Ex wil omgang maar wil geen moeite doen....

De topics/onderwerpen van vóór 31 december 2012 waar geen of sinds geruime tijd geen antwoord op is gegeven, zijn hier geplaatst.
Gesloten
LeilaK
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 7
Lid geworden op: 04 sep 2011, 22:10

Ex wil omgang maar wil geen moeite doen....

Bericht door LeilaK »

Tijdens de zwangerschap is het allemaal niet zo gelopen als verwacht. Relatie verbroken en hele vervelende incidenten. Na de bevalling wat contact wat ook wel weer snel uitmondde in een aantal incidenten van zijn kant. Daarna is er lang geen contact geweest. Nu wil hij wel contact maar hij is inmiddels werkloos, dealt en is nou niet bepaald een lieverdje (agressie, regelmatig met politie in aanraking etc.). Ik maak me grote zorgen of dit contact wel iets is waar mijn zoon baat bij heeft. Het is een geweldig mannetje en ik zou niet willen dat hij 'verpest' raakt door het contact met zijn vader. Aan de andere kant vind ik dat een kind daar wel recht op heeft. Het is een heel dubbel gevoel.

Aantal feitjes: hij heeft niet erkend, nooit allimentatie betaald, geen advocaat opgezocht. Het is allemaal mondeling tussen ons tweeën besproken.

Wie heeft hier ervaring mee of tips voor deze situatie??
LeilaK
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 7
Lid geworden op: 04 sep 2011, 22:10

Re: Ex wil omgang maar wil geen moeite doen....

Bericht door LeilaK »

Toevoeging: hij is niet bereid zijn levensstijl te veranderen....
Casper
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 968
Lid geworden op: 14 dec 2009, 11:18

Re: Ex wil omgang maar wil geen moeite doen....

Bericht door Casper »

LeilaK, welkom en goed dat je hier je vraag stelt. Lees ook eens andere soortgelijke vragen + antwoorden op het forum (onder "Omgangsregelingen"), bijv. http://www.dwazevaders.nl/forum/viewtop ... f=25&t=892.

In het algemeen zou ik stellen, maak een goede afspraak, zwart op wit, met rechten en plichten voor beide kanten. Het is volkomen redelijk voorwaarden te stellen. Geef het contact wel een kans maar blijf uiterst waakzaam.
Casper
LeilaK
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 7
Lid geworden op: 04 sep 2011, 22:10

Re: Ex wil omgang maar wil geen moeite doen....

Bericht door LeilaK »

Hoi Casper,

Bedankt!! Door afspraken te maken moet hij dan ook erkennen? En moet hij dan ook allimentatie gaan betalen? Hij is dus werkloos en heeft dus geen inkomen waar hij allimentatie mee kan betalen. Wel loopt hij rond in outfits van honderden euro's daar waar ik nauwelijks nog iets voor mezelf kan kopen om rond te kunnen komen. Ik ben niet op allimentatie uit maar als hij dan zijn verantwoordelijkheid wil nemen hoort dit er toch ook bij.

Ik ben absoluut waakzaam. Het gaat om mijn/onze zoon en dat hij het beste uit deze situatie komt is het belangrijkst. Zodra zijn ontwikkeling in het gedrang komt (daar ben ik het meest bang voor) is dat voor mij een reden om in ieder geval een instantie in te schakelen en in het ergste geval de omgang stop te zetten....

Ik vind de situatie vreselijk. Vooral omdat het zo goed ging en ik nu niet weet wat er komen gaat.....
Casper
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 968
Lid geworden op: 14 dec 2009, 11:18

Re: Ex wil omgang maar wil geen moeite doen....

Bericht door Casper »

LeilaK, geen dank :-).

Zie hier een goede discussie over erkenning en alimentatie: http://alimentatie.startpagina.nl/prikb ... -erkenning (zie o.a. "vaderschapsactie")

Als alimentatiebedrag kun je een klein maar redelijk bedrag per maand vragen, en afspreken dat dit ieder jaar verhoogd wordt volgens de wettelijke indexering. Daarnaast zou hij bijzondere (gespecificeerde) kosten voor de helft op zich kunnen nemen.

Ook zonder rechter kun je een lijst maken van wat je wilt en niet wilt. Ook bij een scheiding moeten exen tegenwoordig een "ouderschapsplan" indienen. Je kunt zo'n plan op internet opzoeken en kijken wat je er van kunt gebruiken, aangevuld natuurlijk met jouw speciale omstandigheden. Probeer ondertussen het contact redelijk te houden, zeg dat je het op deze manier zou willen regelen, en sta open voor aanvullingen; uiteraard moet je vasthouden aan de punten die voor jou heel belangrijk zijn.
LeilaK
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 7
Lid geworden op: 04 sep 2011, 22:10

Re: Ex wil omgang maar wil geen moeite doen....

