gezocht.. met rug tegen de muur!

Bericht door Danny54 »

Oef... Sterkte...

De omgangsregeling is vastgelegd bij de rechter? Dan moet zij zich er aan houden; ook de lange weekenden, als jij ze dan van/naar school kan brengen. Een optie die je zou kunnen proberen als ze hier niet aan meewerkt is Veilig Thuis; die hebben zelf al bij mij aangegeven dat, mocht mijn ex de omgangsregeling niet nakomen (kinderen niet terugbrengen, of juist van school halen), ik dit direct via hun moest opnemen als onttrekking van gezag. Klinkt zwaar; maar er ligt een afspraak, en die hoort gewoon nagekomen te worden, en die regelmaat is volgens (onze tak van) Veilig Thuis belangrijk en essentieel.

Dat ze weer naar de rechter gaat is een lastige. Helaas kost het geld, en gaat het tegen principes in, maar ik ga je toch aanraden om een verweer te voeren. Het verweer kan simpel zijn: er is een omgangsregeling, deze gaat prima, er is geen reden tot wijziging. Eventueel met je advocaat overleggen om ook een statement te maken dat je ex alles via de advocaat speelt en dat daar een oplossing voor moet komen.

Aangezien communicatie vast loopt, kan je dan een verzoek doen om de rechter jullie naar bv. een cursus Ouderschap Blijft te sturen. Daar zit ik zelf nu ook in. Wat je /in ieder geval/ als effect hebt: gedurende de 9 maanden cursus wordt het, op zijn zachtst gezegd, niet gewaardeerd om acties via advocaten te doen. Er vrijwillig uitstappen wordt ook niet gewaardeerd. Maar je komt dan /wel/ om de week om de tafel te zitten met elkaar.

Maar mijn beoogd doel is dat met voldoende tijd zonder advocaatacties en met regelmatig contact over communicatie, we in stabieler vaarwater komen. Zonder het zwaard van advocaten boven het hoofd, lijkt dit al iets makkelijker te gaan.

Maar sowieso sterkte...
1973lungo
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 2
Lid geworden op: 31 aug 2017, 17:06

Mijn ex vrouw wilt verhuizen naar haar vriendin in Amsterdam!

Bericht door 1973lungo »

Mijn ex vrouw heeft mij laten weten via de app dat ze heeft besloten te gaan verhuizen naar Amsterdam met mijn beide kinderen mijn toestemming heeft ze niet gevraagd en hoe ik er over dacht dat was mijn pakkie An we hebben een omgangsregeling.

Ik woon bij Roermond en heb de kids een keer een kort weekend en een keer een lang weekend mijn vraag is mag dit zo maar en moet ik straks de kinderen gaan halen in Amsterdam zijn 680 km per weekend

Mvgr Marcel
1973lungo
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 2
Lid geworden op: 31 aug 2017, 17:06

Mijn ex vrouw wilt verhuizen naar haar vriendin in Amsterdam!

Bericht door 1973lungo »

Mijn ex vrouw heeft mij laten weten via de app dat ze heeft besloten te gaan verhuizen naar Amsterdam met mijn beide kinderen mijn toestemming heeft ze niet gevraagd en hoe ik er over dacht dat was mijn pakkie An we hebben een omgangsregeling.

Ik woon bij Roermond en heb de kids een keer een kort weekend en een keer een lang weekend mijn vraag is mag dit zo maar en moet ik straks de kinderen gaan halen in Amsterdam zijn 680 km per weekend

Mvgr Marcel
1973lungo schreef: 31 aug 2017, 17:18 Mijn ex vrouw heeft mij laten weten via de app dat ze heeft besloten te gaan verhuizen naar Amsterdam met mijn beide kinderen mijn toestemming heeft ze niet gevraagd en hoe ik er over dacht dat was mijn pakkie An we hebben een omgangsregeling.

Ik woon bij Roermond en heb de kids een keer een kort weekend en een keer een lang weekend mijn vraag is mag dit zo maar en moet ik straks de kinderen gaan halen in Amsterdam zijn 680 km per weekend

Mvgr Marcel
Onmacht
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 114
Lid geworden op: 31 dec 2015, 00:59

Re: Hulp/advies gezocht.. met rug tegen de muur!

Bericht door Onmacht »

Nee dat mag niet en kan ook niet zomaar bij gezamenlijk gezag.
Verhuist ze wel zonder jouw toestemming, dan wordt dit over het algemeen door rechters niet heel erg gewaardeerd; lees er is een gerede kans dat ze terug moet verhuizen of dat het het hoofdverblijf van de kinderen op jou overgaat. Echter iedere situatie (en helaas ook iedere rechter) is anders.

PS Je had beter even een nieuw topic aan kunnen maken.
Plaats reactie