Emancipatie en toekenning?

Plaats hier alles wat met alimentatie te maken heeft.
Plaats reactie
Equal
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 5
Lid geworden op: 16 sep 2020, 18:15

Emancipatie en toekenning?

Bericht door Equal »

Hallo,

Om een lang verhaal kort te maken ben ik op zoek naar vaders die zich net als ik niet kunnen beroepen op de zachte afspraken in het ouderschapsplan omdat moeders daar anders over denkt. Je kunt denken aan info achterhouden. Als vader sta je dan machteloos want er is geen rechter die dat aanpakt.

Daarnaast, als je meer verdiend, moet je ook meer afdragen op basis van de nibud richtlijnen terwijl de kosten niet stijgen (je voedt en kleed een kind en op een gegeven moment houden die kosten op, toch loopt de meter van het nibud door omdat ze van het gezamenlijk inkomen uitgaan en niet van gemiddelde uitgaven!).

Daarnaast is dit systeem erg jaren 80 toen er vooral nog 1 kostwinnaar was. Stel dat de vrouw hoogopgeleid is, maar besluit om niet of laaggeschoold werk te doen? In hoeverre is het dan fair dat je als vader opdraait voor die keuzes?

Wie herkent zich in deze punten?
Ik zou dit graag als 1 front bespreekbaar willen maken omdat er wat oneerlijke grondbeginselen onjuist zijn.
ll2014
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 696
Lid geworden op: 08 sep 2014, 21:35

Re: Emancipatie en toekenning?

Bericht door ll2014 »

Equal schreef: 16 sep 2020, 18:25 Daarnaast, als je meer verdiend, moet je ook meer afdragen op basis van de nibud richtlijnen terwijl de kosten niet stijgen (je voedt en kleed een kind en op een gegeven moment houden die kosten op, toch loopt de meter van het nibud door omdat ze van het gezamenlijk inkomen uitgaan en niet van gemiddelde uitgaven!).
Bedoel je hiermee dat bij bepaling KA uitgegaan wordt van een percentage van het gezamenlijk inkomen?
Op zich is dat namelijk niet onredelijk, ouders met een hoger inkomen geven in de praktijk namelijk ook ongeveer evenredig meer uit aan hun kinderen, niet alleen voeding en kleding overigens. Het gaat dus wel terdege om gemiddelde uitgaven!
Als jij en je ex het eens zijn dat jullie veel minder aan de kinderen uitgeven dan dat percentage van jullie gezamenlijk inkomen, staat niets jullie in de weg om het werkelijk bedrag te gaan hanteren als uitgangspunt.
Als jullie het niet eens zijn wordt dat wat lastiger, dan zal je het namelijk moeten gaan bewijzen, en dat zal in de praktijk niet meevallen.
ll2014
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 696
Lid geworden op: 08 sep 2014, 21:35

Re: Emancipatie en toekenning?

Bericht door ll2014 »

Equal schreef: 16 sep 2020, 18:25 Stel dat de vrouw hoogopgeleid is, maar besluit om niet of laaggeschoold werk te doen? In hoeverre is het dan fair dat je als vader opdraait voor die keuzes?
Ik neem aan dat in zo'n geval in goede harmonie is gekozen toen de relatie nog goed was...
Als de vrouw (of de man) pas na het stuklopen van de relatie zo'n besluit neemt is er in veel gevallen sprake van verwijtbaar inkomensverlies, en wordt er dus niet gerekend met dat lagere inkomen.

M.a.w. als vader draai je dus financieel op voor gezamenlijk gemaakte keuzes, en dat is dus fair.
Overigens heeft zo'n eerder tijdens de relatie gemaakte keuze ook voor de moeder gevolgen na de scheiding, zij heeft namelijk geen arbeidsverleden en carrière kunnen maken en heeft daar dan nadeel van.
Equal
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 5
Lid geworden op: 16 sep 2020, 18:15

Re: Emancipatie en toekenning?

Bericht door Equal »

Herhaalde oproep! Wie herkent zich in dit verhaal?
ll2014
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 696
Lid geworden op: 08 sep 2014, 21:35

Re: Emancipatie en toekenning?

Bericht door ll2014 »

Equal schreef: 21 sep 2020, 13:24 Herhaalde oproep! Wie herkent zich in dit verhaal?
Als je verder niet ingaat op wat je nou precies bedoeld met oneerlijk, en alleen maar weer roept, verwacht ik niet dat je veel reacties krijgt.
Elke afspraak in een ouderschapsplan is in principe af te dwingen, maar dan moet je dat wel concreet hebben vastgelegd bij het opstellen van het ouderschapsplan. Het moet dus bij het maken juridisch dichtgetimmerd zijn.
En een rechter heeft niet te bepalen of hij een zaak oppakt of niet, maar in je voordeel beslissen kan alleen maar als het ouderschapsplan duidelijk is en niet op verschillende manieren te interpreteren is en dat is vaak lastig.
Equal
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 5
Lid geworden op: 16 sep 2020, 18:15

Re: Emancipatie en toekenning?

Bericht door Equal »

Dan sluit ik hem. Ik zit juist niet op een discussie op een forum te wachten met reacties die op 1 zin gebaseerd zijn. Ik wil juist aan tafel met 1 ieder met een eigen verhaal.
ll2014
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 696
Lid geworden op: 08 sep 2014, 21:35

Re: Emancipatie en toekenning?

Bericht door ll2014 »

Je stelt vragen op een forum maar wilt geen antwoorden en discussie?
Wat wil je dan wel?
Equal
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 5
Lid geworden op: 16 sep 2020, 18:15

Re: Emancipatie en toekenning?

Bericht door Equal »

wat ik al aangaf; ik wil in contact komen met vaders en hun kant van het verhaal eens horen.

Ik begon niet zonder reden met: om een lang verhaal...
Ik wil ECHT contact, om alle verhalen eens te horen met de achterliggende context.

Juist aan die context ontbreekt het op fora.
Dus misschien is dit ook niet het juiste medium om die mensen te bereiken. Ik weet alleen niet, waar dan wel.
Internet is veel te vluchtig, te veel gericht op oneliners en mensen. De werkelijkheid is echter weerbarstiger en vaak met heel veel context en verhaal eromheen. Het verschil zeg maar tussen nu.nl berichten en echt diepgaande journalistiek
Mae
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 9
Lid geworden op: 18 aug 2020, 17:39

Re: Emancipatie en toekenning?

Bericht door Mae »

Hallo,

Graag wil ik ons kant van het verhaal doen.
Mijn vraag is wat kan en wil jij ermee?

Ik zal ons verhaal zo in een apart topic doen omdat ik benieuwd ben wie dit nog meer hebben en wie er wat mee gedaan heeft wat geholpen heeft.

Groetjes Mae.
Plaats reactie