gedeelde ouderschap opgeven

Heb je vragen? Klik dan hier, want hier kan je al je vragen kwijt. Kijk ook bij de anderen die een vraag geplaatst hebben, misschien kun je iemand helpen met een antwoord
Plaats reactie
prinssen
Frequent schrijver
Frequent schrijver
Berichten: 13
Lid geworden op: 23 jan 2017, 17:43

gedeelde ouderschap opgeven

Bericht door prinssen »

Goedemorgen allen
Ik overweeg me gedeelde ouderschap op te geven, grotendeels omdat moeder toch niets deelt en ik dus weinig invloed heb op beslissingen.
Omdat ik niet verantwoordelijk wil zijn voor deze beslissingen wil ik de gedeelde ouderschap opgeven. Niet omdat ik niet meer om me zoon zou geven maar om de beslissingen die zijn moeder neemt waar ik het regelmatig niet mee eens ben of niet eens weet.
Maar wat is de officieel route hiervoor?
Mijn zoon wordt eerdaags 12 en zou dan ook zelf zijn mening mogen geven maar ga er van uit dat hij voor zijn moeder kiest en als weekendvader om de 2 weken heb je gewoon geen invloed op opvoeding.
Casper
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 968
Lid geworden op: 14 dec 2009, 11:18

Re: gedeelde ouderschap opgeven

Bericht door Casper »

"Niet omdat ik niet meer om me zoon zou geven"

Ik kan me je frustraties goed indenken / herinneren, maar zo zal het door moeder (en anderen die het van haar horen) wel worden uitgelegd, en dat zal op allerlei manieren tegen je gebruikt worden. Geef moeder die kans niet.

Als je gedeeld ouderschap wilt opgeven zul je overigens naar de rechter moeten stappen, en die zal ook raar opkijken.

Advies dus om dit niet te doen, maar OF terug te knokken, OF af te wachten tot zijn 18e, wanneer gedeeld ouderschap er sowieso niet meer toe doet.
JCC
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 121
Lid geworden op: 30 dec 2010, 09:46

Re: gedeelde ouderschap opgeven

Bericht door JCC »

Ik heb destijds mijn ouderschap opgegeven omdat ik geen ouder meer was nadat de scheiding was uitgesproken. Na 5 jaar procederen/jeugdzorg/AMK/omgangshuis/etc was de maat vol. Niet omdat je niet om je kinderen geeft maar omdat dit het beste voor de kinderen is.

Mijn ervaring is dat als je een zwartmakende ex hebt je kinderen niet komen als ze 18 zijn en ook niet als ze de 21 zijn gepasseerd.
Gebruikersavatar
mrniemand
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 104
Lid geworden op: 30 aug 2016, 11:50

Re: gedeelde ouderschap opgeven

Bericht door mrniemand »

@ JCC,

Verschrikkelijk om je in de situatie te bevinden dat je als ouder besluit om je ouderschap op te geven.
Maar bedoel je eigenlijk niet dat je je gezag opgeeft? Mijns inziens kan je namelijk je ouderschap nooit opgeven zolang jij als ouder leeft.

Ik bevind mij in een soortgelijke situatie. Alleen gaat het erom dat ik een verzoek zal doen aan de kinderrechter om het gezag van beide ouders te laten beeindigen. Dit aangezien de moeder misbruik maakt van haar gezag (dit wordt bevestigd door de jeugdbeschermers en betrokken instanties).

He heeft even geduurd voordat ik achter deze besluit stond: want waarom zou ik als ouder die bevestiging heeft dat ik het gezag op een juiste wijze uitvoer, hiervoor kiezen? Dit heb ik als zeer onrechtvaardig ervaren... Simpel gezegd doe ik dit, omdat ik wil voorkomen dat moeder nog langer misbruik maakt van het uitvoeren van haar gezag. Dan maar beiden geen gezag is mijn mening. Helaas kan ik niet het gezag alleen houden aangezien ik al 10 jaar knok voor een onbegeleide omgang (8 jaar lang contact via een omgangshuis) en momenteel een jaar geen contact heb met mijn dochter, uiteraard door zorg van moeder. In dit geval zie ik dat het in het belang is voor mijn kind dat beide ouders dan geen gezag dienen te behouden.

