Ex komt na 10 jaar zeuren om alimentatie.

De topics/onderwerpen van vóór 31 december 2012 waar geen of sinds geruime tijd geen antwoord op is gegeven, zijn hier geplaatst.
Gesloten
Harry44
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 jan 2011, 22:44

Ex komt na 10 jaar zeuren om alimentatie.

Bericht door Harry44 »

hallo .

het begin van dit nieuwe jaar ,is slecht begonnen voor mij.
ik kreeg ineens een brief van mijn ex s advocaat op vloer ,dat ze n u alimentatie voor mijn dochters van 13 en 17 wil hebben.
tijdens de scheiding werd ik ziek ,verloor mijn baan en kwam in de wsnp.
ik hoefde geen alimentatie te betalen.
Ik probeerde al die jaren contact met mijn kids te krijgen ,maar dat lukte van geen kant. ik had na de wsnp niks meer, ik woonde in een studentenapartement .
op een dag kreeg ik een nieuw huis aangeboden en sloot een doorlopend krediet af ,om alles in te richten ,nieuwe koelkast/ wasmachine enz. immers ik had geen spaargeld.
ik ben Manisch -Depressief en kan niet meer betaald werken ,maar zo n brief van je ex is niet ok voor mijn ziekte.
ik heb mijn leven weer op orde ,een leuk huisje met leuke spullen en een leuk autotje.
maar nu is mijn vraag? wat zou ik moeten betalen aan kinderalimentatie?
ik heb een inkomen van ongeveer 1550 euro netto en mijn huur is 428 euro en mijn ziekenfonds is 131 euro en ik betaal aan aflossing lening 150 euro per maand.
welke kosten worden meegerekend? en helaas heeft ze tijdens mijn ziekte ( toen het heel erg was mijn ouderschap en voogdijschap afgenomen) dus kan ze dan nog wel kinderalimentatie vragen?
het stomme is ook dat ik boven de grens van pro deo advocaat zit en dat zo n man 185 euro per uur kost ,heet begint eens met 6 uur zei de advocaat en kan doorlopen na 12 uur ,ben je zo een 2300 euro kwijt aan een advocaat .
en zoveel spaargeld heb ik niet ,dus kan ik niet aan beginnen.
of bestaan er ook advocaten ,die je af kan betalen?
nou ik hoop ,dat iemand hier een beetje kan zeggen wat ik moet gaan betalen aan alimentatie,want het is erg zwaar ,mijn ziekte begint onder druk te staan en moet zelfs alweer meer slaappillen nemen ,om te kunnen slapen .
want mijn denken kan ik niet stop zetten.

gr Harry
Casper
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 968
Lid geworden op: 14 dec 2009, 11:18

Re: Ex komt na 10 jaar zeuren om alimentatie.

Bericht door Casper »

Harry welkom! en sterkte.

Op zich is de vraag van je ex om alimentatie voor je kinderen te betalen niet irreeel. Je zou het kunnen zien als horend bij jouw verbeterde situatie. Doet zij een voorstel voor een bedrag of vraagt zij een berekening te laten maken?

Op zich hangt het alimentatiebedrag van een boel factoren af en is het moeilijk hier van geval tot geval iets over te zeggen. Een tip: op http://alimentatie.startpagina.nl/prikbord/ is meer expertise op dit gebied.

Je bent op zich niet verplicht nu een advocaat in de arm te nemen. Weet je zeker dat je niet voor een advocaat "op toevoeging" in aanmerking komt? Zie http://www.rechtspraak.nl/Naar+de+recht ... sbijstand/ Leg aan meerdere advocaten die vraag voor, wellicht kunnen anderen hier (of via het startpagina prikbord) iemand aanraden.
Casper
Harry44
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 jan 2011, 22:44

Re: Ex komt na 10 jaar zeuren om alimentatie.

Bericht door Harry44 »

ze vraagt een berekening te maken ,intussen weet ik dus dat de bijstandsnorm voor een alleenstaande 909 euro is ,de vraag is wordt mijn voledig huur en ziekenfonds meegenomen? of maar een gedeelte van de huur?
het jammer van dit alles is dus ,dat ik mijn kids niet zie ,wel plichten ,maar geen rechten.
en je kan mensen niet dwingen.
ook kinderen kan je niet dwingen ,als ze gebrainwasht zijn door hun moeder.

gr Harry
angel78
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 125
Lid geworden op: 04 jul 2009, 16:31

Re: Ex komt na 10 jaar zeuren om alimentatie.

Bericht door angel78 »

Hoi hoi,

Als je geen nieuwe relatie hebt, waar je mee samenwoont, worden gewoon je volledige vaste lasten meegerekend, want je kan de lasten niet delen, en moet ze dus gewoon betalen.

Zoek ook even uit of je ex inmiddels wel weer samenwoont, of misschien weet je dit al.
Als ze getrouwt is, of geregistreerd partner schap heeft, is haar partner ook onderhoudsplichtig, en dient de behoefte van de kids, door 3en te worden gedeeld (normaal gesproken)

Al je lasten etc worden meegenomen, er blijft dan een draagkracht over, maar je ex werkt, dus dient ook mee te dragen.
Ze gebruiken nooit je volledige draagkracht.
Schulden worden in sommige gevallen ook meegenomen/rekening mee gehouden, evenals vermogen, als jou ex dat bijv heeft, dan wordt dat ook als inkomen gezien.

Neem eens contakt op met van Weegberg advocaat, gegevens staan wel op de site.
Hij zal misschien ook aanraden meteen de omgang onder de loep te nemen.
Wie weet is daar ook nog iets te regelen.

Sterkte ermee.

Je bent sowieso verplicht alimentatie te betalen tot 18 jaar, en als ze door leren, en niet gaan werken tot 21 jaar.
Harry44
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 jan 2011, 22:44

Re: Ex komt na 10 jaar zeuren om alimentatie.

Bericht door Harry44 »

thanx

ja vandaag dus een mail gekregen van mijn ex ,leuk hoor mijn oudste dochter
denkt erover om mij eens te spreken ,maar ze wil eerst een eigen leven ,de opleiding afgemaakt hebben enz ,dus 4 jaar wachten daarop?
en mijn jongste is nog te klein 13 jaar en wil niet.
ik heb dus geen ouderschap en voogdij en ben manisch depressief en ik
denk dat er in mijn ex schoonfamilie rond gaat ,dat ik gek ben ,ze hebben totaal geen besef wat mansich depressief is ,ze moesten eens na Antonie Kamerling kijken ,
die had dezelfde ziekte als mij en was een zeer goede vent en acteur.
ik hoop natuurlijk niet ,dat ik op dezelfde manier als hem eindig ,maar dit maakt het er allemaal niet beter op
Casper
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 968
Lid geworden op: 14 dec 2009, 11:18

Re: Ex komt na 10 jaar zeuren om alimentatie.

Bericht door Casper »

Ik denk dat je dochters best benieuwd naar je zijn, en jij naar hen. Probeer toch geleidelijk en heel voorzichtig enig contact te leggen, zou ik zeggen.
Gesloten