Bericht door LeilaK »

Op dit moment zie ik het niet zitten dat er omgang zal zijn zonder toezicht. Ten eerste omdat mijn zoontje zijn vader niet kent, ten tweede omdat hij zich in een (crimineel) wereldje bevindt dat niet geschikt is voor een kind en ten derde omdat hij zich in het verleden meerdere malen agressief heeft gedragen. Omdat ik kan begrijpen dat hij het misschien niet leuk vindt dat ik er constant bovenop zit heb ik zitten kijken naar een omgangshuis. Wat voor een tijden hou je aan in het begin en hoe bouw je dit eventueel op?? Ik ben nu in gesprek met een advocaat en hij raadt mij aan er (kijkend naar gebeurtenissen in het verleden) niet aan te beginnen. Hij denkt ook dat ik een goede kans maak als ik het voor de rechter laat komen. Ik vind het erg moeilijk. Met in mijn achterhoofd wat er allemaal gebeurd is en ook weer kijkend naar de toekomst van onze zoon. Ik zie dat de wil er is van zijn kant, in hoeverre kan ik me indekken zodat mijn zoon de dupe niet wordt...??
Casper
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 968
Lid geworden op: 14 dec 2009, 11:18

Re: Ex wil omgang maar wil geen moeite doen....

Bericht door Casper »

Zo'n omgangshuis is geen gek idee in jouw geval, je kunt het opbouwen zoals jij het wilt, al is het maar met een uurtje in de twee weken. Gaat het goed, dan wordt het langzaam meer; gaat het niet goed, dan is het afgelopen. Heel rationeel. Of vraag eens een gesprek aan met zo'n instelling.

Je hebt het "voordeel" dat hij (a) niet graag naar de rechter zal stappen om omgang af te dwingen, en (b) niet sterk staat als hij toch een poging waagt. Ik vind het grote klasse dat je toch moeite doet om toch tot een manier van omgang te komen.
Casper
LeilaK
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 7
Lid geworden op: 04 sep 2011, 22:10

Re: Ex wil omgang maar wil geen moeite doen....

Bericht door LeilaK »

Bedankt weer voor de tips. Ik zal een gesprek inplannen met iemand van zo'n omgangshuis in de buurt. Lijkt me inderdaad niet verkeerd.

Ondanks mijn grote twijfels over zijn capaciteiten als vader wil ik het geprobeerd hebben voor mijn zoon. Ik wil hem later als hij groter is uit kunnen leggen waarom er geen contact is geweest. Niet in de verwijtende sfeer want als ik iets verkeerd vind is het een andere ouder zwart maken maar hem wel laten weten dat dit niet het juiste moment was in het leven van zijn vader. Uiteraard is dit nog lang niet van toepassing maar ik wil niet het gevoel hebben dat ik het niet geprobeerd heb. Als het na deze poging niet lukt zie ik er ook vanaf. Misschien komt het dan ooit nog, wie weet. Als ik een toegewijde vader zie dan is hij welkom in het leven van mijn zoon. Maar het moet we een stabiele situatie zijn.

Ik hoop dat ik hier over een poos kan melden hoe het goed kan gaan als je je er voor inzet!
Casper
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 968
Lid geworden op: 14 dec 2009, 11:18

Re: Ex wil omgang maar wil geen moeite doen....

Bericht door Casper »

We horen het graag! Succes en sterkte!
LeilaK
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 7
Lid geworden op: 04 sep 2011, 22:10

Re: Ex wil omgang maar wil geen moeite doen....

Bericht door LeilaK »

Helaas heb ik nu al minder goed nieuws. Twee afspraken gemaakt. 1 niet nagekomen, de tweede onder invloed van alcohol op komen dagen. En dan bedoel ik dus flink aangeschoten, niet 1 of 2 biertjes op. Hij werd ook weer meteen agressief. Gelukkig in woorden maar prettig was het niet.

Omgangshuis gaat hij niet mee akkoord. Advocaat adviseert wederom alles afbreken en wachten op actie van zijn kant. Ik weet het niet zo goed meer. Is het niet erg snel? Of moet ik mijn conclusies trekken?
Casper
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 968
Lid geworden op: 14 dec 2009, 11:18

Re: Ex wil omgang maar wil geen moeite doen....

Bericht door Casper »

Ik vind het niet gek om maar eens even te wachten, misschien komt hij dan tot het inzicht dat zijn opstelling echt niet kan zo. Erg jammer hoor.
Casper
LeilaK
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 7
Lid geworden op: 04 sep 2011, 22:10

Re: Ex wil omgang maar wil geen moeite doen....

Bericht door LeilaK »

Ik hoop het Casper. Erg teleurstellend dat hij het voor zichzelf maar ook voor de kleine zo verpest. Je zou toch denken dat je eigen kind wel iets is waarvoor je je volledig inzet. We zullen zien wat de toekomst brengt.
Gesloten