Het is een 'offer' die ik maar al te graag maak. Het ouderlijk gezag stelt geen reet voor, althans in mijn situatie. Daarnaast een kind zal niet meer of minder van je als ouder houden of je nu wel of geen gezagdrager bent. Daar waar het om gaat is hoe jij als ouder de invulling van je ouderschap geeft. Ben jij bereid voor je kind te vechten (voor een goed/waardig doel)?

Ik 'vecht' voor mijn kind door door te gaan met mijn leven, er iets van te maken zodat op een dag mijn dochter daar aandeel van kan zijn. Mijn deur staat open voor haar, altijd. Godzijdank heb ik een nieuw en gelukkig gezin kunnen stichten. Ben ik opnieuw vader geworden van een (jawel, karma bestaat) dochter :-) En godzijdank is er een goede klik tussen mijn oudste dochter en haar (half)zusje. Ook weet ik via derden dat mijn oudste dochter graag contact met mij houdt maar dat ze (momenteel) zich schikt naar haar haar moeder. Maar ik heb het vertrouwen in mijn dochter dat deze situatie (nog) gaat kantelen...

JCC, ik hoop dat je beseft dat je niet per se hoeft te wachten totdat je kinder de leeftijd X bereiken. En laat het contact niet alleen aan je kinderen over, maar ook vanuit jezelf. Ik weet uit eigen ervaring hoe fijn het zou zijn geweest, als mijn eigen (biologische) vader de moeite zou nemen om mij te willen zien. Als kind had ik altijd gedacht dat het aan mij lag en dat ik het niet waard was om voor te 'knokken'...

Sterkte.

Vrg,

mrniemand
You never know how strong you are until being strong is the only choice you have...
JCC
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 121
Lid geworden op: 30 dec 2010, 09:46

Re: gedeelde ouderschap opgeven

Bericht door JCC »

Je gezag opgeeft? Mijn ervaring is dat je gezag weinig waard is in de praktijk. Het is lastiger voor onze jeugdhulpverlening als je gezag hebt want ze kunnen in theorie niet om je heen dus in het zoveelste verslag komt weer een blaadje extra want de vader moet ook "meedoen". Dat moeder misbruik maakt van gezag is haar goed recht, wie treed hier tegen op? Als jij je kinderen voor het weekend op komt halen en ze gaan niet mee omdat ze niet "willen" dan kan je hoog en laag springen. Spring niet te hoog want dan komt er een politiebusje voor gereden die je afvoert. Gelijkwaardig ouderschap in de praktijk van 12 jaar geleden. Informatie krijgen van school? Denk het maar niet want volgens je ex mishandel je je kinderen. Pas na een klacht bij de raad van het bestuur ging de desbetreffende leraar een beetje meewerken. Na talloze meldingen bij het AMK(door de school) en onderzoeken van de RVK omdat de kinderen verwaarloosd werden veranderde er niets. Vader is gevaarlijk en moet op afstand blijven. En al die tijd wordt je geïnformeerd omdat je gezag hebt. De laatste brief ging over ernstige zorgen over het welzijn van de kinderen. Ik het nummer wat in de brief stond gebeld en aangegeven dat als er iets is wat ik kan doen, om hun situatie te verbeteren, dat ik wil helpen. Uw kinderen kennen u niet meer, anders nog iets?

Ik snap wat je bedoeld met: ik zou er veel aan hebben gehad als mijn vader mij zou willen zien. Voor mij is dat een gepasseerd station na de zoveelste keer in de rechtbank te hebben aangehoord dat, na een gesprek met de kinderen, ze vooral niet naar hun vader toe willen omdat hij ze altijd slaat en schopt.

