Een kleuter is geen schoolkind

Scholen moeten informatie geven over uw kinderen. Veel scholen doen dit niet en verschuilen zich achter hun eigen regels die niet van toepassing zijn. Heeft u ook deze ervaringen
Plaats reactie
EDA
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 856
Lid geworden op: 03 feb 2007, 23:22
Locatie: The more problems you have, the more you can learn!

Een kleuter is geen schoolkind

Bericht door EDA »

http://wegwijs.in/kleuteronderwijs/2013 ... gierig-24/

Francis is 32 jaar en een gepassioneerd kleuterjuf. Zij legt een link tussen het verdwijnen van de puurheid van kleuters en de moeite die veel volwassenen hebben met
het ontdekken van wie ze zelf zijn:
“In mijn ogen begint het kwijtraken van deze puurheid wanneer kinderen naar school gaan. Kleuters willen ontdekken, zijn nieuwsgierig en leergierig en leren m.n. via de zintuigen. Op school worden ze al snel geconfronteerd met werken op het platte vlak. Moeten ze eind groep 2 al behoorlijk wat letters kennen en al wat rekenvaardigheden beheersen. Dit gaat ten koste aan de zaken die zo vreselijk belangrijk zijn voor kleuters. Laatst was ik met een collega in gesprek en zij vertelde dat ze bijna geen tijd meer heeft om te knutselen, muziekles te geven en thema’s als sociale vaardigheden regelmatig in de kring te behandelen. We moeten drie keer per week een les uit de map Fonemisch bewustzijn geven, 1 keer per twee weken een les uit Alles telt, iedere week een letter van de week aanbieden én twee keer per week een woordenschatlesje geven volgens een bepaalde methode. Veel leerkrachten raken hierdoor hun creativiteit die zo belangrijk is voor de kinderen kwijt en staan daardoor met veel minder plezier voor de klas. Als je de kleuters ook nog aan hun beweging wil laten komen (en dat is heeeeel belangrijk) door goed buiten te spelen en te gymen, blijft er heel weinig tijd over voor andere (veel
belangrijkere) dingen. Heel veel collega’s geven aan weinig tijd voor knutselen te hebben omdat ze zoveel lesjes moeten geven…
Doordat er buiten de klas ook nog zo ontzettend veel werk bijkomt, m.n. in de vorm van administratie, zijn veel leerkrachten moe en dat heeft weer zijn uitwerking op de kinderen. Hier word ik heeeeel verdrietig van. In het kleuteronderwijs sta je aan de basis en door alles wat ons opgelegd wordt, is er weinig tijd om nog echt aan de
basis te werken. Een kleuter mag geen kleuter meer zijn. Ik hoor van ouders ook terug dat kinderen ontzettend moe zijn als ze thuiskomen, niet zo vreemd natuurlijk. Ze kunnen zichzelf bijna niet meer zijn en moeten de hele dag door van alles waar ze vaak nog niet aan toe zijn doen. Veel kinderen passen zich snel aan, dit doordat ze graag gehoorzaam willen zijn en lief gevonden willen worden. Ze mogen dan niet zijn wie ze zijn en op latere leeftijd kost het veel mensen vaak de grootste moeite om te ontdekken wie ze zijn. Kijk maar naar het aantal mensen dat met psychische problemen zit….. laat de kleuter weer kleuter zijn!!!”
Dwaze opa
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 496
Lid geworden op: 28 mar 2012, 21:19

Re: Een kleuter is geen schoolkind

Bericht door Dwaze opa »

Ik denk dat Francis het goed ziet en ook goed aanvoelt;zij staat dagelijks met de beide benen in de onderwijs-klei en staat open voor de ontwikkelingen die er gaande zijn.

En zo beginnen wij al in de kleuterleeftijd de mens met een brei van cognitieve verdwazing op te zadelen...met als resultaat op termijn oververmoeide zombie's..en op termijn een zombie-staat a la Noord Korea.

Gouden tijden breken er aan voor de psychiatrische hulpverlening met al die te verwachten psychisch en fysiek verkrampte mensen..

Alleen de vraag blijft..''Wie gaat dat allemaal betalen?''...de oververmoeide zombie's,die het ene been nauwelijks nog voor het andere krijgen?

Wie zijn er verantwoordelijk voor deze idioterie?Wie zijn er voor verantwoordelijk dat zowel leerlingen als leerkrachten steeds weer overspoeld worden met steeds weer allerlei nieuwe cognitieve flauwekul?

Dat zijn onze leiders,die van ons lijders maken

Maar wie zetten die leiders er dan neer?Dat zijn wij zelf.

Overigens deze idioterie komen we ook dagelijks tegen in alles wat met kinderbescherming en jeugdzorg te maken hebben.

Ik kan me heel goed voorstellen dat menig kind een pest-hekel heeft aan alles wat met de huidige school te maken heeft.
Persoonlijk vind ik dan dat we dan met een gezond en nog niet verpest kind te maken hebben.
Parcival
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 109
Lid geworden op: 23 aug 2012, 12:32

Bericht door Parcival »

Bericht verwijderd door gebruiker
Laatst gewijzigd door Parcival op 15 apr 2013, 18:09, 3 keer totaal gewijzigd.
Parcival
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 109
Lid geworden op: 23 aug 2012, 12:32

Bericht door Parcival »

Bericht verwijderd
Laatst gewijzigd door Parcival op 15 apr 2013, 17:32, 3 keer totaal gewijzigd.
Parcival
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 109
Lid geworden op: 23 aug 2012, 12:32

Bericht door Parcival »

Bericht verwijderd
Laatst gewijzigd door Parcival op 15 apr 2013, 17:31, 1 keer totaal gewijzigd.
EDA
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 856
Lid geworden op: 03 feb 2007, 23:22
Locatie: The more problems you have, the more you can learn!

Re: Een kleuter is geen schoolkind

Bericht door EDA »

Plaats reactie