Omgangsregeling

De topics/onderwerpen van vóór 31 december 2012 waar geen of sinds geruime tijd geen antwoord op is gegeven, zijn hier geplaatst.
Gesloten
GBH
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 4
Lid geworden op: 30 nov 2011, 19:44

Omgangsregeling

Bericht door GBH »

Begin dit jaar hebben mijn ex-vrouw en ik het scheidingsconvenant inclusief omgangsregeling voor mijn zoon (3 jaar) ondertekend. De regeling zoals die nu op papier staat is dat ik mijn zoon elk weekend van vrijdagavond tot zondagavond heb; zij heeft mijn zoon elk laatste weekend van de maand. Door de weeks heb ik mijn zoon dinsdagmiddag en -avond. Het laatste weekend van de maand dat zij mijn zoon heeft, heb ik mijn zoon maandag, dinsdag en woensdag de hele dag, woensdagavond gaat mijn zoon weer naar zijn moeder. De halen/brengen-situatie is in het convenant vastgelegd als 'In onderling overleg'.

Door een recente verhuizing van mijn ex-vrouw wil ik dat deze omgangsregeling aangepast wordt. Zij is verhuisd binnen een straal van 50 km (op 43 km is haar woonplaats), waardoor het voor mij niet haalbaar is om op de door de weekse dagen mijn zoon te zien. Hierdoor schiet ik er dus heel wat dagen bij in. De maximale afstand tussen beide partijen is een straal van 50 km.

Recent hebben wij (mijn ex-vrouw, haar vriend, mijn vriendin en ik) om de tafel gezeten om de omgangsregeling te bespreken. Hier is uit gekomen dat mijn ex-vrouw mijn zoon een weekend in de zes weken heeft in plaats van elk laatste weekend van de maand. Betreffende de vakanties hebben wij afgesproken dat ik mijn zoon de meivakantie altijd heb en dat mijn ex-vrouw mijn zoon altijd in de voorjaarsvakantie heeft. Ook is afgesproken dat zij er voor zorgen dat mijn zoon op vrijdagavond bij mij komt en dat ik mijn zoon op zondagavond weer terugbreng. Tot aan vandaag is het niet gelukt om een papier ondertekend te krijgen.

Onlangs heeft zij mij meegedeeld dat ik mijn zoon op vrijdag kan komen halen. Als ik dat niet zou doen, dan zie ik mijn zoon niet. Toen heb ik met mijn ex-vrouw afgesproken (telefonisch) dat ik mijn zoon voortaan op vrijdagmiddag na mijn werk van de opvang haal. Hier ging zij mee akkoord (Ow, wat een geweldig idee, dan is het papadag).

Om nog meer gezeur voor te zijn heb ik navraag gedaan bij de advocaat en die zei dat een ondertekend papier ook voldoende is. Na dit gehoord te hebben heb ik gelijk een papier opgesteld met de gemaakte afspraken zoals hierboven genoemd. Het antwoord van de advocaat samen met de aangepaste omgangsregeling heb ik gelijk per e-mail naar mijn ex-vrouw gestuurd. Hierop antwoord zij dat er onwaarheden op papier staan (een aantal zaken heeft zij op een eerder moment mondeling toegezegd). En dat zij in het belang van mijn zoon hier nog geen antwoord op kan geven. Zij zegt dat ik mijn zoon vrijdagavond na het eten op kan halen en dat zij hem zondagavond na het eten op komt halen totdat beide partijen overeen zijn gekomen. Op deze e-mail heb ik nog niet gereageerd. Moet ik hier op reageren?

Dit is dus precies het omgekeerde van wat wij recent om de tafel hebben afgesproken (met getuigen). Deze situatie duurt al even voort (telkens verandert mijn ex-vroiuw van gedachten, zij is erg wispelturig). Ik ben dus bang dat mijn ex-vrouw op een gegeven moment zegt Afspraken, welke afspraken??? en ik mijn zoon uiteindelijk drie weekenden in de maand ziet, omdat er nog niks op papier staat.

Wat is op dit moment verstandig om te doen? Zijn de gemaakte mondelinge afspraken met getuigen ook afspraken, kan ik hier wat mee? Is het verstandig om dit aan te vechten? Is het verstandig om het convenant open te breken? Of moet ik genoegen nemen met drie weekenden per maand?

Wordt de afspraak met betrekking tot het halen en brengen geschonden op het moment dat mijn ex-vrouw zegt of schiftelijk doorgeeft Kom je zoon maar halen, anders zie je hem niet of zoals hierboven gemeld? Schendt mijn ex-vrouw de regels door mij zoiets op te leggen?

GBH
Casper
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 968
Lid geworden op: 14 dec 2009, 11:18

Re: Omgangsregeling

Bericht door Casper »

GBH, hallo en welkom. Het is belangrijk om met je ex duidelijke afspraken te maken over de omgangsregeling. Ze zal binnenkort ook wel inzien dat dat ook in haar belang is. Zorg dus dat je in gesprek blijft, op basis van een concreet voorstel, dat dan een paar keer heen en weer gemaild wordt totdat iedereen het erover een is. Zo'n papier is inderdaad rechtsgeldig. Indien nodig kun je nog een viergesprek oganiseren om alles nog even op een rijtje te zetten. Bedenk daarbij dat het belangrijker is dat je een redelijk constructief contact hebt met je ex dan dat je echt elke minuut ingeregeld hebt. Elke omgangsregeling zal op termijn scheurtjes gaan vertonen als gevolg van allerlei omstandigheden. Op dat moment is het belangrijker dat je met je ex kunt overleggen en over en weer wat kunt schikken dan dat je je juridisch gelijk zou kunnen gaan halen.
Casper
GBH
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 4
Lid geworden op: 30 nov 2011, 19:44

Re: Omgangsregeling

Bericht door GBH »

Beste Casper,

Bedankt voor je reactie.

Ik begrijp dat het belangrijk is om duidelijke afspraken te maken met mijn ex-vrouw. Zij zal niet inzien dat dit ook in haar belang is. Zij gaat er tenslotte op achteruit.

Het onderwerp speelt al enige tijd en voor mijn gevoel stelt mijn ex-vrouw het ondertekenen van een geldig papier alleen maar uit.

Met zijn vieren hebben wij al twee keer om de tafel gezeten en telkens verandert de mening van mijn ex-vrouw.

Ik snap dat ik goed met mijn ex-vrouw moet kunnen overleggen, maar op dit moment maakt zij mij dit onmogelijk.

Heb je nog andere suggesties?
Casper
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 968
Lid geworden op: 14 dec 2009, 11:18

Re: Omgangsregeling

Bericht door Casper »

Je kunt haar een deadline geven, met de mededeling dat je naar de rechter stapt om de gewijzigde omgangsregeling te laten bekrachtigen indien zij de deadline laat passeren. Is vervelend en kost weer geld, maar misschien is dat de manier om iets gedaan te krijgen.
Gesloten