Het is komedie van de bovenste plank. Geen rechter heeft mij ooit omgang geweigerd voor deze beweringen. Omgang via omgangshuis wat vervolgens geen doorgang heeft omdat er geen auto is, ze ziek zijn, ze een feestje hebben en niet willen. Aangezien hier geen enkele straf op staat en ik dit nooit in een verslag terug heb gelezen kan ze in de praktijk doen wat ze wil. Het mooiste was nog het eindgesprek met het omgangshuis. Die vrouw stak me echt een hart onder de riem. Het was zo duidelijk dat de boel werd gefrustreerd en dat er met de vader eigenlijk weinig mis was dat ze dat echt benadrukte. Maar verder kunnen we helaas niks doen...

Ondertussen tikken de jaren voorbij en zijn je kinderen vreemden geworden. Je moet het doen met, als je geluk hebt, een foto die op de website van de school staat en dat is het.

Als je vervolgens een nieuwe partner tegen het lijf loopt en een nieuw gezin krijgt vervaagt het verleden al vergeet je ze nooit. Als volwassenen weten we allemaal dat alles wat je doet in het leven consequenties heeft. Als je bewust je ouder niet wil kennen als je zelf volwassen bent moet je leven met de consequenties, dat is de leerschool van het leven. Vaders hebben niet het eeuwige leven.

Het klinkt hard maar ik besteed liever tijd en aandacht aan mijn tweede gezin zonder in het gezever en negativiteit van het verleden te vallen.
BetsLenie
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 132
Lid geworden op: 14 sep 2016, 16:14

Re: gedeelde ouderschap opgeven

Bericht door BetsLenie »

zie volgende bericht
Laatst gewijzigd door BetsLenie op 21 jun 2020, 13:05, 1 keer totaal gewijzigd.
BetsLenie
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 132
Lid geworden op: 14 sep 2016, 16:14

Re: gedeelde ouderschap opgeven

Bericht door BetsLenie »

BetsLenie schreef: 21 jun 2020, 10:46 Zo helemaal dezelfde ervaring JCC. Ze kunnen gewoon niet de vader en daarmee de kinderen niet helpen als moeder alleen maar haar kant uit wil. Eigenlijk zelfs allemaal weggegooid geld van de overheid die investeert in jeugdzorg en daarnaast andere clubs die er aan verdienen om feitelijk alleen maar dossiers rond te schuiven.
Gebruikersavatar
mrniemand
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 104
Lid geworden op: 30 aug 2016, 11:50

Re: gedeelde ouderschap opgeven

Bericht door mrniemand »

JCC schreef: 20 jun 2020, 22:44 Ondertussen tikken de jaren voorbij en zijn je kinderen vreemden geworden. Je moet het doen met, als je geluk hebt, een foto die op de website van de school staat en dat is het.

Als je vervolgens een nieuwe partner tegen het lijf loopt en een nieuw gezin krijgt vervaagt het verleden al vergeet je ze nooit. Als volwassenen weten we allemaal dat alles wat je doet in het leven consequenties heeft. Als je bewust je ouder niet wil kennen als je zelf volwassen bent moet je leven met de consequenties, dat is de leerschool van het leven. Vaders hebben niet het eeuwige leven.

Het klinkt hard maar ik besteed liever tijd en aandacht aan mijn tweede gezin zonder in het gezever en negativiteit van het verleden te vallen.
Beste JCC en BetsLenie,

Wat een overeenkomstig situatie hebben wij gezamenlijk ervaren, bizar gewoon en spijtig.
Alle begrip voor de keuze die je maakt, we moeten idd doorgaan met ons (nieuwe) leven en er het beste van maken.

Het is dat mijn dochter via derden laat weten heel graag haar (half)zusje en mij te willen (blijven) zien, maar dat zij helaas (nu) nog zwicht voor haar moeder.
Anders had ik (mogelijk) eerder een punt gezet omdat ik niet tegen mijn dochter wil strijden, mocht zij bewust zijn van haar eigen besluit om mij niet te willen zien.
Mijn hoop ligt bij mijn dochter haar (karakter) ontwikkeling en dat het gezag bij beide ouders worden ontnomen.

We gaan het zien hoe dat gaat ontwikkelen.
Binnenkort het laatste onderzoek...
You never know how strong you are until being strong is the only choice you have...
Plaats reactie