Verlaging Alimentatie

Plaats hier alles wat met alimentatie te maken heeft.
Plaats reactie
jacmaa
Gewaardeerde schrijver
Gewaardeerde schrijver
Berichten: 21
Lid geworden op: 01 apr 2013, 14:32

Verlaging Alimentatie

Bericht door jacmaa »

Beste allemaal.

Ik ben sinds 2 jaar gescheiden. Destijds werkte ik veel overuren, en veel uren, waardoor ik een hoog inkomen had. Mijn alimentatie is toen gezet op €325. Mijn ex werkte niet, en dat doet ze nog steeds niet, mijn zoon wordt bijna 4 en gaat dus naar school. Ik betaal nog steeds €325 per maand. Maar mijn inkomen is flink om laag gegaan waar door ik het bijna niet meer kan betalen. Maar met mijn ex valt er ook niet te praten over het aanpassen er van, ze vind dat ik maar meer moet gaan werken, want ze heeft het nodig. Ik zit nu met me handen in het haar, weet niet waar ik het geld vandaan moet halen voor een advocaat, want ik ben nog met aan het afbetalen van me scheiding. Me ex krijgt van iedereen hulp, ze werkt niet, en inmiddels heeft ze een vriend die 24 uur 7 dagen per week bij haar is, maar ze wonen niet samen. In mijn ogen wordt dit gezien onder samen wonen. Me ex krijgt van uit haar ouders en familie veel hulp voor het aanschaven van spullen voor mijn zoon. Ze heeft het zo slecht roept ze steeds. Van mij wordt er wel geacht dat ik een ander bed heb, hem te eten geef als die er is. Ik ben bang als ik een advocaat of de alimentatie ga minderen me zoon kwijt ben. Inmiddels heb ik ook een vriendin en zou ik graag met haar samen gaan wonen, ons is dit afgeraden omdat mijn draagkracht dan omhoog gaat en dat ik nog meer alimentatie moet gaan betalen. Ook houdt ze zicht niet aan de afspraken binnen het ouderschapsplan, we moeten elke maand en gesprek hebben over hoe het gaat met onze zoon, ze vind dat mijn vriendin daar niet aanwezig bij mag zijn, maar ik moet wel accepteren dat haar vriend in de kamer aanwezig is. Dit gesprek heeft bijna al een jaar niet meer plaats gevonden. Zo zijn er nog meer punten waar ze zicht niet aan houdt.
Heeft er iemand tips of adviezen voor ons. We willen graag onze ervaringen delen met mensen die in de zelfde situatie zit, of zijn wij de enige in Nederland????
MeoAuxilio
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 72
Lid geworden op: 15 okt 2012, 15:35

Re: Verlaging Alimentatie

Bericht door MeoAuxilio »

Beste,

Regelmatig krijg ik vragen over gefrustreerde ex partners over de naleving van het ouderschapsplan. Een ouderschapsplan dat wettlelijk verplicht is maar waarin afspraken een grote wassen neus zijn. Nadeel is dat de meeste advocaten (mediators) de ex partners niet goed inlichten.
Ontzettend belangrijk is dat je je in ieder geval afvraagt of het nakomen van een bepaling zonder rechtsgang afdwingbaar is en indien wel afdwingbaar voor wie de kosten zouden zijn om de bepaling af te dwingen (Bedenk dat over het algemeen de kosten om een rechtszaak in een scheidingszaak over beide partijen wordt verdeeld)
Laat je advocaat je adviseren of je een schadeloosstelling kan eisen bij het niet nakomen van een bepaling en laat deze bepaling opnemen in je ouderschapsplan/convenant.

Onthou dat elke rechtsgang je griffierechten kost (thans rond de 250 euro)
Daarnaast betaal je ook nog eens je advocaat om de zaak aanhangig te maken. (Vaak a raison van 200 euro ex btw)

Betreffende alimentatie zegt de wet dat als je inkomsten buiten je schuld om aanzienlijk daalt er sprake is van een veranderde draagkracht en dus waarschijnlijk een lager alimentatiebedrag. Vrijwel niemand die geld krijgt zal uit zichzelf zeggen tuurlijk joh betaal maar minder. ( tel daar ook nog eens de wrok bij op die vaak blijft) Wil ze niet meewerken dan kan je eigenlijk alleen weer naar de rechter gaan en daarvoor geldt wat hierboven staat.
Reken erop dat de advocaat zo'n 10 uur nodig heeft en de griffiekosten.
Globaal een kleine 2500 euro !
Of je inkomsten moeten wel zo laag zijn geworden dat je wellicht recht hebt op een toegevoegde advocaat.

Eventueel kunnen toekomstige convenant opsteller de bepaling opnemen dat
indien de alimentatieplichtige kan aantonen dat buiten zijn/haar schuld het inkomen is gedaald en hij/zij met een officiële berekening komt waaruit blijkt dat het alimentatiebedrag lager uitvalt dit door de alimentatieontvanger niet zal worden betwist. Wordt é.e.a. betwist dan kan men de bepaling opnemen dat als de alimentatieontvanger voor de rechter de verlaging betwist en de rechter vindt dat de alimentatieplichtige aannemelijk heeft gemaakt dat je buiten je schuld een lager inkomen hebt gekregen en dat je aannemelijk hebt gemaakt door een correcte berekening ter beschikking te stellen aan je partner dat er sprake moet zijn van een lager alimentatiebedrag ze veroordeeld wordt voor de kosten. (Of de rechtbank hierin altijd meegaat is niet voor 100% gegarandeerd maar de ervaring leert dat de tegenpartij zich wel achter de oren krabt en niet alleen maar dwars en onredelijk gedrag vertoond)

Onthou dat je nooit zelf het bedrag wat de rechter heeft opgelegd verlaagd anders krijg je ook nog het LBIO achter je aan.

Kort samengevat sommige zaken kan je inderdaad in het convenant/plan zetten maar zijn nauwelijks afdwingbaar. Wil je ze wel afdwingen kost het je waarschijnlijk veel geld. Bedenk dat je dan ook nog eens bewijslast moet verzamelen. (Noteer in ieder geval elke vermeende overtreding en stel je ex daar via bijvb mail van op de hoogte en bewaar die emails)

Meo Auxilio
www.meoauxilio.nl/echtscheiding

(Echtscheidingsbemiddeling voor een aanzienlijk lager bedrag dan je advocaat)
Plaats reactie